Jump to content

Edit History

Solseng

Solseng

Høres ut som vi enige i utgangspunktet, men at vi tilfeldigvis har valgt ulike veier mot målet.

 

Som deg har jeg tatt en første runde med grovpolering for å bringe gelcoaten opp til et akseptabelt nivå. (Det gjorde jeg først nå våren -22 selv om jeg har eid båten siden -08). Det var en del jobb for å si det slik.

 

Slik jeg ser det, diskuterer vi nå vedlikeholdet/vedlikeholdspoleringen for å bevare glansen fra grovpoleringen. Her er jeg fortsatt enig - det gjelder å finne en rutine og metode som opprettholder glansen uten å måtte rykke tilbake til grovpolering og flere dagers arbeid.

 

Det er vel her vi kryssformiddler/går våre egne veier. Det er selvsagt også stor forskjell om båten står innelagret eller ute i friluft i "off season". Min båt står ute hele året.

 

Jeg er fortsatt utforskende på god rutine for å vedlikeholde glansen fra vårens grovpolering. Det jeg hittil har gjort er:

- Etter opptak i september så jeg at forseglingen ("voksen"/Jotun Hardwax - syntetisk forsegling) fortsatt var inntakt under fenderlist, men hadde sluttet å virke over fenderlist (da det er mer utsatt for UV og naturkreftene).

- Jeg valgte også å kjøre Biltema sin syrebaserte "Waterline cleaner" på vannlinjen siden det hadde grodd litt og blitt misfarget der. Syren spiser opp forseglingen, så dermed hadde jeg også et område rundt vannlinjen hvor beskyttelsen/voksen var borte.

- Jeg vasket båten grundig med en høyalkalisk såpe for å fjerne smuss og påførte deretter en ny runde med Jotuns Hardwax på hele båten etter opptak (september).

 

Staus nå i desember med snø over hele båten, er at glansen fra grovpoleringen fortsatt er der. Litt overflatesmuff er det, men det sitter på forseglingen og lar seg vaske av. Glansen ser ut til å holde seg.

 

Jeg skal ikke trekke noen svære konklusjoner enda, men det ser ut til at jeg slipper unna med en finpolering til våren.

 

Den andre konklusjonen er at Jotuns Hardwax ikke holder gjennom et helt år. Men jeg har tro på at den holder rundt 4-6 mnd på toppsiden.

 

Min foreløpige konklusjon (forståes som pågående eksperiment): Er at hvis beskyttelsen/forseglingen er/holdes inntakt gjennom sesongen, så falmer ikke gelcoaten såpass mye at man trenger å rykke tilbake til start/grovpolering ved neste sesongstart.:smiley:

 

Det er vel fortsatt gode 4 mnd til båten skal ut på vannet igjen. Hittil ser det nye voks/forseglingslaget jeg påførte i sept/okt å holde stand mot vær og vind. Båten har fortsatt glansen i gelcoaten selv om det er snømåking som gjelder akkurat nå. Jeg ser ikke bort fra at jeg vasker båten og gir den en liten ekstra dose med hurtigforsegling ment for bil, siden jeg likevel vasker bilen rett ved.

 

Slik jeg ser det, advokerer vi for samme sak med ulik vinkel og ulike produkter. Du kjører en AIO polish (altså et fint poleringsmiddel med tilsatt beskyttelse/forsegling) 3 ganger. Jeg polerer 1 gang (så grovt/fint som nødvendig) per sesong, men kjerer flere runder med vask og påføring av ren beskyttelse/forsegling.

 

Hovedpoenget er nok likevel at man finner en metode og produkter som tilsammen klarer å holde båten blank og fin fra år til år.:smiley:

 

 

Solseng

Solseng

Høres ut som vi enige i utgangspunktet, men at vi tilfeldigvis har valgt ulike veier mot målet.

 

Som deg har jeg tatt en første runde med grovpolering for å bringe gelcoaten opp til et akseptabelt nivå. (Det gjorde jeg først nå våren -22 selv om jeg har eid båten siden -08). Det var en del jobb for å si det slik.

 

Slik jeg ser det, diskuterer vi nå vedlikeholdet/vedlikeholdspoleringen for å bevare glansen fra grovpoleringen. Her er jeg fortsatt enig - det gjelder å finne en rutine og metode som opprettholder glansen uten å måtte rykke tilbake til grovpolering og flere dagers arbeid.

