Jump to content

Ferskvannskjølt 10hk Sabb, hvordan ta ut varme til radiator?


vting

Recommended Posts

vting skrev 52 minutter siden:

Jeg lurer på om jeg kan bruke kjølevannet fra motoren til en radiator for varme.

Er ikke sikkert det blir noe problem, men  pass på at motoren ikke blir for varm.

Du trenger bare en 3-veis ventil og lede vann fra defroster til bake til motor med et T-stykke.

 

Jeg var hos hoggeren for 35 år siden og skrudde ut hele varmeapparatet av en Ford transitt

det fungerer enda Bytta vifta for noen år siden, helt topp

Ville startet med en fra hoggeren for å se effekten, billig.

har den Isoterm 10kw   som er anbefalt , jeg er misfornøyd med den i oppsetter med en vannvarmer

og kjempe fornøyd med

https://norskdv.no/products/eberspacher-helios-defroster-12v-2-kw

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Bårdp skrev 44 minutter siden:

Om du skal få noen lunk av dette må du nokk sørge for at kjølevannet kun går i radiatoren og ikke i tillegg en tur under båten for da blir det ikke mye varme du får.

 

Å kople bort motorens kjøling på denne måten er en skummel vei å gi seg ut på. Jeg ville definitivt beholdt kjølesløyfen i tillegg til defrosteren. Og ikke stengt av noe. 

 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Ja jeg anbefaler ingen og fjerne kjølesløyfen. Det enkleste er nokk og montere inn en treveisventil så kan en enkelt regulere hvor varmen tar veien.

Men og kjøpe en diger defroster på en masse KW når en ikke har den varmen tilgjengelig har lite for seg. Og skal en få utnyttet det lille en har må en nokk sørge for at det meste ikke forsvinner under båten.

Link to post
Bårdp skrev 19 minutter siden:

Men og kjøpe en diger defroster på en masse KW når en ikke har den varmen tilgjengelig har lite for seg. 

 

En 10 hk Sabb forbruker ca 2 liter diesel i timen på max. Det tilsvarer vel ca 18kW.  Da er det faktisk en hel del som går ut som varme utenom de 5kW du tar ut på propellakslingen. Så det ville jeg ikke ha bekymret meg for. Selv om en diger defroster har lite for seg her. TS hadde vel heller ikke noe ønske om at den skulle være diger..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
vting skrev for 1 time siden:

Glemte å skrive det men tenkte på at slange fra motoren går til radiator og så ned under båten i kjølerøra og så tilbake i motoren

Det er det tryggeste, da slipper en å tenke på at motor blir for varm. 

kan være  lurt og tape fast føleren  til denne  for å se  at det er sirkulasjon gjennom defroster

og følge med på temperaturen

 

https://www.biltema.no/kontor-teknikk/termometere/utetermometer/digitalt-maksmin-termometer-2000021698.

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...