Jump to content

Blysyrebatterier konstant lading om vinter

larole

Recommended Posts

Marida skrev On 7.12.2022 at 11.35:

Her kommer du sikkert til å få en hel haug med svar som du til slutt ikke skjønner noe av.

Min erfaring er at man ikke skal la de stå på hele vinteren, kun lade opp når nivået er lavt.

Hva er erfaringen din da? blir batteriene dine forringet av å stå tilkoblet lader?

Førstefender skrev for 15 timer siden:

Hva er erfaringen din da? blir batteriene dine forringet av å stå tilkoblet lader?

Mine står ikke tilkoblet lader, Overvåker de med SafeCurrent som LarsH anbefalte og starter og stopper en lader med Telldus. Altså ikke på hele tiden.

Hulda skrev for 2 timer siden:

Laderene mine er beregnet for å stå på hele tiden. De er fast tilkoblet. Når landstrømmen plugges inn, starter laderene. Den ene laderen er så intelligent at den kjører recon. en gang i blant.

Samme her, skjønner ikke hva problemet skulle være om man har en intelligent lader.

Jeg har solcellepaneler som lader forbruksbanken. Med landstrøm overtar Victron landstrømladeren og solcellepanelet kobler seg over til å lade startbatteriene. Dette hele året, om båten er på vannet eller i vinteropplag på land. På land er ikke landstømladeren koblet til hele tiden om det blir nok lys gjennom den lyse presenningen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg foretrekker å koble fra mine smart ladere av to grunner

Ved feil på lader, så kan hele batteribanken lades ut og ødelegges

Ved feil på ett batteri, kan batteriladeren velge å koble fra ladingen

Kobler også vekk negativ polsko (Kan like godt ta posistiv), slik at om en celle feiler i ett batteri, så drar den med seg hele banken.

For to år siden røk det ene batteriet under første lading om våren, enda hvilespenningen var tilnærmet lik på alle 4. 

Både batterier ogSmartlade er som regel robusste greier, man alt feiler, før eller siden.

Hulda skrev 12 minutter siden:

Gidder ikke å plukke av poler hver gang jeg er i båten. Kan kanskje være en greie for dem som bruker båten fire uker i året.

:thumbsup:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Førstefender skrev On 9.12.2022 at 13.52:

Samme her, skjønner ikke hva problemet skulle være om man har en intelligent lader.

For å oppklare hva som kan bli problemet så må man først skjønne att svært få om noen intelligente ladere er smarte nok til å skjønne hvis ei celle ryker.
Da koker man tørre alle batteriene ombord som står tilkoblet laderen.
Det samme kan skje med sulfaterte batterier men med trykk på kan for her kan flaks og en bra lader redde stumpene.
Det er jo ikke helt utenkelig att laderen eller sikringen til denne takker for seg i løpet av vinteren som i min båt betyr att batteriene kommer til å tappe seg helt ned med den følgen att de må skrotes. 
For meg er jobben med å ta av noen minus poler verdt det sett opp mot hva som kan skje om jeg ikke gjorde det.

Redigert av pipe (see edit history)

At en celle i batteribanken skulle ryke og få laderen til å ta knekken på resten av banken, tar jeg glatt risken på.  det får da for he .  . være måte på pessimisme. Hva om sommeren, er dy like hysterisk redd for at noe skal gå galt da?

Hadde det vært så risikabelt, hadde jeg ikke våget å ha hverken batterier eller ladere i min båt. :headbang:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Veldig bra. Poenget er at om en celle kortslutter midt på sommeren, så er ladingen av batteriet på ville veier i løpet av noen timer. I løpet av et par døgn er båten fylt av hydrogen og det stinker batterisyre. Så da er det slik at du bør vippe av minuspolen før du går til ro for natten. Og ikke lad batterier mens du sover. 

En av grunnene til at jeg stresser med å få fatt i batterier med kork, er at jeg (som ikke har peiling på batterier og elektro) kan måle syrevekta. Den forteller på et tidlig stadium om det er problem under oppseiling. Det samme om batteriene begynner å bruke vann. Så nå, etter 8 års tjeneste, har to stk 225 Ah og ett 170 Ah batterier blitt etterfylt med ca. 1 liter vann. Når jeg merker svikt i en celle, eller at vannfobruket skyter i været, er det rett ut med hele batterisettet. Samme med bilene, plukker ikke av minuspolen på noen av dem heller fordi om de blir stående en periode. Plukker jeg av minuspolen på BMW'en, så er den fullstendig i villrede om hvor den har rattet, feilmeldingene spruter opp på OBD'en.

Det virker på meg som skremselspropaganda for å kompensere for manglende innsikt og vedlikeholdsrutiner. 

Redigert av Hulda (see edit history)

Jeg kan berolige herrene med att jeg ikke er redd for å få samme problemene om sommeren da man gjerne bruker båten.
Batteriproblemer merker man som regel ved bruk så man kan ordne det før det utvikler seg til ett problem.
Men 7 måneder i året har jeg ikke kontroll på batteriene ombord.
Når det tar kortere tid å ta av noen batteripoler enn Lars bruker på en sig syntes jeg er god bruk av tid.