 

Det er vel her vi kryssformiddler/går våre egne veier. Det er selvsagt også stor forskjell om båten står innelagret eller ute i friluft i "off season". Min båt står ute hele året.

 

Jeg er fortsatt utforskende på god rutine for å vedlikeholde glansen fra vårens grovpolering. Det jeg hittil har gjort er:

- Etter opptak i september så jeg at forseglingen ("voksen"/Jotun Hardwax - syntetisk forsegling) fortsatt var inntakt under fenderlist, men hadde sluttet å virke over fenderlist (da det er mer utsatt for UV og naturkreftene).

- Jeg valgte også å kjøre Biltema sin syrebaserte "Waterline cleaner" på vannlinjen siden det hadde grodd litt og blitt misfarget der. Syren spiser opp forseglingen, så dermed hadde jeg også et område rundt vannlinjen hvor beskyttelsen/voksen var borte.

- Jeg vasket båten grundig med en høyalkalisk såpe for å fjerne smuss og påførte deretter en ny runde med Jotuns Hardwax på hele båten etter opptak (september).

 

Staus nå i desember med snø over hele båten, er at glansen fra grovpoleringen fortsatt er der. Litt overflatesmuff er det, men det sitter på forseglingen og lar seg vaske av. Glansen ser ut til å holde seg.

 

Jeg skal ikke trekke noen svære konklusjoner enda, men det ser ut til at jeg slipper unna med en finpolering til våren.

 

Den andre konklusjonen er at Jotuns Hardwax ikke holder gjennom et helt år. Men jeg har tro på at den holder rundt 4-6 mnd på toppsiden.

 

Min foreløpige konklusjon (forståes som pågående eksperiment): Er at hvis beskyttelsen/forseglingen er/holdes inntakt gjennom sesongen, så falmer ikke gelcoaten såpass mye at man trenger å rykke tilbake til start/grovpolering ved neste sesongstart.:smiley:

 

Det er vel fortsatt gode 4 mnd til båten skal ut på vannet igjen. Hittil ser det nye voks/forseglingslaget jeg påførte i sept/okt å holde stand mot vær og vind. Båten har fortsatt glansen i gelcoaten selv om det er snømåking som gjelder akkurat nå. Jeg ser ikke bort fra at jeg vasker båten og gir den en liten ekstra dose med hurtigforsegling siden jeg likevel vasker bilen rett ved.

 

Slik jeg ser det, advokerer vi for samme sak med ulik vinkel og ulike produkter. Du kjører en AIO polish (altså et fint poleringsmiddel med tilsatt beskyttelse/forsegling) 3 ganger. Jeg polerer 1 gang (så grovt/fint som nødvendig) per sesong, men kjerer flere runder med vask og påføring av ren beskyttelse/forsegling.

 

Hovedpoenget er nok likevel at man finner en metode og produkter som tilsammen klarer å holde båten blank og fin fra år til år.:smiley:

 

 

Solseng

Solseng

Høres ut som vi enige i utgangspunktet, men at vi tilfeldigvis har valgt ulike veier mot målet.

 

Som deg har jeg tatt en første runde med grovpolering for å bringe gelcoaten opp til et akseptabelt nivå. (Det gjorde jeg først nå våren -22 selv om jeg har eid båten siden -08). Det var en del jobb for å si det slik.

 

Slik jeg ser det, diskuterer vi nå vedlikeholdet/vedlikeholdspoleringen for å bevare glansen fra grovpoleringen. Her er jeg fortsatt enig - det gjelder å finne en rutine og metode som opprettholder glansen uten å måtte rykke tilbake til grovpolering og flere dagers arbeid.

 

Det er vel her vi kryssformiddler/går våre egne veier. Det er selvsagt også stor forskjell om båten står innelagret eller ute i friluft i "off season". Min båt står ute hele året.

 

Jeg er fortsatt utforskende på god rutine for å vedlikeholde glansen fra vårens grovpolering. Det jeg hittil har gjort er:

- Etter opptak i september så jeg at forseglingen ("voksen"/Jotun Hardwax - syntetisk forsegling) fortsatt var inntakt under fenderlist, men hadde sluttet å virke over fenderlist (da det er mer utsatt for UV og naturkreftene).

