Steihy Startet 5.Desember.2022 Del på Facebook Startet 5.Desember.2022 Installerte Raymarine Evolution rattpilot pakke for ca 2 år siden. Har ikke brukt "manuell" styring - altså den funksjonen der man bruker pluss eller minus knappene i stand-by modus - siden. Prøvde den nå. Det piper riktig signal i p70s kontrollenheten, men motoren får ikke strøm. Det skjer ingenting. Den funker normalt i auto, og etter som det bare er to ledere i ledningen, skulle en tro kontaktene er i orden. Finner ikke noe i manualene om akkurat dette. Noen som kjenner problemet? Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Lazyjack Svart 5.Desember.2022 Del på Facebook Svart 5.Desember.2022 (redigert) Steihy skrev for 6 timer siden: Installerte Raymarine Evolution rattpilot pakke for ca 2 år siden. Har ikke brukt "manuell" styring - altså den funksjonen der man bruker pluss eller minus knappene i stand-by modus - siden. Prøvde den nå. Det piper riktig signal i p70s kontrollenheten, men motoren får ikke strøm. Det skjer ingenting. Den funker normalt i auto, og etter som det bare er to ledere i ledningen, skulle en tro kontaktene er i orden. Finner ikke noe i manualene om akkurat dette. Noen som kjenner problemet? Jeg tolker dette dithen at du må ha P70Rs (instrument med vriratt) eller separat jiystick? Redigert 5.Desember.2022 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 5.Desember.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Desember.2022 Lazyjack skrev 34 minutter siden: Jeg tolker dette dithen at du må ha P70Rs (instrument med vriratt) eller separat jiystick? Jeg har ikke P70Rs, men P70S, se foto. I stand by skal det gi rorutslag når en trykker på pluss (styrbord), eller minus (babord). Funker som sagt i auto, når den følger kompasskurs. Systemet er helt basisk, kun kompasskurs, ingen ruteplanlegging eller vinddata inn. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Brigg Svart 5.Desember.2022 Del på Facebook Svart 5.Desember.2022 Har du rorføler montert? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Lazyjack Svart 5.Desember.2022 Del på Facebook Svart 5.Desember.2022 Men hvor i manualen står det at dette er mulig bare med knapper på P70S? Jeg leser tvert i mot at du må ha P70Rs eller separat joystick for å kunne gjøre dette. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 5.Desember.2022 Del på Facebook Svart 5.Desember.2022 (redigert) Steihy skrev for 10 timer siden: Det skjer ingenting. Hvilke utstyr har du ? Jeg har dette og det virker i auto. I manuell kopler en ut auto må en styre med rattet p70s Redigert 5.Desember.2022 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 6.Desember.2022 Del på Facebook Svart 6.Desember.2022 (redigert) Roger jo skrev for 11 timer siden: I manuell kopler en ut auto må en styre med rattet p70s I manuell kopler en ut auto må en styre med båtens ratt eller rorkult har p70s I auto holder den kursen og jeg kan svinge 1 og 1 grad eller 10 grader for ny kurs. Redigert 6.Desember.2022 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Steihy Svart 6.Desember.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Desember.2022 Da kan det se ut som jeg har misforstått. Knappene var aktive i manuell på p70s med rorkult (forrige båten) og de var aktive etter installasjon av denne og ble brukt til å sjekke polaritet. Takk for innspill. Ingenting er bedre enn at alt er som det skal. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Lazyjack Svart 6.Desember.2022 Del på Facebook Svart 6.Desember.2022 (redigert) Steihy skrev 15 minutter siden: Da kan det se ut som jeg har misforstått. Knappene var aktive i manuell på p70s med rorkult (forrige båten) og de var aktive etter installasjon av denne og ble brukt til å sjekke polaritet. Takk for innspill. Ingenting er bedre enn at alt er som det skal. Som nevnt har jeg instrumentet P70Rs og kan styre med vriknotten i Servo modus om jeg vil. Jeg har testet det men finner ikke denne funksjonen anvendbar i praksis. En separat fjærende gledespinne derimot kan jeg tenke meg kan være mer praktisk når en er underveis. Du har antagelig ikke Servomodus som et valg i det hele tatt vil jeg tro. Redigert 6.Desember.2022 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.