Jump to content

Edit History

Lars H.

Lars H.

Jeg har i mange år (35 år) regnet ut utseilt distanse, dieselforbruk, timer under veis osv. ut fra hva loggen som er en liten propell  nede under båten gir meg. Det blir jo ganske så unøyaktig, noen ganger går man i motstrøm, så medstrøm osv. På vår vanlige tur mellom Son og Oscarsborg variere det mellom 9,5Nm og 11,5Nm!

Jeg hadde en slik funksjon på tidligere kartplottere, men nå er de pensjonert og jeg bruker laptop med OpenCpn kartprogram. Jeg vet at det ut fra dette er mulig å logge og vise utseilt distanse, trip og totalt, men hvordan? Jeg har et vindu kalt Instrumentpanel der jeg får opp posisjon og hastighet. Der må det vel være mulig å få opp utseilt distanse, totalt/trip?

Hvordan fikser jeg det?

opencpn_instrumentpanel.jpg.977f80658a16250432493cdb19ee9ed4.jpg

Lars H.

Lars H.

Jeg har i mange år (35 år) regnet ut utseilt distanse, dieselforbruk, timer under veis osv. ut fra hva loggen som er en liten propell  nede under båten gir meg. Det blir jo ganske så unøyaktig, noen ganger går man i motstrøm, så medstrøm osv.

Jeg hadde en slik funksjon på tidligere kartplottere, men nå er de pensjonert og jeg bruker laptop med OpenCpn kartprogram. Jeg vet at det ut fra dette er mulig å logge og vise utseilt distanse, trip og totalt, men hvordan? Jeg har et vindu kalt Instrumentpanel der jeg får opp posisjon og hastighet. Der må det vel være mulig å få opp utseilt distanse, totalt/trip?

Hvordan fikser jeg det?

opencpn_instrumentpanel.jpg.977f80658a16250432493cdb19ee9ed4.jpg

• Create New...