.thumb.jpg.044233fd876dcd1cf556aadf5c8b3727.jpg)
Solseng
JRK skrev for 4 timer siden:
Det står at jeg polerer 3 ganger i mitt innlegg ikke 4, og jeg polerer alltid med maskin, dem beste på markedet. Skroget poleres bare 2 ganger da det ikke er eksponert for like mye sollys, og ikke tilgjengelig for polering når båten ligger på vannet. Hådpolering er utelukkende for å fjerne sorte striper, så slipper man eget middel for det. Tidligere da jeg gjorde som deg og som trådstarter beskriver, brukte jeg gjerne to helger for ett fullgodt resultat, og jeg var helt utslitt. Med dagens polering trenger jeg en dag på hele overbygget og 4 timer på skroget, og jeg klarer dette uten å bli for sliten. Hele poenget med ofte er at det kommer ny polish på, før solen har spist opp den gamle. Båten er på denne måten blank å fin hele tiden. Med TC Nano er det aldri bruk for såpe eller andre vaskemidler, gjennom sesongen. Unntak om høstan, da du kan få gul vannlinje om du har for lavt bunnstoff. Tanlen med TC Nano er at den løser opp den gamle poleringen og eventuelt skitt legger seg ytterst mens ny og ren TC Nano legger seg innerst. Leverandøren brukte dette navnet tidligere "nanoformering". Men en forutsetning for å lykkes med dette er at
https://www.seasea.no/tcnano-gelcoatsealer-250ml
Men en forutsetning for å lykkes med produktet er at det må gjennomføres en grundig "grovpolering" før dette anvendes om gelcoaten ikke er blank og fin. Og grunnen til at jeg kaller dette grovpolering er at man brruker grovere rondeller og av og til rubber (Som acrylpaste) for å fjene falmet gelcoat. Med TC Nano bruker jeg bare finere rondeller. Den store tunge jobben jeg snakker om er nettopp det å få falmet gelcoat blank igjen. Det slipper man med mine 3 poleringer for gelcoaten er alltid blank. En annen liten detalj er at min gelcoat blir aldri slitt. Hver gan man fjerner falmet gelcoat, så fjerner du noe micrometer og ette nok mange år polerer du igjennom.
Til slutt, vasker aldri med annet en vann, og det gjør jeg stort sett hver gang jeg forlater båten. Flekker fjernes om nødvendig med microfiberklut og etterhvert litt TC nano om de svarte stripene blir stående for lenge.
Ditt siste tips er egentlig veldig bra, her er egentlig tankegangen den samme, som jeg har med TC Nano. Få på litt wax og solen tærer ikke på lakk og gelcoat. Faktisk de som leverer Princess her i Sverige har sagt det samme.
Ja, ser at TC Nano er en såkalt AIO (all-in-one) - altså en kombinasjon av fin polish og syntetisk forsegling. Utfordringen til alle disse AIOen er at beskyttelsesbiten (forseglingen) er svakere enn dedikerte forseglingsprodukter. Det pågår dog en stadig forbedring av teknologi og kjemi, og mesteparten av R/D (produktutvikling) skjer i bilpleieverden da den er mye større volummessig enn båtpleieverden.
Jeg tenker at du kanskje synes du må polere 3 ganger med TC-Nano i løpet av året rett og slett for forseglignen/beskyttelsen ikke varer med enn 3-4 mnd? Dette er veldig typisk for alle AIO-produkter - også i bilverden. (Men sjekk ut Rupes Uno Advanced)
Jeg tenker at man kan booste beskyttelsen på båt som bil - altså tilføre forsegling som beskytter litt mot mot UV, salt, sur nedbør osv. I bilverden har man endeløse muligheter med våtvokser, shampooer med voks og quik detailere.
Om du polerer 3 ganger med finpolish, eller tar en grovere polering 1 gang og holder beskyttelsen ved like ved å booste/forlenge forseglingen, så ser jeg ikke at slitasje på gelcoat blir verre ved å å kjøre en medium cut polering 1 gang i året fremfor å finpolere 3 ganger.
Begge deler vil selvsagt fungere, men det gjelder å finne noe som passer mht tidsbruk og praktikalitet. Jeg har ikke eksperimentert så mye på båt, men jeg bruker konsekvent Turtle Wax sin Wet Wax hver 3-4 bilvask.
https://www.garasjetid.no/turtle-wax/2276/hybrid-solutions-ceramic-wet-wax-keramisk-sprayvoks-500-ml
Samme løsning ser jeg for meg vil fungere bra på båt også. Spesielt over fenderlist.