Jump to content

Mystiske striper på kalesjevinduene etter vask i badekar

mnj0909

Recommended Posts

Jeg har i mange år vasket min kalesje i badekar med Biotex-pulver som vaskemiddel. Kalesjen har alle år vært impregnert med Imprenex-impregnering som kan kjøpes på bl.a. Jula. 

Ved alle tidligere anledninger har vasken gått bra men i år har det dukket opp noen stygge flekker på vinduene. Se vedlagte bilder. Jeg "mistenker" primært impregneringen, for det er vel ikke annet "fremmed" i kalasjen. 

Jeg har DESPERAT forsøkt å fjerne det med: Zalo, white spirit, rødsprit, rensebensin - men det "løsner" ikke. 

Så, jeg har to vesentlig spørsmål:

1. Hvordan får jeg denne greie bort fra vinduene?

2. Hva skjedde - hvorfor skjedde dette nettopp i år - hva gjør jeg for å unngå tilsvarende neste gang?

Det er DYRT å bytte kalesje hvert år.... :)

20221206_074135.jpg

20221206_074155.jpg

Ser ut som du har fått en eller annen kjemisk reaksjon som har "brent" seg fast i vinduene.  Om det er ipregneringen som er skylden er ikke godt å si - men KAN selvsagt være årsaken.  Litt rart dog om du har brukt denne imregneringen med godt resultat tidligere - men kan selvsagt være at du feks ikke har fått tørket av godt nok, slik at den har "brent" seg fast.

Jeg ville fått skiftet vinduene hos en kalesjemaker (koster ikke all verden)  - og så kan du ta de gamle vinduene med hjem og forske litt med å ta impregnering på de i feks varierende mengde, og se om du får fremprovosert tilsvarende skader.  

Jeg vasker også kalesjen i BioTex - impregnerer - tørker veldig godt av søl som måtte ha kommet på vinduene - og påfører vinduene deretter vaselinolje og polerer,  som gjør de blank og myk.  Dette har fungert i over 20 år uten skader.  Skal dog nevne at der vinduene ligger direkte mot kalesjebøylene og gnikker, har jeg fått "brent"-skader som ikke lar seg fjerne.

BONITA I

Jeg har dessverre samme erfaring, og hos meg så endte det opp med at jeg sydde inn nye vinduer. Kjedelig ettersom mine vinduer bare var et par år gamle, men det var ikke så mye arbeid som jeg hadde fryktet.

Meguiars Plast-X hadde liten effekt, ei heller diverse andre remedier jeg forsøkte for å utbedre problemet mitt. 

Redigert av Thostr (see edit history)

Er det 'mange' lag impregnering som kanskje løsner på vinduene? Kan det være et belegg som har løsnet?

Jeg er enig med flere over, dette bør du klare å få bra igjen med polering, jeg bruker AutoGlym Super Resin polish på både bakvindu på cabriolet, båtvinduene og de isydde vinduene på paviljongen på terrassen. De blir alltid superblanke og gjennomsiktige. 

Jeg ville prøvd med litt lampeolje på en fille, det hjelper ofte. Ellers så ser det ut til at vinduene har begynt å bli gule, så da er det kanskje like godt å få dem skiftet ut før de begynner å sprekke også. Det pleier ikke å koste så mange hundrelappene pr vindu, så du får se det som vedlikehold. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...