Jump to content

Edit History

larsenigarasjen

larsenigarasjen

For å forklare litt oppsettet i båten det er snakk om.

Det er to batteripakker i båten. Hver pakke er koblet i 24V med 6 batterier.

Så hver bank er på 24V 345Ah

Den ene banken er for start, den andre er forbruk.

Scanbatt 115Ah bly, litt over 1 år gamle.

Det er satt opp en batterimonitor på hver pakke, Victron BMV712 og smartschunt.

Midtpoint på batteriene er koblet inn på Aux på shunt.

 

På forbruksbanken blir batteriene ladet av en Multipluss 24-1600-40. Altså 40A ladestrøm maks.

Batteri leverandøren har ikke kommet med datablad på batteriene, så ladespenning er satt til Absorption 28,8, Float 27,6. Storage funksjon aktivert.

Både batterimonitorer, solcelleregulator, multipluss og temperatursensorer er koblet til Victron Cerbo GX, slik at en har full kontroll på PCn med både spenninger, strømmer og temperaturer.

 

Batterimonitorene er kalibrert ved å koble fra på last siden av shunt, og 0-kalibrert.

Så er innstillingene på BM justert med 345Ah på kapasitet, ladespenning på 28.8V, floor til 50%, tail 1%, detection time 3m, peukert til 1,05.

Ved disse innstillingene stemmer batterimonitoren godt hvis en regner ut brukte Ah og gjenstående %. mot hva batterimonitoren viser i gjenstående %.

Den teller også Ah inn på batteriene til 100%. 

Problemet er at allerede ved brukt 10% av kapasiteten, altså 90% gjenstående, er spenningen under eller rundt 24V.

Dette ved ca 12W/0,5A belastning.

SOC ved start selvsagt 100.

Min mening er at dette er for lavt.

Vi er klar over at ved lave temperaturer mister batteriene en del kapasitet, men under testing var det rundt 15 grader på batteriene.

Jeg mistenker at det er ett eller flere batterier i pakken som ikke leverer som de skal, og dermed drar ned spenningen på hele batteripakken.

Neste nå er å bruke batteritester for å se tilstand på batteriene.

Fungerer det fint å bruke batteritester selv om temperaturen på  batteriene er rundt 0 grader?

 

larsenigarasjen

larsenigarasjen

For å forklare litt oppsettet i båten det er snakk om.

Det er to batteripakker i båten. Hver pakke er koblet i 24V med 6 batterier.

Så hver bank er på 24V 345Ah

Den ene banken er for start, den andre er forbruk.

Scanbatt 115Ah, litt over 1 år gamle.

Det er satt opp en batterimonitor på hver pakke, Victron BMV712 og smartschunt.

Midtpoint på batteriene er koblet inn på Aux på shunt.

 

På forbruksbanken blir batteriene ladet av en Multipluss 24-1600-40. Altså 40A ladestrøm maks.

Batteri leverandøren har ikke kommet med datablad på batteriene, så ladespenning er satt til Absorption 28,8, Float 27,6. Storage funksjon aktivert.

Både batterimonitorer, solcelleregulator, multipluss og temperatursensorer er koblet til Victron Cerbo GX, slik at en har full kontroll på PCn med både spenninger, strømmer og temperaturer.

 

Batterimonitorene er kalibrert ved å koble fra på last siden av shunt, og 0-kalibrert.

Så er innstillingene på BM justert med 345Ah på kapasitet, ladespenning på 28.8V, floor til 50%, tail 1%, detection time 3m, peukert til 1,05.

Ved disse innstillingene stemmer batterimonitoren godt hvis en regner ut brukte Ah og gjenstående %. mot hva batterimonitoren viser i gjenstående %.

Den teller også Ah inn på batteriene til 100%. 

Problemet er at allerede ved brukt 10% av kapasiteten, altså 90% gjenstående, er spenningen under eller rundt 24V.

Dette ved ca 12W/0,5A belastning.

SOC ved start selvsagt 100.

Min mening er at dette er for lavt.

Vi er klar over at ved lave temperaturer mister batteriene en del kapasitet, men under testing var det rundt 15 grader på batteriene.

Jeg mistenker at det er ett eller flere batterier i pakken som ikke leverer som de skal, og dermed drar ned spenningen på hele batteripakken.

Neste nå er å bruke batteritester for å se tilstand på batteriene.

Fungerer det fint å bruke batteritester selv om temperaturen på  batteriene er rundt 0 grader?

 

larsenigarasjen

larsenigarasjen

For å forklare litt oppsettet i båten det er snakk om.

Det er to batteripakker i båten. Hver pakke er koblet i 24V med 6 batterier.

Så hver bank er på 24V 345Ah

Den ene banken er for start, den andre er forbruk.

Scanbatt 115Ah, litt over 1 år gamle.

Det er satt opp en batterimonitor på hver pakke, Victron BMV712 og smartschunt.

Midtpoint på batteriene er koblet inn på Aux på shunt.

 

På forbruksbanken blir batteriene ladet av en Multipluss 24-1600-40. Altså 40A ladestrøm maks.

Batteri leverandøren har ikke kommet med datablad på batteriene, så ladespenning er satt til Absorption 28,8, Float 27,6. Storage funksjon aktivert.

Både batterimonitorer, solcelleregulator, multipluss og temperatursensorer er koblet til Victron Cerbo GX, slik at en har full kontroll på PCn med både spenninger, strømmer og temperaturer.

 

Batterimonitorene er kalibrert ved å koble fra på last siden av shunt, og 0-kalibrert.

