Mastiff Startet 7.Desember.2022 Link til dette innlegget Startet 7.Desember.2022 Jeg driver hobbyfiske etter kreps (i høst med veldig dårlig fangster, fordi det har vært så j... mye småkrabber i teinene, mer enn jeg har sett noen gang før, og krepsene går ikke inn hvis det alt er krabber der inne), og jeg begynte med en lenke på 5-6 teiner i en skjærgårdsjeep. For to år siden kjøpte jeg så den jeg døpte Mad Max (siden den ser ganske røff ut, det er en bruksbåt og absolutt ingen stasbåt), og da begynte det å hjelpe. Her er en liten video fruen filmet da jeg satte krepseteiner på mandagen. Når vi trekker, hekter jeg løkkene til lineklipsene hver teine sitter i på en krokrekke, som syns i et øyeblikk på videoen. Fruen tar selve teinene, tømmer dem og setter på nytt agn og stiller dem opp på brettet, mens jeg fortsetter å trekke. Når alle er oppe og satt på brettet, drar vi ut tauene fra krokene, der den som sist ble hektet på, går til den bakerste teina. Da blir det aldri knot med tauene. Det ville jo også vært mulig å sette dem i rekkefølge uten å ta av tauene, men da blir det mye tau på bunnen mens fruen går rundt og tømmer og agner. På denne måten er tauet oppi dunken til vi til slutt kobler på teinene og kjører ut. Og som jeg også har skrevet i kommentaren til videoen, så vet jeg at man ikke skal gå fram mens teinene går ut, men det var fordi jeg ikke hadde satt den siste kettlebellen på brettet, for de sklir veldig lett av. Vanligvis er det fruens jobb å sette på den når siste teina har gått uti, men noen måtte jo filme! Link to post
Trulte37 Svart 8.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2022 Det ser så riktig og harmonisk ut når sjøen ligger blank. ? Takk for god forklaring og en fin filmsnutt. Mange som fisker sjøkreps fra liten båt grubler seg grønne på hvordan de skal få til et relativt trygt og effektivt system på trekking,agning og setting. I rolig vær frister det å ha flere teiner på lenka. I litt bølger blir det fort kaos og utrygt. Teiner ramler både ut og inn. Noen velger å ha en høyere ytterkant på brettet, og en ganske markert helling inn mot båten. Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
Mastiff Svart 8.Desember.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2022 Takk, jeg er godt fornøyd med det. Ti teiner er iallfall ikke noe problem, så lenge det ikke er helt hysterisk vær, og så dårlig tid har jeg ikke med å få trukket... Og vi har et system på det når det er livlig. Vi trekker teinene og stabler dem opp nedi båten. Så går vi i le bak en holme i nærheten av der vi fisker, eller til og med inn til brygga der, og tar agningen og oppsettingen. Så kjører vi ut og begynner å sette når vi er ute (det er bare et par minutters kjøring). På den korte turen er det ikke noe problem å passe på teinene, som da er klemt ganske hardt sammen på brettet. Selve settingen har jeg gjort i en meters bølger uten problemer, med den metoden. Jeg pleier å se at det holde seg rundt halvmeteren, fruen trives ikke i for mye bølger. Men hvis det blir nødvendig, har jeg en plass foran og bak jeg kan feste jekkestropp, og det ligger ei stropp i båten. Link to post
Trulte37 Svart 8.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2022 Bra. Regna med at du hadde gode rutiner. Lettere og tryggere når man er to. ? Brettet er lett å ta av og sette på eller? Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
Mastiff Svart 8.Desember.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2022 Ja, det er en felles hobby. Jeg er dårlig til å strikke, og hun er dårlig til å programmere hjemmeautomasjon, men på fisket møtes vi. og det sitter med gjennomgangsbolter, det tar omtrent fem minutter å få det av eller på. Jeg pleier å ta det av til 17. mai, da pynter vi båten og kjører opp i elva (under korona var det båtparader, men det ble dessverre slutt etter det), og så bruker vi den til turer, fiske med stang og krabbefiske fram til hummerfisket begynner. Da setter vi på igjen brettet, mest fordi det er greit å ha et sted å sette teinene, for jeg flytter dem ganske mye hvis jeg ikke får noe på et sted. Fra mai til oktober er det uansett umulig å sette krepselenker der jeg driver, for det er så mange tullinger som ikke kan se seg for. De første par årene, da jeg prøvde, fikk jeg rogalendinger i flytetauet to ganger, og det holdt på å bli mange flere. Siden rogalendinger er ganske uspiselige (hei, @Fantino ) er det like greit å begrense fisket til en tid der man ikke får dem som fangst. Link to post
