Jump to content

Ny turbo på Volvo Penta AQAD41A - velge original eller annen tilbyder?


fredriksen

Recommended Posts

Jeg har i en annen tråd fortalt om at jeg "drepte" min VP 41 ved å tørrkjøre den. Vel, det viste seg at jeg ikke klarte å ta livet av den grønne og nå har jeg byttet det meste av slanger, O-ringer og andre deler som ikke tåler høy temperatur samt mye annet.  Nå som mye av det ytre er demontert, så ser jeg også på turboen. Den har hatt det såpass varmt at malingen er brunbrent på eksosiden av turboen.  Turboen har ikke kjennbart slark i akslingen, men den er rimelig godt nedsotet på eksossiden. På innsugsiden er den støvete. Når jeg snurrer på den går den rundt, men jeg hadde forventet at den skulle spinne lett og det gjør den ikke. Jeg tror derfor at jeg skifter denne, den har i alle fall gått snart 1.600 timer og da kan det vel være greit.

 

På en annen båt i familien ble det byttet turbo på en AQAD31 i år. Den originale kostet mye. Jeg har nå sjekket andre tilbydere og f.eks Boatparts.no, turboservice.no og andre, tilbyr turbo til VP41 for opp til halve prisen av en original levert turbo. Så da er det fristende å sjekke disse. Jeg hadde inntrykk av at det var endring på turboen fra 41A til 41B da 41B fikk høyere kompresjon etc. Men jeg blir litt usikker på om det er store forskjeller når jeg ser at en av tilbyderne skriver følgende: Erstatter VP OEM nr 861260 (og 3802070) og teksten: "Passer følgende modeller: TAMD41A, B, D, LA, HA, HB, PA, MA TMD41A, B, D D41A, B, D AQAD41A AD41A, D, B, LA, PA KAD42A, B, PA KAMD42B, PA TAMD42WJ-A KAD43P-A KAMD43P-A "

 

Er det mulig at en modell faktisk benyttes på alle modellene av VP41 og flere av -42 og -43? Eller er det såpass enkelt at firmaene kun konsentrerer seg om det er mulig å skru fast turboen og at det da er korrekt? Er det noen som vet eller kan dette?

 

:-) steinar

Link to post

Dersom du velger å handle fra en nettbutikk vil jeg anbefale deg å sende inn bilde av infoskiltet på din motor og be om bekreftelse på at turboen passer til din motor, og at dersom den ikke gjør det så gir det deg rett til fri retur.

 

Det er klart at å kjøpe den "oppgraderte" turboen til din motor for 9400kr er under halvparten av hva jeg må betale hos VP... 
 

Gleder meg til å høre at du har fått motoren på vannet igjen :thumbsup:

Link to post

@dieselfan, jeg personlig har ikke kunnskap til å vurdere det. Men når folk på stående fot kan snakke om forskjellen på de ulike turboene til feks 41-serien, KAD serien etc så ser jeg på det som meget god kunnskap innen feltet. Jeg har også til gode å lese eller høre en kommentar der Greg har bommet på en turbo eller levert et dårlig produkt. I tillegg er han en type som yter svært god service, uten å ta betalt for den. Det er sjeldent i dag.

 

Så kan det jo hende at du sitter med andre opplysninger eller har en torn i siden til ham, ikke vet jeg.

 

Ut fra nåværende kunnskap hadde jeg ikke personlig gått noe annet sted for å handle ny turbo eller får overhalt en turbo.

 

Har du annen kunnskap om ham siden du stiller spørsmålet? 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Jeg verver ingen, men jeg anbefaler. På akkurat lik linje som jeg anbefaler folk i ulike FB grupper å bruke baatplassen.no 

 

Hvis jeg hadde visst at jeg kunne fått ekstra rabatt ved å være medlem i en FB gruppe så hadde jeg likt å vite det før jeg skulle bestilt en kostbar sak.

 

Du av alle burde vite at jeg er aktiv her og ikke driver noen vervekampanje???

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
dieselfan skrev for 12 timer siden:

vil jeg anbefale deg å sende inn bilde av infoskiltet på din motor og be om bekreftelse på at turboen passer til din motor,

Godt tips! Tilbyder opplyser at turboen erstatter korrekt OEM-nummer for min motor, men jeg blir usikker da samme turboen skal passe mange motorvarianter. Vel er dette enklere turboer enn variabel venturi bilturboer, men jeg blir i alle fall usikker her. Mulighet for enkel retur dersom det viser seg at ikke alt stemmer, er i alle fall en god sikring å ta med!

 

Grand Banks jr skrev for 3 timer siden:

de ulike turboene til feks 41-serien, KAD serien etc

Svaret ditt kan også leses slik at det er ulike turboer innen 41-serien, så jeg har nå meldt meg på den volvo gruppa på facebook slik at jeg også kan få noe informasjon der og hos den nevnte Greg.   

 

Så dersom ingen skriker opp og ikke anbefaler uoriginalt, så frister det nok mer med en uoriginal. Eventuelle kvalitetsforskjeller blir muligens ikke å erfare på rolig fritidsbruk av motoren i lavere turtall hvor belastningen på turbo ikke er spesielt stor. Vi får se. Jeg er i alle fall ikke fristet til å overhale turboen dersom ny noenlunde tilsvarende kan kjøpes for halv pris av original. og dersom det har vært en oppgradering / endring på turboen (nytt delenummer..)

 

:-) steinar

 

Link to post
dieselfan skrev for 13 timer siden:

Dersom du velger å handle fra en nettbutikk vil jeg anbefale deg å sende inn bilde av infoskiltet på din motor og be om bekreftelse på at turboen passer til din motor,

Grunnen til at jeg vil anbefale deg å bruke motorskiltet og ikke turboskiltet til å bestemme ny turbo er at turboen kan være byttet av forrige eier, og det til en type som "virker" men ikke behøver å være den optimale turboen til din motor.

 

fredriksen skrev 1 time siden:

Så dersom ingen skriker opp og ikke anbefaler uoriginalt, så frister det nok mer med en uoriginal.

BorgWarner K26 xxxx kan kjøpes fra hvor-som-helst eller fra VP, prisforskjellen er stor, for det som tross alt er samme produkt.
Produktet blir heller ikke bedre av at "noen" først legger på 40% også gir deg 10% rabatt... 

Sist jeg sjekket var de billigste er produsert i Kina, på oppdrag fra et selskap i Spania, som igjen leverer til feks norske nettbutikker eller ebay-sjapper.

Det går et stort antall av turboer fra alle disse gruppene rundt på båter i Norge i dag, om de billige hadde vært dårlige så hadde verksmestere jeg har kontakt med på sør-østlandet brukt anledningen til å klage på disse og hevdet at VP solgte turboer,  varer lengre...

Link to post
Grand Banks jr skrev for 4 timer siden:

jeg personlig har ikke kunnskap til å vurdere det. Men når folk på stående fot kan snakke om forskjellen på de ulike turboene til feks 41-serien, KAD serien etc så ser jeg på det som meget god kunnskap innen feltet.

Mitt ønske er at @fredriksen skal få saklig informasjon om de alternativene han har til å få seg en turbo som gjør jobben til en vettug pris, fordi slik jeg forstår ham, så er det akkurat det han ønsker.

 

I hans forrige tråd var det også folk med svært bastante meninger om at motoren hans var totalhavarert og skrapjern... nå er motoren snart ferdig og på vannet igjen...

 

Når du drar til med "ekstrem kunnskap om turboer og Volvo Penta" så er det min mening at du skaper ett inntrykk som du ikke har faglig kunnskap for å vurdere.(noe du selv senere også bekrefter) TS trenger fakta. At du har opplevd god service og at du har et inntrykk av at han kan sine ting, det er fakta og en mening. Greg kan mye om turbo, men det er det ihvertfall 4-5 andre aktører som også kan, og de selger mange av de samme produktene, og flere av de gir rabatt til Baatplassen aktive.

Du løper et stort ansvar når du tar så hardt i, basert på noe du har "hørt", har du lov til å spre det, så har jeg lov til å påpeke en risiko ved det.

Om fakta betyr noe for deg kan du spørre moderator av den FB gruppa om å se hvilke innlegg som er fjernet... så kanskje du får et litt faktabasert kunnskap om hvordan det har seg at du ikke har hørt noe negativt, ref: "Jeg har også til gode å lese eller høre en kommentar der Greg har bommet på en turbo eller levert et dårlig produkt"  

Dette forstyrrer TS sin tråd så jeg kutter der.
 

Link to post

Ok. Vi er to stk her i tråden som pekte @fredriksen til en person vi anbefaler for nettopp saklig informasjon og hjelp, basert på våre erfaringer. Grunnen til det er nettopp å unngå et bomkjøp. Værre er det ikke. Mulig vi tar feil begge to? Jeg har ikke snakket ned andre og heller ikke sagt at det ikke finnes andre man kan høre med.

 

Jeg har forresten aldri hørt noe om rabatter til Baatplassen-aktive noen steder. Finnes det noen liste på dette?

 

Min opplevelse med nettbutikker for båtmotorer er at de godt kan ramse opp mange ulike VP versjoner for diverse deler, men jeg har opplevd å kjøpe for eksempel noe så enkelt som impeller til VP40 hos en av de seriøse nettbutikkene som var merket med nettopp VP TMD40A (som jeg hadde), og den passet overhode ikke. Bomkjøp.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Jeg har også kjøpt turbo til KAD 32 fra Greg (turbo.no). Dette skal være tilsvarende original fra samme fabrikk som nevnt tidligere, altså ikke noe dårligere enn å kjøpe direkte fra VP. 
 

