Jump to content

Edit History

Komodo

Komodo

Grand Banks jr skrev 1 time siden:

Og jeg kaller den en låsering (låse-ring). 

Segerring har jeg aldri hørt.

Segerring er et produktnavn på en av de mange låseringene som finnes på markedet. Det er bare det at "Segerring" har blitt et innarbeidet begrep, så folk sier Segerring når de omtaler låsering.

Det er drøssevis av andre eksempler på akkurat det samme. F.eks. er det veldig vanlig å si "Loctite" når man egentlig mener "låsevæske". Loctite er et handelsnavn, låsevæske er en undergruppe av anaerobe lim som brukes i industrien. Men for de fleste har Loctite blitt et så innarbeidet navn at man bare bruker det ordet når man skal ha en låsevæske for fastsetting av muttere eller tetting av rørdeler. Det forhindrer ikke at andre produsenter har produkter som dekker behovet. Men de kan selvsagt ikke kalle produktet sitt "Loctite".

Et annet eksempel som går mye igjen i disse spaltene er simmerring. Simmerring er ikke en type tetning, det er et produktnavn. Men navnet er så mye brukt, at det har blitt synonymt med en type leppetetning som blir brukt til akseltetning for olje eller andre væsker. 

Komodo

Komodo

Grand Banks jr skrev 56 minutter siden:

Og jeg kaller den en låsering (låse-ring). 

Segerring har jeg aldri hørt.

Segerring er et produktnavn på en av de mange låseringene som finnes på markedet. Det er bare det at "Segerring" har blitt et innarbeidet begrep, så folk sier Segerring når de omtaler låsering. Det er drøssevis av andre eksempler på akkurat det samme. F.eks. er det veldig vanlig å si "Loctite" når man egentlig mener "låsevæske". Loctite er et handelsnavn, låsevæske er en undergruppe av anaerobe lim som brukes i industrien. Men for de fleste har Loctite blitt et så innarbeidet navn at man bare bruker det ordet når man skal ha en låsevæske for fastsetting av muttere eller tetting av rørdeler. Det forhindrer ikke at andre produsenter har produkter som dekker behovet. Men de kan selvsagt ikke kalle produktet sitt "Loctite".

• Create New...