Okkaby Svart 8.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2022 Flytetau på teiner skulle belønnes med inndraging av båt å fengselsstraff. Når folk skal bruke små blåser som er omtrent umulige å se i mørke eller litt sjø, så skal det synketau på, så folk ikke får det i propellen. I tillegg skulle det forbydes med små blåser. Skikkelig bøye med flagg på så folk kan se dem, er rette måten å mekre utstyr. Her er Norge til de grader i steinalderen ennå. http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
husky dane 85 Svart 8.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2022 Der er eg heilt einig med deg Okkaby Link to post
Mastiff Svart 8.Desember.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2022 (redigert) Okkaby, akkurat nå foreslår jeg at du enten klapper igjen nebbet eller eventuelt setter deg inn i hvordan krepsefiske foregår. Jeg skrev at det er umulig å sette dem, ikke at de det er umulig å la dem stå der. Det aner meg at du ikke vet hvordan man setter krepseteiner, så jeg skal være snill og forklare, siden du er fra maurfylket: Med krepseteiner, som står på fra 60 til flere hundre meters dyp (grunnere risikerer man å få trøbbel, for da mener oppsynet at det er sannsynlig at det går hummer i dem), har man ei flaggbøye i hver ende (jeg har i tillegg to 40 cm danblåser). Fra bøya og et stykke nedover er det et tau som kalles oppstø, og den første delen av det er synketau. Gjerne 100 meter synketau. Så har man flytetau på resten, både mellom teinene, og i oppstøet, fra synketauet og nedover. Jeg har vel flytetau som rekker omtrent 40 meter opp fra bunnen på hovedlenka, tror jeg. Når man skal sette lenka, kaster man ut den ene flaggbøya og begynner å kjøre ut tauet, helt til man kommer til den første teina. Da vil det etter hvert ligge 140-200 meter tau etter båten, hvorav den siste delen er flytetau. Og når en idiot da kommer og skal kjøre veldig nær innpå båten (uvisst av hvilken grunn, fjorden er stor nok), får han flytetauet i propellen. Og det har altså skjedd meg to ganger, begge ganger med rogalendinger. Han ene var på første tur ut i den splitter nye båten han hadde kjøpt... Redigert 8.Desember.2022 av Mastiff (see edit history) Link to post
Trulte37 Svart 8.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2022 (redigert) Mastiff skrev 53 minutter siden: Fra mai til oktober er det uansett umulig å sette krepselenker der jeg driver, for det er så mange tullinger som ikke kan se seg for. De første par årene, da jeg prøvde, fikk jeg rogalendinger i flytetauet to ganger, og det holdt på å bli mange flere. Siden rogalendinger er ganske uspiselige (hei, @Fantino ) er det like greit å begrense fisket til en tid der man ikke får dem som fangst. Ok. Det var leit. De kjører altså på mens du setter. Redigert 8.Desember.2022 av Trulte37 (see edit history) Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
Mastiff Svart 8.Desember.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2022 (redigert) Trulte37 skrev 3 minutter siden: Ok. Det var leit. De kjører altså på mens du trekker? Ellers står vel flytetauet dypt? Synkronposting. Nesten som synkronsvømming, men ikke i badedrakt. Jeg har iallfall ikke badedrakt på meg, det er det altfor kaldt for! Redigert 8.Desember.2022 av Mastiff (see edit history) Link to post
Trulte37 Svart 8.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2022 Og nesten rask nok redigering? Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
Mastiff Svart 8.Desember.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2022 Trulte37 skrev Just now: Og nesten rask nok redigering? Jeg satt tilfeldigvis ved pc-en, så da er jeg raskere enn Lucky Lukes skygge...men ikke like rask som Lucky selv. Link to post
Trulte37 Svart 8.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2022 Oslofjorden er selvfølgelig ikke noe bedre når det gjelder merkelig adferd med båt. Folk kjører HELT inntil for å se hva jeg driver med når jeg setter lenker eller dorger makrell. "Næææ, seee han setter ut morsomme flagg!!"? Så jeg fisker mest på vinteren jeg også ja. Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
