Jump to content

NMEA sammenkobling Simrad

Anders-Jan

Recommended Posts

Har en Pilothouse båt med Simrad NSS7 plotter / ekkolodd med god giver og kartbrikke. Kunne tenkt meg å ha tilsvarende ute på førerplassen på dekk. Om eg kjøpte en tilsvarende plotter, koblet de sammen med NMEA ledning, ville den ute da Kunne brukes med samme giver og kartbrikke uten noe mer som må til? Noen som vet om det går?

Kjenner ikke så mye til akkurat den plotteren, så jeg kan ikke svare med 100% sikkerhet, men jeg tror ikke du får kart og ekkolodd på neste plotter om du sammenkobler via Nmea.

Om du har mulighet, så er det billigste og enkleste å bruke et nettbrett som du kobler opp trådløst mot plotteren. Da speiler du plotteren på nettbrettet og kan styre alle funksjoner fra det.

Kjører du Simrad-> Simrad/Lowrance er kanskje det enkleste Ethernet?  Da går det rett fra plotter til plotter (se eksempel 2 i linken). Forutsetter da at ikke du har noen radar eller noe sånt i tillegg. Har du radar i tillegg bør du ha en modul i tillegg.

https://www.simrad-yachting.com/en-GB/help--support/service-target/?guideTitle=Hvordan-designe-og-bygge-opp-et-Ethernet-Nettverk&guideId=011-418

Anders-Jan skrev On 4.12.2022 at 13.54:

Har en Pilothouse båt med Simrad NSS7 plotter / ekkolodd med god giver og kartbrikke. Kunne tenkt meg å ha tilsvarende ute på førerplassen på dekk. Om eg kjøpte en tilsvarende plotter, koblet de sammen med NMEA ledning, ville den ute da Kunne brukes med samme giver og kartbrikke uten noe mer som må til? Noen som vet om det går?

Som abbor skriver, så er det ethernet-kabel du trenger for dette.

Nmea overfører kun mindre datamengder som gps-posisjon og evt ais og motordata(tekst).

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

• 5 måneder senere...

Kjøpte Ethernet kabel og en brukt Simrad NSS 7 og koblet sammen med den NSS 7 evo2, som stod i båten fra før.

Men fikk ikke overført bilde fra den ene til den andre. Antar det er noen innstilliger på den ene eller den andre, som ikke er rette. Noen som vet noe om innstillinger som må gjøres?

Er det en første generasjon NSS du har kjøpt? Den kan ha noe softwarekompabilitets problemer med nyere Simrad som kjører software fra de siste 5 årene. 

Kart deles uten noe oppsett. Deling av ekkolodd er også satt opp til å virke, men dette kan slås av (Nettverksekkolodd i ekkolodd instillingsmenyen)

Og så må du velge kilde i ekkoloddmenyen. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...