Jump to content

Drivstoffavgiften fjernes fra nyttår


Taskeladden

Recommended Posts

mortentr skrev 4 minutter siden:

Dette har vel (som alt annet) heller ikke vært på høring. Redningsselskapet fraråder jo spesifikt bruk av biodiesel på båt.

Fra artikkelen jeg linket til som jeg ikke tror du leste:
 

Sitat

Stortinget har vedtatt regjeringens forslag om å fjerne grunnavgiften på mineralolje fra 1. januar. Det vil særlig komme bygg- og anleggsbransjen til gode.

Høres no ut som det er sånn det blir. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post

Biodiesel til marint bruk har vel vært i bruk en årrekke i Tyskland, Danmark og Sverige. Det er vel også grunnen til at hver gang jeg har hatt dieseltrøbbel er etter fylling i Sverige tidlig på sesongen. Det skal bli spennende å se hvordan det slår ut her hjemme på bjerget etter hvert. Motorene tutler og går uanstrengt i 'bio-landene'. Og bilene i Norge kjører som om ingenting er endret. På marinesiden vil nok 'kondens-på-tanken-fanatikerene' kunne få et problem. 

Link to post

Ja grunnavgiften som skal bort.

Men det er ikke grunnavgift på vanlig diesel/bensin. Så blir ikke billigere å fylle bilen.

Men er grunnavgift på farget diesel. Så den kan bli 1,76 billigere hvis ikke CO2 stiger tilsvarende hehe 

 

Så igjen er det masse piss preik fra Vedum 

IMG20221215092910.jpg

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Okkaby skrev 9 minutter siden:

Ja grunnavgiften som skal bort.

Men det er ikke grunnavgift på vanlig diesel/bensin. Så blir ikke billigere å fylle bilen.

Men er grunnavgift på farget diesel. Så den kan bli 1,76 billigere hvis ikke CO2 stiger tilsvarende hehe 

Så igjen er det masse piss preik fra Vedum 

IMG20221215092910.jpg

Fjerning av grunnavgiften på mineralolje innebærer en lettelse på 1,95 milliarder kroner. Høyere CO2-avgift for ikke-veigående maskiner øker statens inntekter med 390 millioner kroner, inkludert den nye satsen for kvotepliktige. Nettoreduksjonen i avgifter på drivstoff til ikke-veigående maskiner – jordbruks- og anleggsmaskiner og industri – blir dermed om lag 1,56 milliarder kroner.

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post

Jo mere "sprit" i dieselen, jo mere vann vil "smuggles" forbi filtre og vannutskiller. Jo lengre en motor står i opplag/ikke i bruk, jo mer alvorlig vil problemet bli.

 

I klartekst, de som bare bruker sin dieselmotor om "sommeren" vil statistisk være mer utsatt for korrosjonsskader i CR pumper/ konvensjonelle dieselpumper og dyser.:sweat:

 

Jeg vil ikke merke noe til det fordi jeg nå har montert T-kran før filter og kjører en 5 liter med diesel/4% 2T olje som det siste jeg gjør før opplag...

Så en kan vel si at jeg er forberedt på dævelskapen :diving:

 

Har diskutert problemstillingen med flere av de store aktørene på båtopplag her på sør/øst kysten og de er veldig usikre på hvordan de skal gripe an...

Link to post

Jeg tror ikke det blir noe verre for opplag i Norge enn i alle andre land rundt oss. Vi har hatt biodiesel og biobensin i årevis for vanlige biler. Jeg burde for lengst hatt massevis av problemer. Har så langt ikke merket en dritt. Men jeg er nøye med å fylle på dieseldyrkverker. 

 

Det er sikkert noen her som har greie på det, når bio har affinitet til vann, og vann emulgerer inn, når vil i så fall fritt vann skille seg ut? Jeg vil anta at det har avhengighet til temperatur, muligens.

Link to post
Cheyenne skrev for 4 timer siden:

Tipper sluttprisen blir ca. litt dyrere enn i dag. De gir med en hånd og tar tilbake med både hender og føtter.

