tobixen
(Denne tråden har jo to dimensjoner - det ene er å forebygge at mugg og fuktskader oppstår i første instans, det andre er å få bukt med skadene når de først har inntruffet).
8 hours ago, Wester said:fukt slukere i båten
Angående slike fuktslukere basert på ymse salter (eller eventuelt silikagel), så er det svært begrenset hvor mye fukt de kan ta unna. Jeg tror det kan gi mening å legge fuktslukere inne i lukkede bokser, små stuerom/skap, etc, men f.eks. inne i salongen antar jeg at det gir insignifikant med avfukting ... bortsett fra dersom man har en liten båt, og utruster den med skikkelig store "fuktslukere" (f.eks. en strømpebukse fylt med veisalt).
Elektriske luftavfuktere er en annen sak. de kan ta unna fukt så det monner.
Dersom man baserer seg på "fuktslukere" eller luftaavfuktere for å håndtere fukt, så skal man ikke ventilere. Da er det tvert i mot viktig å lukke alt som kan lukkes for å holde fuktig luft ute og holde tørr luft inne.
Dersom man baserer seg på varme for å holde fuktigheten ute, er det viktig å lufte mest mulig. Varmen fjerner ikke fukt, varmen transporterer fukt - kald fuktig luft som varmes opp blir til tørr luft, tørr varm luft som treffer fuktige overflater blir til tørre overflater og våt varm luft, den våte varme luften ønsker man å transportere ut. Fuktig varm luft som treffer kalde overflater kan fort etterlate seg dugg, som igjen medfører problemer med råte og mugg. (derimot, dersom man kombinerer varme med en luftavfukter, ønsker man ikke å ventilere - da skal fuktigheten fanges opp av luftavfukteren).
Dersom man hverken baserer seg på luftavfuktere eller varme ... ja, da tror jeg uansett at man risikerer slike skader, for en typisk norsk november kan være svært fuktig ... men ellers tror jeg at man bør gå for maksimalt med lufting, kombinert med maksimal tildekking, ikke bare mot regn, men også mot varmeutstrålingstap ved klarvær. Ja, det er faktisk slik at gjenstander som er dekket under et tak mister mindre varme ila en stjerneklar natt, og dermed er mindre utsatt for dugg og rim.
Så har man løsningen jeg går for nå (selv om det ikke var helt intensjonelt) - dra til Syden før båten settes på land :p Selv om det er vinter og sesong for mye regnvær (og vi kom oss ikke langt nok - Lisboa er et vått sted sammenlignet med sørøstkysten av Spania), er det varmere og tørrere enn en typisk nord-norsk sommer :-)