Mastiff
Jeg brukert havteinene hovedsakelig til fisk. Torsk, lange, lyr, sei og vi har også fått breiflabb. Den ene av de to små havteinene har krepsekalver, så der tar jeg jo noe kreps. De to andre har kalver i full størrelse. Det vi har gjort til nå, er å stille bunnen opp mot siden av båten og så lene kamrene utover. Jeg har kjetting under bunnen så de skal ligge stødig, så da holder de seg så noenlunde på plass. Ulempen er at man må bøye seg ned og framover, det kan være litt plagsomt i bølger. Hvis du ser på bildet her, så ser du at taket stikker ut over lagringsskapet i båten, som bremmen på en caps. Jeg kom nå på at jeg kan feste aluminiumsvinkler på undersiden av taket på hver side, så de akkurat når fram til kanten av taket. Og så kan jeg ha en et sett til med vinkler som går inni dem, og som trekke fram og låses for å holde fronten av havteina. Så kan det gå kroker i kraftig strikk ned som hoder teina oppe. Det tror jeg faktisk blir det beste. Krokene er det jo bare å hekte i vinklene. Jeg må bare høre med naboen hvor kraftige vinkler jeg trenger, han driver metallverksted og kan masse om aluminium.
En ulempe her på Sørlandet er at det alltid er en del krabber i havteinene, og de er noe knot å få ut. Det er bare å gi opp å riste ut de svina der. Hadde det enda vært noe i dem, men de har vært skåltomme de siste årene, bortsett fra midt på sommeren. Det er altfor mange, så de får for lite mat.