Det vil jeg nok regne med. Prispolitikken på både "diesel med litt redusert avgift" og generelt i det store og hele handler svært så lite om fornuft men å inndra mest mulig penger fra folket og de som ikke har sett det til nå bør flytte fokuset bort fra NRK/TV2...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Okkaby skrev for 16 timer siden:

Tenker faktisk det samme. Spesielt etter det en har set siste tiden fra disse klovner.

 

Kanskje på tide å minne om noko av det første FRP og Siv Jensen gjorde i si storheitstid? 

https://www.nrk.no/norge/jensen-vil-ha-dieselavgift-1.11397719 

 

Ellers om ein går litt tilbake i historia, før FRP kom i posisjon, finn ein fort døme på at FRP kom med forslag om at denne avgifta må gå ned. Men, når dei kom til makta..... 

 

Dette som eit svar på påstanden om "klovneri". Unødvendig å omtale folk som har eit anna synspunkt enn ein sjølv som klovnar! 

Link to post
Gullfisk skrev for 1 time siden:

Felles for alle, er vel at de står fritt til å lyve i posisjon, uten å måtte stå til ansvar i posisjon. 

...og likevel stemmer folket på de, ufattelig...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
index skrev 12 minutter siden:

Jeg velger nå å tro mer på disse enn...

Det står du jo helt fritt til å gjøre men om en ikke er åpne for å se flere sider av sakene blir bildet ganske skjevt... Og Russia Today (rt.com) har noen ganger vært en svært så mye bedre kilde til Norske nyheter enn NRK...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
SveinHa skrev 5 minutter siden:

Det står du jo helt fritt til å gjøre men om en ikke er åpne for å se flere sider av sakene blir bildet ganske skjevt... 

 

Det var da enda godt. Jeg er åpent for alt som synes troverdig. Men desverre finnes det mye grums der ute som er noe helt annet enn troverdig. Men nå er vi vel laangt borte fra trådens egentlige tema...:crazy:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
dieselfan skrev On 15.12.2022 at 12.13:

Jeg vil ikke merke noe til det fordi jeg nå har montert T-kran før filter og kjører en 5 liter med diesel/4% 2T olje som det siste jeg gjør før opplag..

bra opplegg  Det blir verre når du har bio på tanken.

Her må må ebn ha tungen rett i munn.

Har en COMMEN RAIL må en lese manualen.

Har en en gammel stein knuser så sier flere  at  opptil  50/50 er bra  diesel/ smo.

Før brukte jeg Shell Calibration Liquid Shell Calibration Fluid S9365 Shell V-Oil 1404 Calibration Oil , nå kjører jeg hele året.

 

 

Hulda skrev On 15.12.2022 at 9.55:

Biodiesel til marint bruk har vel vært i bruk en årrekke i Tyskland, Danmark og Sverige.

Sannhet med modifikasjoner...  Måtte fylle bio i Tyskland et år, det var brukt opp fort.  Denmark her har jeg ""bare"" funnet marine diesel uten bio. Sverige er det begge steder noen steder.

BIO er  ok til helårsdrift.

 

Utviklingssjef Lars Ljungquist i Volvo Penta advarer nå mot bruk av biodiesel i båttanken. – I verste fall kan du stå overfor en stor og dyr reparasjon. Garantien gjelder ikke.

 

-Dieselen som bare er innblandet 5 prosent biododiesel går bra, men er det mer biodiesel i blandingen, kan det gå galt, sier Ljungquist. Det som skjer er at biodieselen løser opp slaggstoffer i motorene og katastrofen er et faktum. Bio-dieselen har også negativ innvirkning på motoroljen, og svekker smøreevnen. Et annet problem er at biodiesel som blir liggende i tankene vinteren over ”råtner” og kan ødelegge drivstoffanlegget når båten tas i bruk igjen.

Kilde: www.redningsselskapet.no

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...