Jump to content

DC automatsikringer som brytere i bryterpanel?


Smurph

Recommended Posts

Må lage nytt bryterpanel i seilbåten.  Kom på tanken om å bruke dc automatsikringer direkte som brytere.  Da får jeg jo både sikring av kursen og bryter i samme "pakken", og oppbyggingen er enkel med montering på DIN skinne og standard elektrokomponenter.  De er riktignok ikke sprutsikre men det skal uansett stå under dekk.  Er det noen som kan tenke seg en grunn til at det IKKE skulle være en god idé?

Bundin er bátleysur maður

Link to post

Dersom automatsikringene ikke er designet for å bryte strøm gjentatte ganger vil de over tid bli svakere og slå ut på stadig lavere strømstyrke. Dette kan du motvirke på to måter:

1. Sørge for at belastningen er redusert før du slår av kursen (det vil ikke motvirke mekanisk slitasje)

2. Bruke matriell som er designet for kombinert sikring- og bryterfunksjon

 

Ellers er dette en strålende ide blant annet brukt i mindre fly der tomteplass og vektbesparelse er attraktivt.

Aircraft Spruce (Europa)

Aircraft Spruce USA har større utvalg

Redigert av cortinaman (see edit history)

------------------                                                                      

Signaturbilde.png.d84528afcc10eff0d32d2d0cfd0c5b1f.png          Frode

Link to post

Takk for innspill.  Jeg fant Acti9 serien fra Schneider som ser ut til å være godt egnet for formålet.  20 000 mekaniske sykluser og 3 000 elektriske sykluser burde være innafor.  I serien finnes det også signallamper hvis man ønsker ytterligere indikasjon på aktiverte kretser.  Det blir kanskje litt industrielt utseende på et slikt oppsett, men jeg er ikke sikker på at det gjør så mye.  Selve panelet og tilhørende komponenter blir sannsynligvis 3D printet.

Redigert av Smurph (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Link to post

Synes det var litt tynt det databladet. Men ser at det er en termisk og en magnetisk utløserdel. Da ville jeg i alle fall ha sjekket både indre motstand og utløserkarakteristill. Har vært borti tilsvarende sikringer som dipper opp mot 0,5 Volt, ved oppstart av last. Dette kan godt funke i 24 og 48 volts system men ikke nødvendigvis i et 12 Volt system.

 

Kjøleskap, varmpeapparat og kokeapparater. Kan trekke 5 ganger merkestrøm i starten. Da må du forsikre deg om at sikringen faktisk ikke løser ut under oppstart. I tillegg kan det være så stort spenningsfall i disse slik at de samme apparatene ikke starter med halvfull batteribank, da slikt utstyr ofte har beskyttelse for å hindre dyputlading av batteriet

Link to post

Jeg holder på med akkurat det samme som trådstarter, om enn i hytte på land (påbyggingsprosjekt). Bruker 12V og har relativt store avstander, så derfor blir anlegget der omtrent som i en båt:

 

- Trekker 2 sett grov (35mm2) mangetrådet kabel fra batteribank i kjellerboden ("maskinrommet") og opp til 2 fordelingsskap i hver sin ende av hytta ("forkabin" og "akterkabin").

- Hver 35mm2 plusskabel er sikret med 40A.
- I skapene fordeles strøm ut på 2x6mm2 mangetrådede kabler til diverse kurser med stikk (Elko 12-48V kontakt) og lysbrytere.

- De siste centimeterne før stikk og brytere går 2x6mm2 inn i Wago-klemmer (de transparente store, ikke de små som tar max 4mm2) og over i 2x2,5 mm2 - også denne i form av mangetrådet kabel.

 

 

Jeg har grei kontroll på det meste av planer for anlegget, men har lett en god stund etter en løsning for sikring+fordeling som er praktisk, funksjonell og ryddig. For ordens skyld: kursene fra fordelingsskapene skal sikres ned så mye at de ligger laaaaaangt under det kablene tåler med de aktuelle installerte lengdene (hele anlegget er dimensjonert for minimalt spenningstap).


Som trådstarter har jeg landet på at DC automatsikringer på skinner i fordelingsskapene kanskje er veien å gå. Jeg oppdaget at Sparelys.no som er store på solcellanlegg m.m. hadde rikt utvalg fra 3A til 125A:
https://www.sparelys.no/butikk/installasjonsmateriell/sikringer/din-sikringer


De ligger ikke så langt unna meg så jeg har kjøpt solceller, regulator og batterier til hytta der for noen år tilbake. Har nylig også kjøpt en 6A og en 40A automatsikring derfra for å forske og se litt på muligheter og begrensninger for bruk.


Det jeg har funnet ut om DC-automatene så langt er blant annet:
- Max kvadrat på tilkoblingskabel er 25 mm2 (jeg må derfor finne en trygg måte å terminere 35mm2 inn mot første automatsikring eller mot samleskinne).
- Man kan bruke en samleskinne i kobber med stor kvadrat for å distribuere strøm fra første automatsikring til de andre, Biltema har en 16mm2 skinne som tilsynelatende ser grei ut (korte avstander så 10mm2 skinne hadde sikkert vært mer enn nok også).

- Man bør/må bruke niter (endehylser) på mangetrådede kabler før man stikker dem inni automatene.
- Strammeskruene skal strammes til et visst moment, men de jeg kjøpte var ikke merket med momentverdi.
- De er satt opp med C-karakteristikk, dvs veldig trege sikringer (normal 230AC automat i huset ditt er oftest B).

- De er ikke godt merket med hvilken tilkobling som er strøm INN, og hvilken som er strøm UT.


Siste punktet er VELDIG viktig, for hvis du kobler +/- feil på automatsikringen og prøver å slå den av mens den står med f.eks. 10A forbruk på akkurat da .... da kan de ta fyr!

 

DC-automater flest er laget for å slukke lysbuen (som oppstår ved utkobling av forbruk) kun i EN retning, og kobler du +/- omvendt på automaten vil lysbuen kunne bestå ved utkobling. Da risikerer du å få åpne flammer fra automaten i løpet av et sekund.

Jeg kommer nok til å bruke DC-automater uavhengig av faren ved feilkobling. Meeeeeen tenker jeg skal teste (ofre) 40A-sikringen jeg kjøpte ved å koble den til labstrømforsyningen min og fore den med strøm i feil retning for å se hva som skjer når jeg bryter den med gradvis økende Ampere-tall.

Redigert av julietkilo (see edit history)
Link to post

Dette panelet med 10 automatsikringer, plass til 3 sikringer til, lysindikator, labels og kabling bestilte jeg nå for $386.74, dvs ca.3800,- inkl frakt og avgifter. Det er det vanskelig å bygge billigere selv.
https://www.amazon.com/Blue-Sea-Systems-8376-Position/dp/B000MMC8SI

Veiledende pris i Norge er over 8600,-.
(PS. jeg så at prisen var på +$400 for noen dager siden, så sjekk at den ikke har gått opp igjen før man eventuelt bestiller.)  

Redigert av Maika (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...