Så er innstillingene på BM justert med 690Ah på kapasitet, ladespenning på 28.8V, floor til 50%, tail 1%, detection time 3m, peukert til 1,05.

Ved disse innstillingene stemmer batterimonitoren godt hvis en regner ut brukte Ah og gjenstående %. mot hva batterimonitoren viser i gjenstående %.

Den teller også Ah inn på batteriene til 100%. 

Problemet er at allerede ved brukt 10% av kapasiteten, altså 90% gjenstående, er spenningen under eller rundt 24V.

Dette ved ca 12W/0,5A belastning.

SOC ved start selvsagt 100.

Min mening er at dette er for lavt.

Vi er klar over at ved lave temperaturer mister batteriene en del kapasitet, men under testing var det rundt 15 grader på batteriene.

Jeg mistenker at det er ett eller flere batterier i pakken som ikke leverer som de skal, og dermed drar ned spenningen på hele batteripakken.

Neste nå er å bruke batteritester for å se tilstand på batteriene.

Fungerer det fint å bruke batteritester selv om temperaturen på  batteriene er rundt 0 grader?

 

larsenigarasjen

larsenigarasjen

For å forklare litt oppsettet i båten det er snakk om.

Det er to batteripakker i båten. Hver pakke er koblet i 24V med 6 batterier.

Så hver bank er på 24V 345Ah

Den ene banken er for start, den andre er forbruk.

Scanbatt 115Ah, litt over 1 år gamle.

Det er satt opp en batterimonitor på hver pakke, Victron BMV712 og smartschunt.

Midtpoint på batteriene er koblet inn på Aux på shunt.

 

På forbruksbanken blir batteriene ladet av en Multipluss 24-1600-40. Altså 40A ladestrøm maks.

Batteri leverandøren har ikke kommet med datablad på batteriene, så ladespenning er satt til Absorption 28,8, Float 27,6.

Både batterimonitorer, solcelleregulator, multipluss og temperatursensorer er koblet til Victron Cerbo GX, slik at en har full kontroll på PCn med både spenninger, strømmer og temperaturer.

 

Batterimonitorene er kalibrert ved å koble fra på last siden av shunt, og 0-kalibrert.

Så er innstillingene på BM justert med 690Ah på kapasitet, ladespenning på 28.8V, floor til 50%, tail 1%, detection time 3m, peukert til 1,05.

Ved disse innstillingene stemmer batterimonitoren godt hvis en regner ut brukte Ah og gjenstående %. mot hva batterimonitoren viser i gjenstående %.

Den teller også Ah inn på batteriene til 100%. 

Problemet er at allerede ved brukt 10% av kapasiteten, altså 90% gjenstående, er spenningen under eller rundt 24V.

Dette ved ca 12W/0,5A belastning.

SOC ved start selvsagt 100.

Min mening er at dette er for lavt.

Vi er klar over at ved lave temperaturer mister batteriene en del kapasitet, men under testing var det rundt 15 grader på batteriene.

Jeg mistenker at det er ett eller flere batterier i pakken som ikke leverer som de skal, og dermed drar ned spenningen på hele batteripakken.

Neste nå er å bruke batteritester for å se tilstand på batteriene.

Fungerer det fint å bruke batteritester selv om temperaturen på  batteriene er rundt 0 grader?

 

larsenigarasjen

larsenigarasjen

For å forklare litt oppsettet i båten det er snakk om.

Det er to batteripakker i båten. Hver pakke er koblet i 24V med 6 batterier.

Så hver bank er på 24V 345Ah

Den ene banken er for start, den andre er forbruk.

Scanbatt 115Ah, litt over 1 år gamle.

Det er satt opp en batterimonitor på hver pakke, Victron BMV712 og smartschunt.

Midtpoint på batteriene er koblet inn på Aux på shunt.

 

På forbruksbanken blir batteriene blir ladet av en Multipluss 24-1600-40. Altså 40A ladestrøm maks.

Batteri leverandøren har ikke kommet med datablad på batteriene, så ladespenning er satt til Absorption 28,8, Float 27,6.

Både batterimonitorer, solcelleregulator, multipluss og temperatursensorer er koblet til Victron Cerbo GX, slik at en har full kontroll på PCn med både spenninger, strømmer og temperaturer.

 

Batterimonitorene er kalibrert ved å koble fra på last siden av shunt, og 0-kalibrert.

Så er innstillingene på BM justert med 690Ah på kapasitet, ladespenning på 28.8V, floor til 50%, tail 1%, detection time 3m, peukert til 1,05.

Ved disse innstillingene stemmer batterimonitoren godt hvis en regner ut brukte Ah og gjenstående %. mot hva batterimonitoren viser i gjenstående %.

Den teller også Ah inn på batteriene til 100%. 

Problemet er at allerede ved brukt 10% av kapasiteten, altså 90% gjenstående, er spenningen under eller rundt 24V.

Dette ved ca 12W/0,5A belastning.

SOC ved start selvsagt 100.

Min mening er at dette er for lavt.

Vi er klar over at ved lave temperaturer mister batteriene en del kapasitet, men under testing var det rundt 15 grader på batteriene.

Jeg mistenker at det er ett eller flere batterier i pakken som ikke leverer som de skal, og dermed drar ned spenningen på hele batteripakken.

Neste nå er å bruke batteritester for å se tilstand på batteriene.

Fungerer det fint å bruke batteritester selv om temperaturen på  batteriene er rundt 0 grader?

 



×
×
  • Create New...