Mastiff Svart 8.Desember.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2022 (redigert) Kan tenke meg det, ja. Det fins tullinger overalt. Jeg bodde i Risør i en del år, og da var det Oslo og Bærum de hovedsakelig kom fra, her i Mandal er det mest Rogaland. I det hyttefeltet der jeg holder til, var det bare lokaleide hytter fram til tidlig på 80-tallet. Nå er oljefolkene i flertall. Men det er en annen (klage)tråd. Og for å være helt ærlig, det er nok mange butikker i Mandal som ikke ville klart seg uten dem fra mai til september, så det er ikke bare ulemper med dem. Så lenge de ikke trenger gå 20 meter fra en båt som setter ut krepselenke... Og så er jeg jo litt svak for folk fra Karmøy, men det er fordi de har verdens beste musikkfestival der i mai hvert år. Karmøygeddon rules! Redigert 8.Desember.2022 av Mastiff (see edit history) Link to post
Okkaby Svart 8.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2022 Om jeg skal klappe i, bestemmer nok kun jeg. Å jeg ser flytetau på teiner på hver tur på sjøen. Det være seg langs land eller ute på 200m hvor alt fra summerfun til tankbåter går. Samme møkka står med blåser så små, en ikke ser de før en er på siden av de. Har vokst opp som yrkesfisker, så har lært hva god merking er, å flytetau er en forbanna uting. Men skal være enig i at folk som skal helt opp på siden når du setter teiner, er en stor uting det også, men har faktisk aldri opplevd det i alle mine år her i røysa. Men opplevd nok ganger seilbåter gir faen i dykkerflagg. Men nu skrev du flytetau, ikke at det var på dybden du brukte det. Så ut ifra erfaring, tenker jeg flytetau rett fra blåsa. Jeg kan dra på sjøen idag, å garantere jeg finner flytetau fra blåsa å ned på hvis ikke 50% så veldig nære av de blåser jeg ser. Det være seg alt fra krabbe/hummer/Krepse teiner å garn. http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Mastiff Svart 8.Desember.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2022 Jeg skrev at problemet var å SETTE teinene. Jeg sa ikke at det var å la dem stå. Men greit, misforståelser er lov. Og flytetau skal være minst 5 m under overflaten, så det ikke kan henge seg opp i motorer eller seilbåtkjøler. Jeg har også ti meter flytetau nederst på alle hummerteinene for å unngå at det hekter seg i steiner på bunnen, og hvis jeg setter for grunt, hekter jeg et klipslodd der de går over i synketauet. Men det aller verste her i området er faktisk gamlekara som setter ut med to flyt av tre med fem meter i mellom i hummerfisket. Da må man jo uansett kjøre slalåm, og sånne tau er det veldig lett å kjøre på. Link to post
Trulte37 Svart 8.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2022 Med diplomatiets store ånd svevende over meg vil jeg forkynne følgende budskap: Vi fiskere må ta hensyn til andre som ferdes på sjøen. Dette gjør vi ved å markere redskapen godt synlig, ikke sette teiner i eller nær kjent farled, og bruke riktig tau og redskap som ikke løsner og flyter avgårde. Feriefolk som ferdes på sjøen har sikkert forbedringspotensial for å utvide sin forståelse av hvordan ANDRE bruker sjøen. I dag er informasjon aldri langt unna. Det forbauser meg hvor lite fornuft og forståelse mange viser i sin ferd på sjøen. Kjøre rett bak en båt som dorger? Eller setter teiner? Skape problemer for seg selv og andre. Men alle har vi begynt et sted. Økt kunnskap gir økt forståelse. Sammen skal vi trives på sjøen?☀️ Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
Mastiff Svart 8.Desember.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2022 Absolutt, og selv jeg er alltid nøye med å merke. Men selv med doble gule 30-cm-blåser (som er standarden min på krabbe- og hummerteiner), små flaggbøyer pluss 40 cm danblåse (havtiner) eller store flaggbøyer og 40 cm danblås6e (lenkene) hender det faktisk at noen klarer å kjøre på dem. Og de stedene jeg fisker, er det absolutt ikke noen skipslei. Men hovedproblemet her i Mandal, iallfall, er folk som ikke har noe forhold til sjøen fra før av, og har masse penger til å kjøpe større båt enn de kan håndtere (kanskje det blir et mindre problem de nærmeste årene...) og er mer opptatt med å se på hverandre eller Facebook (50+) eller Insta (resten) enn å se at de ikke kjører på noe. Link to post
Trulte37 Svart 8.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2022 Mastiff skrev 2 minutter siden: Absolutt, og selv jeg er alltid nøye med å merke. Men selv med doble gule 30-cm-blåser (som er standarden min på krabbe- og hummerteiner), små flaggbøyer pluss 40 cm danblåse (havtiner) eller store flaggbøyer og 40 cm danblås6e (lenkene) hender det faktisk at noen klarer å kjøre på dem. Og de stedene jeg fisker, er det absolutt ikke noen skipslei. Men hovedproblemet her i Mandal, iallfall, er folk som ikke har noe forhold til sjøen fra før av, og har masse penger til å kjøpe større båt enn de kan håndtere (kanskje det blir et mindre problem de nærmeste årene...) og er mer opptatt med å se på hverandre eller Facebook (50+) eller Insta (resten) enn å se at de ikke kjører på noe. Veldig enig! Og det virker som du har gode holdninger og gjør ting riktig!?? Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
