Komodo
Ask skrev for 14 timer siden:Komodo. Kva gjer pæra frå Ali ubrukeleg? Lyste ikkje pæra, eller var det dårleg lys?
Lykta mi har berre brytar for av og på. Dersom pæra berre skal ha 12 volt, og får det burde det vel funka fint berre med å bytta pæra?
Om det er noko elektronikk mellom batteriet og pæra veit eg ikkje. I så fall burde det vel berre vera å fjerna den elektronikken?
Pæra lyser, men den egner seg ikke til lykta di. Den egner seg nok kun til innvendig belysning, ikke til ei dykkerlykt. Lyset er alt for svakt, du får ingen skikkelig lysstråle. De pærene passer heller ikke i forhold til reflektoren, selv om de to pinnene passer i sokkelen.
Du må nesten lese gjennom den andre tråden som jeg linket til og svarene fra PolarLi, da skjønner du hva jeg mener.
Hva slags batterier har du i batteripakka? Dersom den er stor kan du jo gå opp til 100W pære. Jeg testet i går med 50W og 150W på ei nybygget pakke og målte litt strøm og spenning. Ved å overspenne batteripakka til 16V blir lyset hvitere, og effekten vesentlig høyere. Ei pære på 50W trakk 4,9A ved 16,5V, det gir en effekt på 81W. 150W pæra trakk 11A, da sank spenningen til 16,2V, noe som gir en effekt på 178W. Dette var ei HLX pære som er beregnet på 15V. Dette er verdier ved fulladede batterier. De vil jo synke i løpet av dykket.
Denne batteripakka er på 28Ah, og erstatter den gamle NiMh pakka på 9Ah.