Fikk da med alle pakninger og en sprøyte med olje, og ellers strålende service godt utover hva man kan forvente til en god pris. 

 

Kan godt være andre tilbydere gjør det samme, men personlig kan jeg trygt anbefale nevnte firma.

Link to post
dieselfan skrev On 7.12.2022 at 13.32:

BorgWarner K26 xxxx kan kjøpes fra hvor-som-helst eller fra VP, prisforskjellen er stor, for det som tross alt er samme produkt.
Produktet blir heller ikke bedre av at "noen" først legger på 40% også gir deg 10% rabatt... 

Sist jeg sjekket var de billigste er produsert i Kina, på oppdrag fra et selskap i Spania, som igjen leverer til feks norske nettbutikker eller ebay-sjapper.

Takker for klar tale! Da har jeg handlet fra "lokal" nettbutikk (lokaler i nabokommune :-) da en lokal verksmester hadde samme klare holdning som @dieselfan og nå ligger turboen klar for montering. Venter nå bare på et par originale gummipakninger da jeg tror det er klokt å kjøpe slikt fra kjent motorprodusent som garanterer gummiblanding og produkt. 

 

Nå som turbo er handlet fikk jeg tid til å se litt på vekselstrømsgeneratoren eller dynamoen som den ofte blir feiltitulert som. (En dynamo produserer likestrøm mens en vekselstrømsgenerator produserer vekselstrøm som blir likerettet og leverer likestrøm til batteri etc). Jeg hadde fortsatt den originale, en Valeo 50A 14V enhet. Denne var helt svart av olje, kokt kjølevann osv., så den ble tatt ut for å få en rensende omgang på yttersiden. Nå er generatoren 33 år og den har fungert feilfritt i alle disse årene styrt av en Ladac enhet. Batterier har holdt lenge og de lagrer og leverer strømmen som forventet. Jeg har totalt tre større batterier så når generatoren klarer å mate disse så burde man vel egentlig la denne være i fred etter mottoet: "reparer ikke det som virker!" Men 1700 timer over 33 år gir en del slitasje, så når jeg først holder på å skru med kalde fingre, så tar jeg den også.

Fingrene var som skrevet, kalde, så da jeg balanserte ut av båten med generatoren i hånda, glapp den ut av hånda og falt ned på bakken. Greit nok. Kjølebeskyttelsen over likeretteren ble slått inn, generatoren er jo litt tung.  Sjekk av pris på original likeretterbro ga god grunn til å kjøpe ny generator.

 

Nå med erfaring fra original turbo eller ikke, søkte jeg etter ny generator. Og tro det eller ei: Her er det mange flere som tilbyr nye generatorer til priser fra "rett over tyveri-pris" til litt over Volvo Penta priser.  I tillegg er det mange som tilbyr via ebay, men jeg satser ikke på ukjente på ebay selv om dette også kan være greie produkter. Jeg har nå bestilt en generator fra et firma som er leverandør til større entreprenører som har krav om at den leverte delen skal virke i avtalt antall timer. Det blir morro å se om dette er av noenlunde kvalitet, da prisen er så lav at risikoen er liten. Dersom dette viser seg å være et brukbart produkt, så betyr det at også generatorer blir dyrere når man nevner båt... og det selv om den leverte er en generator for maritimt miljø.

 

Vi får se!

 

:-) steinar

Link to post
fredriksen skrev for 3 timer siden:

Dersom dette viser seg å være et brukbart produkt, så betyr det at også generatorer blir dyrere når man nevner båt... og det selv om den leverte er en generator for maritimt miljø.

Vi får se!

Hvis du har den gule sense ledningen til VP må du passe på.
Uten det uttaket på dynamoen så mister du 0,3-0,5V noe som er betydelig.
Jeg har heller ikke hørt om andre dynamoer som ikke er beregnet til VP passer rett inn pga bunnfestet.
 

Link to post
fredriksen skrev for 4 timer siden:

Nå med erfaring fra original turbo eller ikke, søkte jeg etter ny generator. Og tro det eller ei: Her er det mange flere som tilbyr nye generatorer til priser fra "rett over tyveri-pris" til litt over Volvo Penta priser.

Har handlet av en i Risør i 12 år, for meg selv, og andre. Gir veldig mye for pengene. Han annonserer på Finn. Han har stilt opp på St.Hansaften og sene kvelder i fellesferien, alltid like blid. Skulle ønske jeg var litt mer som ham..

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...