Okkaby Svart 8.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2022 Den med to flyt å 3-5 mellom er også i bruk nede hos os. Å ja ennå mer forbanna dritt dette. Har sjøl gitt opp teinefiske, da det ble for mye tyveri av teiner. så kjøre kun Garn/line nå. Ingen som tar sjans å hale opp 10-15 toggegarn som ikke er deres egne. Så de får stå i fred hehe Men at mange er totalt fraværende når de kjøre båt, skal jeg ikke være uenige i. http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Trulte37 Svart 8.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2022 Gamlekara med all sin kunnskap og erfaring er verdifulle å ha i havna. Men deres måte å merke teiner på er ofte no forbanna fa??skap. Jeg får noia når jeg ser korker like under overflata, med tau til en liten brun flytekork 5 meter bortenfor!! ? Man kan håpe at den varianten er på vei ut. Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
Mastiff Svart 9.Desember.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2022 Trulte37 skrev for 13 timer siden: Veldig enig! Og det virker som du har gode holdninger og gjør ting riktig!?? Takk for det! Jeg gjør iallfall mitt beste. Okkaby skrev for 13 timer siden: Den med to flyt å 3-5 mellom er også i bruk nede hos os. Å ja ennå mer forbanna dritt dette. Har sjøl gitt opp teinefiske, da det ble for mye tyveri av teiner. så kjøre kun Garn/line nå. Ingen som tar sjans å hale opp 10-15 toggegarn som ikke er deres egne. Så de får stå i fred hehe Men at mange er totalt fraværende når de kjøre båt, skal jeg ikke være uenige i. Teinene mine ble sist stjålet for fem år siden, da var det en fyr med teinehaler som dro rundt og stjal havteiner i skjærgården her. Meget stygg mistanke om hvem det var, men ikke god nok til å ta en liten prat med herr Balltre... Ellers har jeg bare mistet én teine på de siste årene, og det var en for lett hummerteine med for store blåser i år. Jeg kjøpte noen brukte teiner av en type jeg ikke er vant til, og det viste seg at de drev for mye. Den ene drev helt bort, har iallfall ikke funnet den ennå. Men råtnetråden var på plass, så det bør ikke være noe problem. Ellers kjører jeg med de tyngste hummerteinene, på rundt 20 kilo, og da skal man være veldig engasjert for å tjuvtrekke uten teinehaler. Trulte37 skrev for 12 timer siden: Gamlekara med all sin kunnskap og erfaring er verdifulle å ha i havna. Men deres måte å merke teiner på er ofte no forbanna fa??skap. Jeg får noia når jeg ser korker like under overflata, med tau til en liten brun flytekork 5 meter bortenfor!! ? Man kan håpe at den varianten er på vei ut. Her i Mandal tror jeg nok den er det, det er helst de over 70 som gjør dette nå. Problemet er at de er vant til da alle tøffet rundt i snekker som gikk sakte og hadde et ror som ledet tauet bort fra propellen. Link to post
NilsPils Svart 9.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2022 Mastiff skrev for 14 timer siden: Da vil det etter hvert ligge 140-200 meter tau etter båten, hvorav den siste delen er flytetau. Jeg kjenner meg godt igjen der, med rundt 120 m tau på slep. Jeg har delvis løst problemet ved å henge et lodd midt på tauet, slik at det synker ned på midten og blåsa kommer nærmere båten. Likevel har det vært nære på noen ganger . . Takker ellers for god video og forklaring. Teinebrett står nå på ønskeliste . . . Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Okkaby Svart 9.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2022 Når du hiver ut 10 teierner, å du daglig mister ene av de, så gidde jeg ikke lengre. Dette skjer kun i hummer sesongen når det er noe for jævlig med teiner ute. Å absolutt alle med båt skal ut å fiske. Å de dyre tunge skotteteiner koster litt. Men er folk som ikke eier skam i livet. http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
index Svart 9.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2022 Okkaby skrev for 1 time siden: Men er folk som ikke eier skam i livet. Ikke alle teiner som forsvinner skyldes folk som stjeler. Ofte settes teiner midt i en traffikert lei, gjerne dårlig merket. Og da kan de lett bli trukket ut på dypere vann av passerende båter. Jeg ser dette ofte rundt der jeg bor. En gang så jeg en bilferje komme inn med en hummerteine oppå bulben forut;-) "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn