Jump to content

Edit History

Mastiff

Mastiff

Okkaby, akkurat nå foreslår jeg at du enten klapper igjen nebbet eller eventuelt setter deg inn i hvordan krepsefiske foregår. Jeg skrev at det er umulig å sette dem, ikke at de det er umulig å la dem stå der. Det aner meg at du ikke vet hvordan man setter krepseteiner, så jeg skal være snill og forklare, siden du er fra maurfylket:

Med krepseteiner, som står på fra 60 til flere hundre meters dyp (grunnere risikerer man å få trøbbel, for da mener oppsynet at det er sannsynlig at det går hummer i dem), har man ei flaggbøye i hver ende (jeg har i tillegg to 40 cm danblåser). Fra bøya og et stykke nedover er det et tau som kalles oppstø, og den første delen av det er synketau. Gjerne 100 meter synketau. Så har man flytetau på resten, både mellom teinene, og i oppstøet, fra synketauet og nedover. Jeg har vel flytetau som rekker omtrent 40 meter opp fra bunnen på hovedlenka, tror jeg. Når man skal sette lenka, kaster man ut den ene flaggbøya og begynner å kjøre ut tauet, helt til man kommer til den første teina. Da vil det etter hvert ligge 140-200 meter tau etter båten, hvorav den siste delen er flytetau. Og når en idiot da kommer og skal kjøre veldig nær innpå båten (uvisst av hvilken grunn, fjorden er stor nok), får han flytetauet i propellen. Og det har altså skjedd meg to ganger, begge ganger med rogalendinger. Han ene var på første tur ut i den splitter nye båten han hadde kjøpt...

Mastiff

Mastiff

Okkaby, akkurat nå foreslår jeg at du enten klapper igjen nebbet eller eventuelt setter deg inn i hvordan krepsefiske foregår. Jeg skrev at det er umulig å sette dem, ikke at de det er umulig å la dem stå der. Det aner meg at du ikke vet hvordan man setter krepseteiner, så jeg skal være snill og forklare, siden du er fra maurfylket:

Med krepseteiner, som står på fra 60 til flere hundre meters dyp (grunnere risikerer man å få trøbbel, for da mener oppsynet at det er sannsynlig at det går hummer i dem), har man ei flaggbøye i hver ende (jeg har i tillegg to 40 cm danblåser). Fra bøya og et stykke nedover er det et tau som kalles oppstø, og den første delen av det er synketau. Gjerne 100 meter synketau. Så har man flytetau på resten, både mellom teinene, og i oppstøet, fra synketauet og nedover. Jeg har vel flytetau som rekker omtrent 40 meter opp fra bunnen på hovedlenka, tror jeg. Når man skal sette lenka, kaster man ut den ene flaggbøya og begynner å kjøre ut tauet, helt til man kommer til den første teina. Da vil det etter hvert ligge 140-200 meter tau etter båten, hvor av den siste delen er flytetau. Og når en idiot da kommer og skal kjøre veldig nær innpå båten (uvisst av hvilken grunn, fjorden er stor nok), får han flytetauet i propellen. Og det har altså skjedd meg to ganger, begge ganger med rogalendinger. Han ene var på første tur ut i den splitter nye båten han hadde kjøpt...

Mastiff

Mastiff

Akkurat nå foreslår jeg at du enten klapper igjen nebbet eller eventuelt setter deg inn i hvordan krepsefiske foregår. Jeg skrev at det er umulig å sette dem, ikke at de det er umulig å la dem stå der. Det aner meg at du ikke vet hvordan man setter krepseteiner, så jeg skal være snill og forklare, siden du er fra maurfylket:

Med krepseteiner, som står på fra 60 til flere hundre meters dyp (grunnere risikerer man å få trøbbel, for da mener oppsynet at det er sannsynlig at det går hummer i dem), har man ei flaggbøye i hver ende (jeg har i tillegg to 40 cm danblåser). Fra bøya og et stykke nedover er det et tau som kalles oppstø, og den første delen av det er synketau. Gjerne 100 meter synketau. Så har man flytetau på resten, både mellom teinene, og i oppstøet, fra synketauet og nedover. Jeg har vel flytetau som rekker omtrent 40 meter opp fra bunnen på hovedlenka, tror jeg. Når man skal sette lenka, kaster man ut den ene flaggbøya og begynner å kjøre ut tauet, helt til man kommer til den første teina. Da vil det etter hvert ligge 140-200 meter tau etter båten, hvor av den siste delen er flytetau. Og når en idiot da kommer og skal kjøre veldig nær innpå båten (uvisst av hvilken grunn, fjorden er stor nok), får han flytetauet i propellen. Og det har altså skjedd meg to ganger, begge ganger med rogalendinger. Han ene var på første tur ut i den splitter nye båten han hadde kjøpt...

• Create New...