vting Startet 6.Desember.2022 Link til dette innlegget Startet 6.Desember.2022 Jeg lurer på om jeg kan bruke kjølevannet fra motoren til en radiator for varme. Motoren er en 10hk sabb med lukket kjølesystem. Tenkte på å ha to 3-veis ventiler som styrer vannet utenom radiatoren på sommerstid. Er det mulig? evt noe jeg må tenke på? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 6.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2022 Ja, du kan bruke kjølevannet til dette. Det heter defroster og det finnes mange typer. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Fortego Svart 6.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2022 https://seatronic.no/isotherm-defroster-1012wa-12v Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Bårdp Svart 6.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2022 Kjølevann er en god kilde til varme om motoren er ferskvannskjølt. Men det er nokk uansett svært begrenset med spillvarme og hente fra en 10 Hk dieselmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 6.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2022 (redigert) vting skrev 52 minutter siden: Jeg lurer på om jeg kan bruke kjølevannet fra motoren til en radiator for varme. Er ikke sikkert det blir noe problem, men pass på at motoren ikke blir for varm. Du trenger bare en 3-veis ventil og lede vann fra defroster til bake til motor med et T-stykke. Jeg var hos hoggeren for 35 år siden og skrudde ut hele varmeapparatet av en Ford transitt det fungerer enda Bytta vifta for noen år siden, helt topp Ville startet med en fra hoggeren for å se effekten, billig. har den Isoterm 10kw som er anbefalt , jeg er misfornøyd med den i oppsetter med en vannvarmer og kjempe fornøyd med https://norskdv.no/products/eberspacher-helios-defroster-12v-2-kw Redigert 6.Desember.2022 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
vting Svart 6.Desember.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2022 Glemte å skrive det men tenkte på at slange fra motoren går til radiator og så ned under båten i kjølerøra og så tilbake i motoren Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 6.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2022 Om du kjører motoren med ca 75% belastning som vel er normalt. Tar du da ut < en 5 kw på akslingen. Det vil si at du maksimalt har tilgjengelig ca 1 Kw spillvarme i kjølevannet. Om du skal få noen lunk av dette må du nokk sørge for at kjølevannet kun går i radiatoren og ikke i tillegg en tur under båten for da blir det ikke mye varme du får. Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 6.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2022 Hvis en liten radiator fra høggeren er nok hadde vel ingen kjørt med små sjøvannskjølte motorer , anbefaler løsningen med radiator før sløyfa . Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2022 Bårdp skrev 44 minutter siden: Om du skal få noen lunk av dette må du nokk sørge for at kjølevannet kun går i radiatoren og ikke i tillegg en tur under båten for da blir det ikke mye varme du får. Å kople bort motorens kjøling på denne måten er en skummel vei å gi seg ut på. Jeg ville definitivt beholdt kjølesløyfen i tillegg til defrosteren. Og ikke stengt av noe. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bårdp Svart 6.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2022 Ja jeg anbefaler ingen og fjerne kjølesløyfen. Det enkleste er nokk og montere inn en treveisventil så kan en enkelt regulere hvor varmen tar veien. Men og kjøpe en diger defroster på en masse KW når en ikke har den varmen tilgjengelig har lite for seg. Og skal en få utnyttet det lille en har må en nokk sørge for at det meste ikke forsvinner under båten. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2022 Bårdp skrev 19 minutter siden: Men og kjøpe en diger defroster på en masse KW når en ikke har den varmen tilgjengelig har lite for seg. En 10 hk Sabb forbruker ca 2 liter diesel i timen på max. Det tilsvarer vel ca 18kW. Da er det faktisk en hel del som går ut som varme utenom de 5kW du tar ut på propellakslingen. Så det ville jeg ikke ha bekymret meg for. Selv om en diger defroster har lite for seg her. TS hadde vel heller ikke noe ønske om at den skulle være diger.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hanto1 Svart 6.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2022 Kope en liten el.sirkulasjonspumpe før defrosreren så får du mere effekt ut av varmeren. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 6.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2022 vting skrev for 1 time siden: Glemte å skrive det men tenkte på at slange fra motoren går til radiator og så ned under båten i kjølerøra og så tilbake i motoren Det er det tryggeste, da slipper en å tenke på at motor blir for varm. kan være lurt og tape fast føleren til denne for å se at det er sirkulasjon gjennom defroster og følge med på temperaturen https://www.biltema.no/kontor-teknikk/termometere/utetermometer/digitalt-maksmin-termometer-2000021698. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
E27 Svart 8.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2022 (redigert) Vil bare nevne at standard termostat er med lavere temp enn dieselmotorer flest. Går sikkert an å ta ut bra med varme likevel, med passende dimensjonering. Men hvis kjølevannet er rundt 55 grader ville forvente at defrosteren leverer ca halve effekten av hva den er designet for. Redigert 8.Desember.2022 av E27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.