Jump to content

Øien 460, alternativer?


Kappen

Recommended Posts

Hadde før en alu kimple adventure 440 14 fot 133 kilo med e-tech 25hk (30) motor som veier 85 kilo. Gikk 20 knop i marsj og 27 på maks. Flott teinebåt og turbåt med god plass og motor til å dytte avgårde full båt.

 

Båten var jeg knallfornøyd med og den var med landet rundt på tilhenger. Ble tatt opp etter hver tur, og gikk ca 300timer pr år.

 

Båten er historie, men motoren lever i beste velgående. 

 

Og da trenger jeg noe nytt og likt, men ikke i aluminium.

 

Så er spørsmålet; finnes det noe i plast/glassfiber som er ca 14-16 fot med godt med plass oppi? Uten styrekonsoll da jeg har rorkult.

 

Trenger ikke å være selvlensende, ettersom motoren er litt tung og ligger lavt i vannet.

Ønsker også en båt som er så lett som mulig. Ikke over 230 kilo. Ønsker litt fart på jolla.

 

Hittil har vel jeg kommet frem til Øien 460-1 som beste alternativ. Fin størrelse, innenfor på vekt og har vel et godt rykte.

 

Dog er den selvlensende og har litt lite plass oppi fremme. (Hva skal jeg med benker? 😅😅)460-1-1.jpg.fe8eef949dcf474fd862c0c37fc7a843.jpg

 

Andre forslag?

 

Drømmebåten hadde vært:

15 fot

Benk bak

Ett oppbevaringsrom fremme

Plast (tåler å bli dratt opp på svalberg)

150-200 kilo

 

Men dette finnes kanskje ikke?

Link to post

tror nok at du finner båt, men mistenker du må kompromisse litt.   Båt i PE blir tyngre slik at du nok må regne med å gi avkall på litt fart. 

 

Kappen skrev 17 minutter siden:

Dog er den selvlensende og har litt lite plass oppi fremme. (Hva skal jeg med benker? 😅😅)

 

typisk på enkelskrogs glassfiberbåter så fungerer benkene som avstivning samt flytetanker.   Men kan ta mye plass.  
En rotasjonsstøpt båt som pioner/steady/river vil være støpt med dobbelt skrog slik at det blir mer integrert i konstruksjonen

Ser ut som at pioner viking oppfyller flere av kriteriene dine, ser ut som at disse båtene er lagd for å være fleksible mtp innreding :

https://www.praktisktbatagande.se/e-tester/test-pioner

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
3 hours ago, ivar said:

typisk på enkelskrogs glassfiberbåter så fungerer benkene som avstivning samt flytetanker.   Men kan ta mye plass.  
En rotasjonsstøpt båt som pioner/steady/river vil være støpt med dobbelt skrog slik at det blir mer integrert i konstruksjonen

 

... og det at båten fortsatt flyter selv om den fylles med vann er vel et CE-krav som man ikke kommer seg utenom hvis man skal kjøpe seg en nogenlunde ny fabrikkkonstruert båt.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Maika skrev for 8 timer siden:

Jeg kan ikke mye om joller annet enn de man bruker til seilbåt, så jeg spør av nyskjerrighet; hvorfor plast og ikke aluminium? Til seilbåt er det genialt med alu-bunn da det er lettere og sterkere, men det er jo dyrere. Og får man først en skade, så er det jo mer komplisert å reparere. Tæring er kanskje også en issue?

Tæring går fint da den blir tatt opp etter hver tur. Men hele båten sprakk jo. Totalt 33 sprekker i sveiser etter 3 år. Ca 600 timer. Hvorav 400 dorging. Jeg for min del er ferdig med aluminium. 

 

tobixen skrev for 5 timer siden:

 

... og det at båten fortsatt flyter selv om den fylles med vann er vel et CE-krav som man ikke kommer seg utenom hvis man skal kjøpe seg en nogenlunde ny fabrikkkonstruert båt.

Dette var nytt for meg! Det forklarer jo en del mtp utforming av dagens småbåter. 

 

Korsfjord skrev 29 minutter siden:

Pioner 15 kanskje? I alle fall om ikke rom forut er et must.

Ingen dum ide! Jeg tror 15 blir litt for tung med sine 310 kg men jeg kikket på en helt "ribbet" 14 active. Den har jo det meste min gamle skranglekasse har, dog litt mindre størrelse. Fint at den er i plast også. Veldig greit mtp å kunne dra opp på svalberg osv. 220kg er bare 90 kg mer en dagens båt, og burde gå helt fint!

