Jump to content

Blysyrebatterier konstant lading om vinter

larole

Recommended Posts

8 hours ago, Okkaby said:

LiFePo er koblet opp mot Victron landstrømslader når båten ligger i havn, samme om det er vinter eller sommer.

Er det en instilling på laderen som holder batteriene på sånn ca 30 - 50% SOC ?  I motsatt fall, ville det ikke vært bedre å lade opp batteriene til ca 50% SOC og så koble batteriene fra under vinteropplag ?

Jeg har alt av batterier på lading året rundt.  Nå på vinteren så er båten i 4 måneders kaldt opplag på vann. Da kjører jeg med en lav float ladespenning som ikke er temperatur kompensert. Dvs. at den er litt for lav til å klare å lade opp batteriene i kulde innen rimelig tid ved bruk. Trådstarter har en victron lader med automatisk storage funksjon. Den laderen gjør dette på automatikk, dvs. den senker spenningen til 13,2V om banken ikke er i bruk. Så gir den en liten oppfrisknings lading med jevne mellomrom. Jeg har hatt en tilsvarende smart victron lader som den trådstarter har tilkoblet thruster batteriet (optima 75Ah yellowtop) siden 2017, og det batteriet er fortsatt i toppform.  Det blir brukt argumenter om at lading kan være negativt dersom en celle kortslutter. Det er sikkert en viss grad av riktighet i den påstanden, men det er også slik at batterier som ikke holdes i toppladet tilstand sulfaterer, og det kan også føre til intern kortslutning. Ett regelmessig forhold til hvilespenning, visuelt se at batterikasse ikke buler/sprekker, syrevekt på celler, ladestrøm, etc. gir gode indikatorer på om tilstanden er forventet å være god.  Men man kan aldri være helt sikker. Det gjelder også når man bruker båten i sesongen, så det å ha en viss grad av vedlikehold kan være greit. Båtfolk er ulike, noen henter seg nye batterier der andre kaster dem. Tips og råd for hvordan man skal behandle batterier kan derfor med fordel variere. Men trådstarter kan fint ha victron laderen sin tilkoblet om han har ett fornuftig tilsyn med batteriene ombord. 

Audiquattro skrev for 9 timer siden:

Er omtrent umulig å få tak i batterier med kork. Nå er stort sett alt som selges "vedlikeholdsfritt". 

De fleste såkalte "vedlikeholdsfrie "  veske fylte batterier er som på bilde,  en tapetkniv for å kutte tapen i sporet til lokket,   putter et tynt skrujern inn i luftehullet og løfter opp for å komme til cellene for kontroll.

Var svaret jeg fikk av Sønnak.

image.png.f10fd662282b0771b3182c76f7f5058a.png

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Okkaby skrev for 13 timer siden:

Siden start å truster batterier (Optima) kun lades når motor er igang. Så står de uten noe hele året når ikke motor brukes. Men motor kjøres drifts varm ca 1 gang(eller mer)pr måned gjennom vinteren.

LiFePo er koblet opp mot Victron landstrømslader når båten ligger i havn, samme om det er vinter eller sommer.

Følger spenning via smartboat, å ser da om alt er ok.  Kan da også la kjøleskap stå å kjører store deler av året, uten å tenke på tomt batteri. Skulle lader kødde til noe, så vil BMS kutte når nedre grense er nådd. Så tenker jeg er rimelig sikker her. Blir ikke aktuelt å koble fra poler hos meg.

Litt på siden, men kjøleskap har vel ikke godt av å være påslått om temperaturen er for lav? Mener jeg har sett at man minimum bør ha 8 grader, men det varierer sikkert med produsent og modell. 

Roger jo skrev for 1 time siden:

De fleste såkalte "vedlikeholdsfrie "  veske fylte batterier er som på bilde,  en tapetkniv for å kutte tapen i sporet til lokket,   putter et tynt skrujern inn i luftehullet og løfter opp for å komme til cellene for kontroll.

Har du prøvd dette selv? Fungerer dette uten mye søl og styr?

Høne, øl og hornmusikk!

