dieselfan
svolp skrev for 6 timer siden:Selger sier at motoren har lade problemer som gjør at motoren fusker så da lurer jeg litt på hva kan sannsynlig årsaken til dette være?
Når en 2T påhenger fusker så er det ca 75% sjanse for at det er vann eller rusk i forgasseren.
Selgerens beskrivelse tror jeg du kan glemme.
Jeg antar at du har null greie på påhengere og må ha hjelp av andre til å ta en sjekk av en slik motor.
Start med å drenere forgasserne.
Ta ut pluggene og se om de er like. Hold orden på hvor de står.
Sjekk om gnisten ser grei ut.
Ta en kompresjonssjekk.
Sjekk OD merke,
Sjekk tenningspunkt med tenningslampe.
Lytt med stetoskop om synkronisering av forgassere er ca ok
Det som er greia med disse testene er at de koster ca 0 kroner og at de gir 99% tilstandskontroll.
Ganske vanlig på en motor som denne eid av en med null peiling men med flere skrutrekkere er at alt som kan skrues på er skrudd ut av grunnstilling.
Er lufttilskuddsskruene skrudd i bunn er ofte forgasserne ødelagt og må byttes. Dette er krevende for en amatør å sjekke, dessverre.
Hva du enn finner på så IKKE skru lufttilskuddsskruene inn til bunnen, for å finne 0 stilling, med annet enn en VELDIG liten trekker, og bruk kun to fingertupper, samme pokker hva du leser på facebook, eller ser på youtube og hører på brygga av en eller annen tulling.