Hulda skrev for 3 timer siden:

Det feiler vel like gjerne midt på sommeren som midt på vinteren. Gidder ikke å plukke av poler hver gang jeg er i båten. Kan kanskje være en greie for dem som bruker båten fire uker i året.

Nå er det vel slik med de fleste av oss at vi kikker litt bort på voltmeteret i løpet av sommeren. Derfor er det ganske sannsynlig at man oppdger feilen. Det gjør man ikke om vinteren (Tror ingen hadde tenkt at du skulle plukke av/på poler hver gang du er i båten)

Lars H. skrev for 3 timer siden:

:thumbsup:

Lars H. skrev 1 time siden:

At en celle i batteribanken skulle ryke og få laderen til å ta knekken på resten av banken, tar jeg glatt risken på.  det får da for he .  . være måte på pessimisme. Hva om sommeren, er dy like hysterisk redd for at noe skal gå galt da?

Hadde det vært så risikabelt, hadde jeg ikke våget å ha hverken batterier eller ladere i min båt. :headbang:

Om en celle kortslutter av lfeil på lader eller andre grunner, så tappes helebatteribanken, når laderen forstår at noe er galt, og på min båt snakker 12-15.000. 

Kunne vært morro med en poll her på båtplassen

Har du opplevd feil på en batterilader?

Har du opplevd batteri eller batteribank som har kolapset?

Selv har jeg kunnskap og uttsyr til å teste batterier og er rimelig godt kjent med hva som får batterier til å feile da jeg har ansvar for slikt på jobben, I løpet av 20 år har jeg reklamert privat på både dårlige og ødelagte batterier til Sleipner, Maritim, Biltema og Seatronic. Samtlige har avvist feilene. Jeg har selv vist de testresultater, de har tatt inn batteriene og sier ihverfall at de har testet de (Untatt Biltema) og jeg har fått nye batterier. Hos Biltema fikk jeg returnert hele batteribanken. Jobbmessig har vi jo også reklamert en masse, men her er vi enbetydelig kunde så her gjelder litt andre regler.

Tja, poll og poll.

Batterier: Aldri hatt feil, men er kresen når jeg velger batteri på individnivå.

Ladere: Hatt feil en gang. Da ga laderen feilmelding, stoppet lading. Reklamasjon akseptert etter krangling (Biltema).

Kun erfaring som bruker, og bilmekaniker, siden ca. 1965.

Hulda er elektrisk aktiv hele året.

Siden start å truster batterier (Optima) kun lades når motor er igang. Så står de uten noe hele året når ikke motor brukes. Men motor kjøres drifts varm ca 1 gang(eller mer)pr måned gjennom vinteren.

LiFePo er koblet opp mot Victron landstrømslader når båten ligger i havn, samme om det er vinter eller sommer.

Følger spenning via smartboat, å ser da om alt er ok.  Kan da også la kjøleskap stå å kjører store deler av året, uten å tenke på tomt batteri. Skulle lader kødde til noe, så vil BMS kutte når nedre grense er nådd. Så tenker jeg er rimelig sikker her. Blir ikke aktuelt å koble fra poler hos meg.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Hulda skrev for 2 timer siden:

En av grunnene til at jeg stresser med å få fatt i batterier med kork, er at jeg (som ikke har peiling på batterier og elektro) kan måle syrevekta. Den forteller på et tidlig stadium om det er problem under oppseiling. Det samme om batteriene begynner å bruke vann.

De siste 20 åra har Sønak  "PowerPRO SF1853"  hatt flate lokk, putter et tynt skrujern inn i luftehullet og løfter opp for å komme til cellene.

image.png.f10fd662282b0771b3182c76f7f5058a.png

JRK skrev 32 minutter siden:

Kunne vært morro med en poll her på båtplassen

Har du opplevd feil på en batterilader?

Har du opplevd batteri eller batteribank som har kolapset?

Du glemte Dynamoen.

Våknet en helg i båten på 90 tallet med 10V på alle batterier, fant feil på dynamo koplet i fra den og startet hjelpemotor for å få ladet batterbankene, for å få startet motoren, bruker forbruksbanken til start av hovedmotor.

Defa MULTILADER 2X15A 230 V fra fore århundre tålte ikke tempføleren å bli våt ( var fab.feil med føler) og greide og lade med 17 V  på den ene banken og kokte tørt, fikk ny bank og lader. 

2020 fikk bråstopp på 10 cm med båten  og  2 uker senere kortsluttet  det ene batteriet og startet å kokte, kjente lukta og koplet i  fra. fikk fire nye på forsikringen.

Historikk fra 1987. 

I følge DEFA ""En 12V lader for fastmontering med DEFA PlugIn kontakt eller vanlig nettledning. Den er godt egnet for batteristørrelser opp til ca 250Ah og kan vedlikeholdslade batteriet i ubegrenset tid. Laderen tåler parallell belastning opp til 10A fra annen forbruker samtidig som den lader batteriene. Ladespenningen er temperatur kompensert med utvendig føler.""

Jeg kopler batteriladeren  inn ved behov.

Har hatt solcelle på den ene banken  og det virker som det ikke er noe ulempe da batteriene holder i 10/12 år .

I år koplet jeg inn et panel til den andre banken, så nå trenger en sol.

Skal få en tekstmelding ved batterispenning 12V. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...