- Jeg valgte også å kjøre Biltema sin syrebaserte "Waterline cleaner" på vannlinjen siden det hadde grodd litt og blitt misfarget der. Syren spiser opp forseglingen, så dermed hadde jeg også et område rundt vannlinjen hvor beskyttelsen/voksen var borte.

- Jeg vasket båten grundig med en høyalkalisk såpe for å fjerne smuss og påførte deretter en ny runde med Jotuns Hardwax på hele båten etter opptak (september).

 

Staus nå i desember med snø over hele båten, er at glansen fra grovpoleringen fortsatt er der. Litt overflatesmuff er det, men det sitter på forseglingen og lar seg vaske av. Glansen ser ut til å holde seg.

 

Jeg skal ikke trekke noen svære konklusjoner enda, men det ser ut til at jeg slipper unna med en finpolering til våren.

 

Den andre konklusjonen er at Jotuns Hardwax ikke holder gjennom et helt år. Men jeg har tro på at den holder rundt 4-6 mnd på toppsiden.

 

Min tredje "konklusjon" (forståes som pågående eksperiment): Er at hvis beskyttelsen/forseglingen er/holdes inntakt gjennom sesongen, så falmer ikke gelcoaten såpass mye at man trenger å rykke tilbake til start/grovpolering ved neste sesongstart.:smiley:

 

Det er vel fortsatt gode 4 mnd til båten skal ut på vannet igjen. Hittil ser det nye voks/forseglingslaget jeg påførte i sept/okt å holde stand mot vær og vind. Båten har fortsatt glansen i gelcoaten selv om det er snømåking som gjelder akkurat nå. Jeg ser ikke bort fra at jeg vasker båten og gir den en liten ekstra dose med hurtigforsegling siden jeg likevel vasker bilen rett ved.

 

Slik jeg ser det, advokerer vi for samme sak med ulik vinkel og ulike produkter. Du kjører en AIO polish (altså et fint poleringsmiddel med tilsatt beskyttelse/forsegling) 3 ganger. Jeg polerer 1 gang (så grovt/fint som nødvendig) per sesong, men kjerer flere runder med vask og påføring av ren beskyttelse/forsegling.

 

Hovedpoenget er nok likevel at man finner en metode og produkter som tilsammen klarer å holde båten blank og fin fra år til år.:smiley:

 

 

Solseng

Solseng

Høres ut som vi enige i utgangspunktet, men at vi tilfeldigvis har valgt ulike veier mot målet.

 

Som deg har jeg tatt en første runde med grovpolering for å bringe gelcoaten opp til et akseptabelt nivå. (Det gjorde jeg først nå våren -22 selv om jeg har eid båten siden -08). Det var en del jobb for å si det slik.

 

Slik jeg ser det, diskuterer vi nå vedlikeholdet/vedlikeholdspoleringen for å bevare glansen fra grovpoleringen. Her er jeg fortsatt enig - det gjelder å finne en rutine og metode som opprettholder glansen uten å måtte rykke tilbake til grovpolering og flere dagers arbeid.

 

Det er vel her vi kryssformiddler/går våre egne veier. Det er selvsagt også stor forskjell om båten står innelagret eller ute i friluft i "off season". Min båt står ute hele året.

 

Jeg er fortsatt utforskende på god rutine for å vedlikeholde glansen fra vårens grovpolering. Det jeg hittil har gjort er:

- Etter opptak i september så jeg at forseglingen ("voksen"/Jotun Hardwax - syntetisk forsegling) fortsatt var inntakt under fenderlist, men hadde sluttet å virke over fenderlist (da det er mer utsatt for UV og naturkreftene).

- Jeg valgte også å kjøre Biltema sin syrebaserte "Waterline cleaner" på vannlinjen siden det hadde grodd litt og blitt misfarget der. Syren spiser opp forseglingen, så dermed hadde jeg også et område rundt vannlinjen hvor beskyttelsen/voksen var borte.

- Jeg vasket båten grundig med en høyalkalisk såpe for å fjerne smuss og påførte deretter en ny runde med Jotuns Hardwax på hele båten etter opptak (september).