Captain Chaos skrev 54 minutter siden:

Har du prøvd dette selv? Fungerer dette uten mye søl og styr?

ja har vedlikeholdt de på den måten siden  flatlokka kom, mindre søl enn skrukork.

MEN, vær OBS på at det kan være syredråper under lokket bruk  briller og hansker.

Her er mailen  " lagt opp til bruk og kast.

Hei
Ja du må ødelegge etiketten for å komme til cellene.  disse batteriene er vedlikeholdsfrie om dem blir behandlet innen for normen dem er satt opp til (gjennom snitts leve aldere ca 4-5 år) . men som du selv sier, skal man ha dem i 10-12 år så må du etterfylle tapt veske og vedlikeholds lade dem""

Redigert av Roger jo (see edit history)

Vestkystseiler skrev for 7 timer siden:

Er det en instilling på laderen som holder batteriene på sånn ca 30 - 50% SOC ?  I motsatt fall, ville det ikke vært bedre å lade opp batteriene til ca 50% SOC og så koble batteriene fra under vinteropplag ?

Smartlader som holder de på 13,7.

Lader er lithium lader.

Det blir aldri under 5-7 grader i motorrummet. 

Så ser ingen grunn for å kjøre lengre ned. Siden motor kjøres jevnlig, så vil de bli toppet opp jævnligt. Så har ikke tro på dette skal gå galt.

@Havelle

Er jo ofte ned om båten, å starter jevnlig, så kjøleskap er i drift meste av året så jeg har kald drikke på lager når jeg er i båten. Er jo bestandig masse jobb i gammel båt?? Har ikke hørt noe om dette med lav temp før.

Men det er tømt å slått av nå, da det skal ut å nytt monteres før sesong.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Roger jo skrev for 7 timer siden:

Takk for info. Har en del relativt nye "vedlikeholdsfrie" batterier stående med dårlig kapasitet (mistenker væsketap). Skal se om jeg klarer å åpne dem uten å ødelegge lokket. 

Audiquattro skrev 1 time siden:

Skal se om jeg klarer å åpne dem uten å ødelegge lokket. 

Som fortalt skrujern inn i luftehullet, press rett opp, når første delen er klar kan du hjelpe til med et skrujern til i gløtta og benne forsiktig opp.

Et sulfatert batteri vil miste sin evne til å levere strøm. 

Noen ladere har program for De-sulfatering.  

TRINN 6 RECOND Velg programmet RECOND for å utvide ladeprosessen med gjenoppretting. Under gjenopprettingen brukes en høyere spenning som skaper kontrollert gassing i batteriet. Gassingen blander batterisy- ren og gir batteriet energi tilbake.

https://www.ctek.com/storage/85544A1D4592E394CA88D0327D24EC838FAD4510308C44A5B22B90AB3461FF28/00000000000000000000000000014101/pdf/media/98dba1a23137436380c2e4229c35e93f/MXS_7.0-manual-low-NO-NO.pdf

Roger jo skrev for 2 timer siden:

Som fortalt skrujern inn i luftehullet, press rett opp, når første delen er klar kan du hjelpe til med et skrujern til i gløtta og benne forsiktig opp.

Det kan være lurt å gi seg etter to tre tak med skrutrekkeren da man har fått opp halv parten av proppene i skinna.
For å begynne på den andre siden.
Har knekt skinna en gang på å ikke gjøre det.
Den knakk riktig nok på ett sted det ikke var så farlig men gjør ikke den tabben igjen

• 2 uker senere...
larole skrev On 7.12.2022 at 11.28:

Hei, har en Victron Smart IP22 som jeg bruker til å lade to nye blysyrebatterier ombord. Kan denne stå på gjennom vinteren, eller risikerer jeg å koke/ødelegge batteriene?

Står båten på land eller ikke, og hvor kaldt er det vanligvis i området?

Jo kaldere, jo lavere selvutlading og jo mindre ladebehov. Forutsatt at batteriene er toppladet før vinteren.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Den ligger på sjøen i Vestland. Varierer fra full sommertemperatur (5 grader) til minus 10. Eneste som trekker strøm er dieselvarmerdisplayet ettersom den er koblet rett på batteriene. Jeg bruker den også om vinteren, det er grunnen til at jeg ikke kobler den fra strøm.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...