Jump to content

Fjernvarsling brann og vann

Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Jeg har satt opp et system hjemme basert på Home Assistant og zigbee.  Jeg har temperaturmålere og fuktmålere i alle rom, pluss noen flere sensorer, røykvarslere, bevegelsessensorer og whatnot koblet opp til HA, har tilgang til alt over Internett.  HA har en mobiltelefonapp, og det skal være mulig å få opp varslinger der ... men de har også diverse plugins for å kunne få varslinger over chat-tjenester.  Jeg har satt opp integrasjon mot matrix, og får varslinger gjennom klienten element på mobiltelefonen.

Jeg har kjøpt alt jeg trenger for å sette opp tilsvarende løsning i båten (inkludert en haug med vannsensorer), men det er jo alltid 101 andre prosjekter som har høyere prioritet ...

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Bruker Aqara som gir meg live video, temperatur, fuktighet, lekkasje, brann/røyk basert på sensorer som er plassert rundt omkring i båten. Kameraet tar opp video dersom det oppdager lyder og bevegelser. Systemet starter opp varmeovner dersom temp faller under en gitt temperatur. 

Screenshot_20221210_131321_Aqara Home.jpg

5nacks skrev On 10.12.2022 at 13.17:

Bruker Aqara som gir meg live video, temperatur, fuktighet, lekkasje, brann/røyk basert på sensorer som er plassert rundt omkring i båten. Kameraet tar opp video dersom det oppdager lyder og bevegelser. Systemet starter opp varmeovner dersom temp faller under en gitt temperatur. 

Screenshot_20221210_131321_Aqara Home.jpg

Veldig stilig! Men ingenting om batterispenning og lensepumpe? Du kan sette opp alarmer?

kombinasjon av smartplugg og

temperatursensor gjør at du kan automatisere varmen?

Redigert av Karlsenkystfiske (see edit history)
Kjelli skrev On 10.12.2022 at 8.46:

Nedis Smart life fra Jula kan brukes hvis du har wifi

Nedten fullt system for under 3000 kroner! Med to kamera, vannsensor, røykvarslere å fine ting :) så ikke ut som dem hadde dings for å fortelle noe om batterispenning eller temperaturer.

2 hours ago, Karlsenkystfiske said:

Veldig stilig! Men ingenting om batterispenning og lensepumpe? Du kan sette opp alarmer?

kombinasjon av smartplugg og

temperatursensor gjør at du kan automatisere varmen?

Aqara benytter zigbee-protokollen i bunn, så det er på sett og vis en kommersiell versjon av det systemet jeg planlegger å sette opp.  Jeg tror jeg benytter "smartplugger" fra aqara hjemme, hvor jeg automatiserer varme basert på temperatursensorer, kalender og strømpriser.  De to siste tviler jeg på at du kan plugge inn i aqara, men det skal i allefall være mulig å bruke aqara til å kontrollere 220v varme basert på temperatursensorer.

Velger du et system fra Aqara og på ett eller annet tidspunkt finner ut at Aqara ikke er bra nok, kan du sette opp HomeAssistant uten å måtte bytte ut alle sensorene og enhetene som er satt opp.

Disse målerene forteller også hvor mange watt/watthour som trekkes/har blitt trekt gjennom pluggen.

Jeg ønsker meg veldig noe tilsvarende for 12v - en "bryter" som kan styres over zigbee og som også rapporterer elektrisk forbruk.

Jeg tror ikke Aqara tilbyr noen ferdige løsninger for å monitorere batterispenning.

Jeg tror ikke Aqara tilbyr noen ferdige løsninger for å monitorere lensepumpe, men det finnes "lekkasjesensorer" som kan rapportere om det er vann på steder hvor det ikke skal være vann.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Som nevnt over så er Home assistant ett veldig greit alternativ her. Jeg har dette i båten og har lekkasje sensorer koblet opp her. Har ikke fått koblet opp pumper enda, men det er ikke noe problem.

Jeg har app på mobil som sender meg varsler når batteri spenning går under ett gitt nivå samt hvis temp blir for kald osv. 

HA er veldig fleksibelt og kan bygges ut i det uendelige. Minuset er at det kan være litt komplisert og sette opp og er ikke like plugg and play som en del andre. Men det finnes veldig mye god hjelp så en kan nok finne ut av alt bare en bruker litt tid på det. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...