 

Staus nå i desember med snø over hele båten, er at glansen fra grovpoleringen fortsatt er der. Litt overflatesmuff er det, men det sitter på forseglingen og lar seg vaske av. Glansen ser ut til å holde seg.

 

Jeg skal ikke trekke noen svære konklusjoner enda, men det ser ut til at jeg slipper unna med en finpolering til våren.

 

Den andre konklusjonen er at Jotuns Hardwax ikke holder gjennom et helt år. Men jeg har tro på at den holder rundt 4-6 mnd på toppsiden.

 

Min tredje "konklusjon" (forståes som pågående eksperiment): Er at hvis beskyttelsen/forseglingen er/holdes inntakt gjennom sesongen, så falmer ikke gelcoaten såpass mye at man trenger å rykke tilbake til start/grovpolering ved neste sesongstart.:smiley:

 

Det er vel fortsatt gode 4 mnd til båten skal ut på vannet igjen. Hittil ser det nye voks/forseglingslaget jeg påførte i sept/okt å holde stand mot vær og vind. Båten har fortsatt glansen i gelcoaten selv om det er snømåking som gjelder akkurat nå. Jeg ser ikke bort fra at jeg vasker båten og gir den en liten ekstra dose med hurtigforsegling siden jeg likevel vasker bilen rett ved.

 

Slik jeg ser det, adf'vokerer vi for samme ting med ulik vinkel og ulike produkter. Du kjører en AIO polish (altså et fint poleringsmiddel med tilsatt beskyttelse/forsegling) 3 ganger. Jeg polerer 1 gang (så grovt/fint som nødvendig) per sesong, men kjerer flere runder med vask og påføring av ren beskyttelse/forsegling.

 

Hovedpoenget er nok likevel at man finner en metode og produkter som tilsammen klarer å holde båten blank og fin fra år til år.:smiley:

 

 

Solseng

Solseng

Høres ut som vi enige i utgangspunktet, men at vi tilfeldigvis har valgt ulike veier mot målet.

 

Som deg har jeg tatt en første runde med grovpolering for å bringe gelcoaten opp til et akseptabelt nivå. (Det gjorde jeg først nå våren -22 selv om jeg har eid båten siden -08). Det var en del jobb for å si det slik.

 

Slik jeg ser det, diskuterer vi nå vedlikeholdet/vedlikeholdspoleringen for å bevare glansen fra grovpoleringen. Her er jeg fortsatt enig - det gjelder å finne en rutine og metode som opprettholder glansen uten å måtte rykke tilbake til grovpolering og flere dagers arbeid.

 

Det er vel her vi kryssformiddler/går våre egne veier. Det er selvsagt også stor forskjell om båten står innelagret eller ute i friluft i "off season". Min båt står ute hele året.

 

Jeg er fortsatt utforskende på god rutine for å vedlikeholde glansen fra vårens grovpolering. Det jeg hittil har gjort er:

- Etter opptak i september så jeg at forseglingen ("voksen"/Jotun Hardwax - syntetisk forsegling) fortsatt var inntakt under fenderlist, men hadde sluttet å virke over fenderlist (da det er mer utsatt for UV og naturkreftene).

- Jeg valgte også å kjøre Biltema sin syrebaserte "Waterline cleaner" på vannlinjen siden det hadde grodd litt og blitt misfarget der. Syren spiser opp forseglingen, så dermed hadde jeg også et område rundt vannlinjen hvor beskyttelsen/voksen var borte.

- Jeg vasket båten grundig med en høyalkalisk såpe for å fjerne smuss og påførte deretter en ny runde med Jotuns Hardwax på hele båten etter opptak (september).

 

Staus nå i desember med snø over hele båten, er at glansen fra grovpoleringen fortsatt er der. Litt overflatesmuff er det, men det sitter på forseglingen og lar seg vaske av. Glansen ser ut til å holde seg.

 

Jeg skal ikke trekke noen svære konklusjoner enda, men det ser ut til at jeg slipper unna med en finpolering til våren.

 

Den andre konklusjonen er at Jotuns Hardwax holder ikke gjennom et helt år. Men jeg har tro på at den holder rundt 4-6 mnd på toppsiden.

