julietkilo
Jeg holder på med akkurat det samme som trådstarter, om enn i hytte på land (påbyggingsprosjekt). Bruker 12V og har relativt store avstander, så derfor blir anlegget der omtrent som i en båt:
- Trekker 2 sett grov (35mm2) mangetrådet kabel fra batteribank i kjellerboden ("maskinrommet") og opp til 2 fordelingsskap i hver sin ende av hytta ("forkabin" og "akterkabin").
- Hver 35mm2 plusskabel er sikret med 40A.
- I skapene fordeles strøm ut på 2x6mm2 mangetrådede kabler til diverse kurser med stikk (Elko 12-48V kontakt) og lysbrytere.
- De siste centimeterne før stikk og brytere går 2x6mm2 inn i Wago-klemmer (de transparente store, ikke de små som tar max 4mm2) og over i 2x2,5 mm2 - også denne i form av mangetrådet kabel.
Jeg har grei kontroll på det meste av planer for anlegget, men har lett en god stund etter en løsning for sikring+fordeling som er praktisk, funksjonell og ryddig. For ordens skyld: kursene fra fordelingsskapene skal sikres ned så mye at de ligger laaaaaangt under det kablene tåler med de aktuelle installerte lengdene (hele anlegget er dimensjonert for minimalt spenningstap).
Som trådstarter har jeg landet på at DC automatsikringer på skinner i fordelingsskapene kanskje er veien å gå. Jeg oppdaget at Sparelys.no som er store på solcellanlegg m.m. hadde rikt utvalg fra 3A til 125A:
https://www.sparelys.no/butikk/installasjonsmateriell/sikringer/din-sikringer
De ligger ikke så langt unna meg så jeg har kjøpt solceller, regulator og batterier til hytta der for noen år tilbake. Har nylig også kjøpt en 6A og en 40A automatsikring derfra for å forske og se litt på muligheter og begrensninger for bruk.
Det jeg har funnet ut om DC-automatene så langt er blant annet:
- Max kvadrat på tilkoblingskabel er 25 mm2 (jeg må derfor finne en trygg måte å terminere 35mm2 inn mot første automatsikring eller mot samleskinne).
- Man kan bruke en samleskinne i kobber med stor kvadrat for å distribuere strøm fra første automatsikring til de andre, Biltema har en 16mm2 skinne som tilsynelatende ser grei ut (korte avstander så 10mm2 skinne hadde sikkert vært mer enn nok også).
- Man bør/må bruke niter (endehylser) på mangetrådede kabler før man stikker dem inni automatene.
- Strammeskruene skal strammes til et visst moment, men de jeg kjøpte var ikke merket med momentverdi.
- De er satt opp med C-karakteristikk, dvs veldig trege sikringer (normal 230AC automat i huset ditt er oftest B).
- De er ikke godt merket med hvilken tilkobling som er strøm INN, og hvilken som er strøm UT.
Siste punktet er VELDIG viktig, for hvis du kobler +/- feil på automatsikringen og prøver å slå den av mens den står med f.eks. 10A forbruk på akkurat da .... da kan de ta fyr!
DC-automater flest er laget for å slukke lysbuen (som oppstår ved utkobling av forbruk) kun i EN retning, og kobler du +/- omvendt på automaten vil lysbuen kunne bestå ved utkobling. Da risikerer du å få åpne flammer fra automaten i løpet av et sekund.
Jeg kommer nok til å bruke DC-automater uavhengig av faren ved feilkobling. Meeeeeen tenker jeg skal teste (ofre) 40A-sikringen jeg kjøpte ved å koble den til labstrømforsyningen min og fore den med strøm i feil retning for å se hva som skjer når jeg bryter den med gradvis økende Ampere-tall.