Køya Startet 10.Desember.2022 Link til dette innlegget Startet 10.Desember.2022 Hei- er det noen av dere som har noen råd om montering i båten av dieselvarmer. Gjerne bilder. Hvor hvor lønner det seg å plassere slanger/gjennomføring osv. har lett men jeg finner ikke noe. Såntakknemlig for hjelp Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 10.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2022 Det lønner seg å hente kaldluft ute, slik at den bli oppvarmet av varmeren og så sendt inn i kabinen. Da får du tørr luft som hjelper deg å holde båten tørr og varm. Samt at du får frisk luft med mye oksygen inn. Henter du kald luft fra kabinen ic varmer opp den vil luften bli mer og mer fuktig, du vil lettere få dugg på glassene inne, og det vil være vanskelig å tørke båten. Dessuten blir luftkvaliteten dårligere og dårligere. Ellers kjenner jeg ikke båttypen, så har ingen konkrete tips om plassering. Jeg anbefaler å ha plass til en eksosslange med lyddemper. Mye mer behagelig å ligge i uthavn eller brygge når båten ikke bråker for andre. Min har dessverre ikke lyddemper, ennå. For det vil jeg ha. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
rebop Svart 10.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2022 Hei. I alle Merry Fisher 695(og 605) båter som jeg har sett på så er plassering av selve dieselvarmer til høyre bak sjåfør innvendig under pantry. Noen velger å montere den slik at den tar hele skapet, mens andre monterer den slik at den er godt ute av veien festet på skutesiden av båten (da blir selvsagt montering og vedlikehold noe mer krøbert, men en får utnyttet skapplass og stueplass mye mye bedre). Jeg vil anta at monteringen på en 645 er ikke veldig ulik 695, men har selv aldri vært ombord i en 645. Har lest at dieselvarmer bør monteres slik at en demper vibrasjoner. Ligger forøvrig en 645 på finn som har wallas montert: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=277351391 Hva med å høflig ta kontakt med eier der og høre hvordan det er blitt gjort der? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.