 

Min tredje "konklusjon" (forståes som pågående eksperiment): Er at hvis beskyttelsen/forseglingen er/holdes inntakt gjennom sesongen, så falmer ikke gelcoaten såpass mye at man trenger å rykke tilbake til start/grovpolering ved neste sesongstart.:smiley:

 

Det er vel fortsatt gode 4 mnd til båten skal ut på vannet igjen. Hittil ser det nye voks/forseglingslaget jeg påførte i sept/okt å holde stand mot vær og vind. Båten har fortsatt glansen i gelcoaten selv om det er snømåking som gjelder akkurat nå. Jeg ser ikke bort fra at jeg vasker båten og gir den en liten ekstra dose med hurtigforsegling siden jeg likevel vasker bilen rett ved.

 

Slik jeg ser det, adf'vokerer vi for samme ting med ulik vinkel og ulike produkter. Du kjører en AIO polish (altså et fint poleringsmiddel med tilsatt beskyttelse/forsegling) 3 ganger. Jeg polerer 1 gang (så grovt/fint som nødvendig) per sesong, men kjerer flere runder med vask og påføring av ren beskyttelse/forsegling.

 

Hovedpoenget er nok likevel at man finner en metode og produkter som tilsammen klarer å holde båten blank og fin fra år til år.:smiley:

 

 

Solseng

Solseng

Høres ut som vi enige i utgangspunktet, men at vi tilfeldigvis har valgt ulike veier mot målet.

 

Som deg har jeg tatt en første runde med grovpolering for å bringe gelcoaten opp til et akseptabelt nivå. (Det gjorde jeg først nå våren -22 selv om jeg har eid båten siden -08). Det var en del jobb for å si det slik.

 

Slik jeg ser det, diskuterer vi nå vedlikeholdet/vedlikeholdspoleringen for å bevare glansen fra grovpoleringen. Her er jeg fortsatt enig - det gjelder å finne en rutine og metode som opprettholder glansen uten å måtte rykke tilbake til grovpolering og flere dagers arbeid.

 

Det er vel her vi kryssformiddler/går våre egne veier. Det er selvsagt også stor forskjell om båten står innelagret eller ute i friluft i "off season". Min båt står ute hele året.

 

Jeg er fortsatt utforskende på god rutine for å vedlikeholde glansen fra vårens grovpolering. Det jeg hittil har gjort er:

- Etter opptak i september så jeg at forseglingen ("voksen"/Jotun Hardwax - syntetisk forsegling) fortsatt var inntakt under fenderlist, men hadde sluttet å virke over fenderlist (da det er mer utsatt for UV og naturkreftene).

- Jeg valgte også å kjøre Biltema sin syrebaserte "Waterline cleaner" på vannlinjen siden det hadde grodd litt og blitt misfarget der. Syren spiser opp forseglingen, så dermed hadde jeg også et område rundt vannlinjen hvor beskyttelsen/voksen var borte.

- Jeg vasket båten grundig med en høyalkalisk såpe for å fjerne smuss og påførte deretter en ny runde med Jotuns Hardwax på hele båten etter opptak (september).

 

Staus nå i desember med snø over hele båten, er at glansen fra grovpoleringen fortsatt er der. Litt overflatesmuff er det, men det sitter på forseglingen og lar seg vaske av. Glansen ser ut til å holde seg.

 

Jeg skal ikke trekke noen svære konklusjoner enda, men det ser ut til at jeg slipper unna med en finpolering til våren. Den andre konklusjonen er er at Jotuns Hardwax holder ikke gjennom et helt år. Men jeg har tro på at den holder 6 mnd på toppsiden. Min tredje "konklusjon" (forståes som pågående eksperiment): Er at hvis beskyttelsen/forseglingen er/holdes inntakt gjennom sesongen, så falmer ikke gelcoaten såpass mye at man trenger å rykke tilbake til start/grovpolering ved neste sesongstart.:smiley:

 

Det er vel fortsatt gode 4 mnd til båten skal ut på vannet igjen. Hittil ser det nye voks/forseglingslaget jeg påførte i sept/okt å holde stand mot vær og vind. Båten har fortsatt glansen i gelcoaten selv om det er snømåking som gjelder akkurat nå. Jeg ser ikke bort fra at jeg vasker båten og gir den en liten ekstra dose med hurtigforsegling siden jeg likevel vasker bilen rett ved.

