Jump to content

Raymarine rattpilot virker ikke på manuell.

Steihy

Recommended Posts

Installerte Raymarine Evolution rattpilot pakke for ca 2 år siden.  Har ikke brukt "manuell" styring - altså den funksjonen der man bruker pluss eller minus knappene i stand-by modus - siden. Prøvde den nå. Det piper riktig signal i p70s kontrollenheten, men motoren får ikke strøm. Det skjer ingenting. 

Den funker normalt i auto, og etter som det bare er to ledere i ledningen, skulle en tro kontaktene er i orden. Finner ikke noe i manualene om akkurat dette. Noen som kjenner problemet?

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Steihy skrev for 6 timer siden:

Installerte Raymarine Evolution rattpilot pakke for ca 2 år siden.  Har ikke brukt "manuell" styring - altså den funksjonen der man bruker pluss eller minus knappene i stand-by modus - siden. Prøvde den nå. Det piper riktig signal i p70s kontrollenheten, men motoren får ikke strøm. Det skjer ingenting. 

Den funker normalt i auto, og etter som det bare er to ledere i ledningen, skulle en tro kontaktene er i orden. Finner ikke noe i manualene om akkurat dette. Noen som kjenner problemet?

Jeg tolker dette dithen at du må ha P70Rs (instrument med vriratt) eller separat jiystick? 

Screenshot_20221205_185309_no.jottacloud.elkjop.photos.jpg

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Lazyjack skrev 34 minutter siden:

Jeg tolker dette dithen at du må ha P70Rs (instrument med vriratt) eller separat jiystick? 

Jeg har ikke P70Rs, men P70S, se foto. I stand by skal det gi rorutslag når en trykker på pluss (styrbord), eller minus (babord). Funker som sagt i auto, når den følger kompasskurs. Systemet er helt basisk, kun kompasskurs, ingen ruteplanlegging eller vinddata inn.

Screenshot_20221205-190721_Chrome.jpg

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Steihy skrev 15 minutter siden:

Da kan det se ut som jeg har misforstått. Knappene var aktive i manuell på p70s med rorkult (forrige båten) og de var aktive etter installasjon av denne og ble brukt til å sjekke polaritet.

Takk for innspill. Ingenting er bedre enn at alt er som det skal.

Som nevnt har jeg instrumentet P70Rs og kan styre med vriknotten i Servo modus om jeg vil. Jeg har testet det men finner ikke denne funksjonen anvendbar i praksis. En separat fjærende gledespinne derimot kan jeg tenke meg kan være mer praktisk når en er underveis. 

Du har antagelig ikke Servomodus som et valg i det hele tatt vil jeg tro. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...