Screenshot_20221205_210130.jpg.401fea253faf79aae8050133e7c19adb.jpg

 

 

 

lnjk skrev 34 minutter siden:

Hva med en Hansvik 14,5/16,5 standard?
 

ikke dumt! 14,5 hadde veldig lavt fribord og var kun ratet til 10hk, så den faller nok bort. Men 16,5 sta dard så veldig fin ut, med stor plass oppi og kun 220kg. Lekkert! Denne skal jeg finne en forhandler som har, og dra å kikke på. Forsterket list på kjølen er jo godt pluss. Men det står klinket? Det er vel ikke treverk i denne båten? Er vel glassfiber dette?

Link to post
Kappen skrev 17 minutter siden:

 

 

Ingen dum ide! Jeg tror 15 blir litt for tung med sine 310 kg men jeg kikket på en helt "ribbet" 14 active. Den har jo det meste min gamle skranglekasse har, dog litt mindre størrelse. Fint at den er i plast også. Veldig greit mtp å kunne dra opp på svalberg osv. 220kg er bare 90 kg mer en dagens båt, og burde gå helt fint!

Screenshot_20221205_210130.jpg.401fea253faf79aae8050133e7c19adb.jpg

 

 

 

Eventuelt en 15 Classic, som var den modellen jeg tenkte på da jeg skrev. Den skal være rundt 200 kg. Visste ikke at det var kommet en ny modell. Men da må du ut på bruktmarkedet. Det er solgt en del av dem, så det burde være mulig å finne en:smiley:

Redigert av Korsfjord (see edit history)
Link to post
Kappen skrev 25 minutter siden:

Men hele båten sprakk jo. Totalt 33 sprekker i sveiser etter 3 år. Ca 600 timer. Hvorav 400 dorging. Jeg for min del er ferdig med aluminium. 

Ser at den båten koster 43K. Det er vel temmelig lite for en alu-båt på den størrelsen, så kvaliteten var vel kanskje deretter. Normalt skal vel en alu-båt koste mer enn en tilsvarende plast-båt, ikke mindre.

Link to post

Det er nok forskjell på alle båter uansett byggemateriale.

Min mer eller mindre hjemmelagede alubåt har fått 1 sprekk i løpet av 30 år.
Har ca 3000 timer de siste 10/15 årene og kanskje noe tilsvarende de foregående årene.

Men den ble ikke bygget av den beste sjøvannsbestandige kvaliteten (Al Mg 4,5 Mn ?)

men (Al Mg 3). -Tror jeg. 
Tæring er det lite av, men bulker, jo det vises tydelig at den er brukt :smiley:
Den beste kvaliteten har lettere for å sprekke opp fikk jeg høre da den ble bygget.

Link to post
1 hour ago, Kappen said:

Tæring går fint da den blir tatt opp etter hver tur. Men hele båten sprakk jo. Totalt 33 sprekker i sveiser etter 3 år. Ca 600 timer. Hvorav 400 dorging. Jeg for min del er ferdig med aluminium. 

 

 

Uten at jeg vet noe som helst om aluminiumsbåter ... har du vurdert sannsynligheten for at dette var en "mandagsmodell"?  Dersom sveisesømmer ryker, kan det jo være et tegn på at båten er dårlig sveiset heller enn at aluminium ikke egner seg som byggemateriale?

 

Jeg tror det finnes gode og dårlige båter i ethvert byggemateriale, og fullt mulig å finne skrekkhistorier i omtrent hvilket som helst materiale dersom man leter grundig nok i forumarikivet :-)

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

alu er nok et flott materiale, men skal båten være veldig lett så er det ikke samtidig lett å få den veldig solid.  

 

Fra nettsida;   her er den jo kjørt med større motor enn anbefalt også - er det marginalt dimensjonert da så må man vel påregne at ting kan skje...

Sitat

Vi anbefaler en 10-20 hk om du ønsker god fart, eller en mindre 4,5,6 hk om du bare skal tøffe rundt på tur

 

Iflg nettsida så er materialtykkelsen i denne 1,7 mm.  Fant ikke hva feks buster har i sine i samme klasse, men gamle M mener jeg hadde 3 mm i bunn.   Dagens Buster S med lengde 4.43 veier 260 kg i ganske naken utførelse, dvs nøyaktig det dobbelte av kimple'n.   

 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Siden du ber om alternativer til Øien 460:

Har du vurdert Bever 460? 

 

Har en slik på hytta med Suzuki 30 hk, som gjør ca 27 knop. Godt fornøyd med den til all-round bruk. Vi har versjonen med styrekonsoll, men du får den også uten dette.

 

Båten går lett i plan, men er litt flat i bunnskroget til å gå i grov sjø uten å slå (men hvilke båter i denne størrelsen gjør ikke det?). Båten har praktiske løsninger og god plass til å være såpass liten. Forholdsvis lav vekt og veldig lett å traile på hengeren. Selvlensende, som du enkelt kan lukke.

Jeg er godt fornøyd med denne, og Bever'n er kanskje den som blir mest brukt "til alt" selv om den også har konkurranse med en litt større jeep nede på brygga.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...