 

Slik jeg ser det, adf'vokerer vi for samme ting med ulik vinkel og ulike produkter. Du kjører en AIO polish (altså et fint poleringsmiddel med tilsatt beskyttelse/forsegling) 3 ganger. Jeg polerer 1 gang (så grovt/fint som nødvendig) per sesong, men kjerer flere runder med vask og påføring av ren beskyttelse/forsegling.

 

Hovedpoenget er nok likevel at man finner en metode og produkter som tilsammen klarer å holde båten blank og fin fra år til år.:smiley:

 

 

Solseng

Solseng

Høres ut som vi enige i utgangspunktet, men at vi tilfeldigvis har valgt ulike veier mot målet.

 

Som deg har jeg tatt en første runde med grovpolering for å bringe gelcoaten opp til et akseptabelt nivå. (Det gjorde jeg først nå våren -22 selv om jeg har eid båten siden -08). Det var en del jobb for å si det slik.

 

Slik jeg ser det, diskuterer vi nå vedlikeholdet/vedlikeholdspoleringen for å bevare glansen fra grovpoleringen. Her er jeg fortsatt enig - det gjelder å finne en rutine og metode som opprettholder glansen uten å måtte rykke tilbake til grovpolering og flere dagers arbeid.

 

Det er vel her vi kryssformiddler/går våre egne veier. Det er selvsagt også stor forskjell om båten står innelagret eller ute i friluft i "off season". Min båt står ute hele året.

 

Jeg er fortsatt utforskende på god rutine for å vedlikeholde glansen fra vårens grovpolering. Det jeg hittil har gjort er:

- Etter opptak i september så jeg at forseglingen ("voksen"/Jotun Hardwax - syntetisk forsegling) fortsatt var inntakt under fenderlist, men hadde sluttet å virke over fenderlist (da det er mer utsatt for UV og naturkreftene).

- Jeg valgte også å kjøre Biltema sin syrebaserte "Waterline cleaner" på vannlinjen siden det hadde grodd litt og blitt misfarget der. Syren spiser opp forseglingen, så dermed hadde jeg også et område rundt vannlinjen hvor beskyttelsen/voksen var borte.

- Jeg vasket båten grundig med en høyalkalisk såpe for å fjerne smuss og påførte deretter en ny runde med Jotuns Hardwax på hele båten etter opptak (september).

 

Staus nå i desember med snø over hele båten, er at glansen fra grovpoleringen fortsatt er der. Litt overflatesmuff er det, men det sitter på forseglingen og lar seg vaske av. Glansen ser ut til å holde seg.

 

Jeg skal ikke trekke noen svære konklusjoner enda, men det ser ut til at jeg slipper unna med en finpolering til våren. Den andre konklusjonen er er at Jotuns Hardwax holder ikke gjennom et helt år. Men jeg har tro på at den holder 6 mnd på toppsiden. Min tredje "konklusjon" (forståes som pågående eksperiment): Er at hvis beskyttelsen/forseglingen er/holdes inntakt gjennom sesongen, så falmer ikke gelcoaten såpass mye at man trenger å rykke tilbake til start/grovpolering ved neste sesongstart.:smiley:

 

Det er vel fortsatt gode 4 mnd til båten skal ut på vannet igjen. Hittil ser det nye voks/forseglingslaget jeg påførte i sept/okt å holde stand mot vær og vind. Båten har fortsatt glansen i gelcoaten selv om det er snømåking som gjelder akkurat nå. Jeg ser ikke bort fra at jeg vasker båten og gir den en liten ekstra dose med hurtigforsegling siden jeg likevel vasker bilen rett ved.

 

Slik jeg ser det, adf'vokerer vi for samme ting med ulik vinkel og ulike produkter. Du kjører en AIO polish (altså et fint poleringsmiddel med tilsatt beskyttelse/forsegling) 3 ganger. Jeg polerer 1 gang (så grovt/fint som nødvendig) per sesong, men kjerer flere runder med vask og påføring av ren beskyttelse/forsegling.

 

Hovedpoenget er nok likevel at man finner en metode og produkter som tilsammen klarer å holde båten blank og fin fra år til år.:smiley:

 

 



×
×
  • Create New...