tobixen
Personlig synes jeg det er en uting med parfyrmerte vaskemidler og skyllemiddel. En god vask av tekstiler ombord er nok å anbefale dersom man har problemer med "båtlukt", men å dekke over det med parfyme er neppe noen god idé.
For tiden har jeg kun tilgang på myntvaskerier på land, og det er passelig begredelig ... maskinene vasker tøyet i en kort halvtime, formodelig med minimalt bruk av vann - og masse parfyme. Klærne stinker av parfyme når de kommer ut av vaskemaskinen. De føles ikke engang rene ut når jeg henger de til tørk.
Når jeg vasker klær hjemme, bruker jeg som hovedregel forvask, ekstra runder med skylling og så høy temperatur som mulig. Målet er å få ut mest mulig skit, ikke å spre det over hele vasken, og heller ikke å maskere illeluktende klær med parfyme. Bakterier, midd og parasitter er en annen ting ... vaskemaskinen bør kjøres på 60C jevnlig, og bør også opp på 95C av og til. Jeg vet av folk som aldri vasker håndklærne på mer enn 40C - med det resultat at de nyvaskede håndklærne begynner å stinker surt så snart de blir fuktige. Sengetøy som har vært brukt av andre bør vaskes på 60C for å minimere risikoen for spredning av skabb.
Ja, nå divergerer jeg igjen ... beklager. :-)