Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

Veldig bra. Poenget er at om en celle kortslutter midt på sommeren, så er ladingen av batteriet på ville veier i løpet av noen timer. I løpet av et par døgn er båten fylt av hydrogen og det stinker batterisyre. Så da er det slik at du bør vippe av minuspolen før du går til ro for natten. Og ikke lad batterier mens du sover. 

En av grunnene til at jeg stresser med å få fatt i batterier med kork, er at jeg (som ikke har peiling på batterier og elektro) kan måle syrevekta. Den forteller på et tidlig stadium om det er problem under oppseiling. Det samme om batteriene begynner å bruke vann. Så nå, etter 8 års tjeneste, har to stk 225 Ah og ett 170 Ah batterier blitt etterfylt med ca. 1 liter vann. Når jeg merker svikt i en celle, eller at vannfobruket skyter i været, er det rett ut med hele batterisettet. Samme med bilene, plukker ikke av minuspolen på noen av dem heller fordi om de blir stående en periode. Plukker jeg av minuspolen på BMW'en, så er den fullstendig i villrede om hvor den har rattet, feilmeldingene spruter opp på OBD'en.

Det virker på meg som skremselspropaganda for å kompensere for manglende innsikt og vedlikeholdsrutiner. 

Hulda

Hulda

Veldig bra. Poenget er at om en celle kortslutter midt på sommeren, så er ladingen av batteriet på ville veier i løpet av noen timer. I løpet av et par døgn er båten fylt av hydrogen og det stinker batterisyre. Så da er det slik at du bør vippe av minuspolen før du går til ro for natten. Og ikke lad battreier mens du sover. 

En av grunnene til at jeg stresser med å få fatt i batterier med kork, er at jeg (som ikke har peiling på batterier og elektro) kan måle syrevekta. Den forteller på et tidlig stadium om det er problem under oppseiling. Det samme om batteriene begynner å bruke vann. Så nå, etter 8 års tjeneste, har to stk 225 Ah og ett 170 Ah batterier blitt etterfylt med ca. 1 liter vann. Når jeg merker svikt i en celle, eller at vannfobruket skyter i været, er det rett ut med hele batterisettet. Samme med bilene, plukker ikke av minuspolen på noen av dem heller fordi om de blir stående en periode. Plukker jeg av minuspolen på BMW'en, så er den fullstendig i villrede om hvor den ha rattet, feilmeldingene spruter opp på OBD'en.

Det virker på meg som skremselspropaganda for å kompensere for manglende innsikt og vedlikeholdsrutiner. 

Hulda

Hulda

Veldig bra. Poenget er at om en celle kortslutter midt på sommeren, så er ladingen av batteriet på ville veier i løpet av noen timer. I løpet av et par døgn er båten fylt av hydrgen og det stinker batterisyre. Så da er det slik at du bør vippe av minuspolen før du går til ro for natten. Og ikke lad battreier mens du sover. 

En av grunnene til at jeg stresser med å få fatt i batterier med kork, er at jeg (som ikke har peiling på batterier og elektro) kan måle syrevekta. Den forteller på et tidlig stadium om det er problem under oppseiling. Det samme om batteriene begynner å bruke vann. Så nå, etter 8 års tjeneste, har to stk 225 Ah og ett 170 Ah batterier blitt etterfylt med ca. 1 liter vann. Når jeg merker svikt i en celle, eller at vannfobruket skyter i været, er det rett ut med hele batterisettet. Samme med bilene, plukker ikke av minuspolen på noen av dem heller fordi om de blir stående en periode. Plukker jeg av minuspolen på BMW'en, så er den fullstendig i villrede om hvor den ha rattet, feilmeldingene spruter opp på OBD'en.

• Create New...