Jump to content

Suzuki 100 hk V4 1990, erfaringer?

svolp

Recommended Posts

Hei folkens. Jeg ser på en Scand 550 med motor som nevnt i overskriften. Selve båten var det mye god info på her inne så den har jeg fått lest meg opp på.

Det som jeg derimot ikke fant så mye info på var denne motoren, annet en at den er tørst. :sailing:

Det jeg lurer på er om det er noe med denne motoren en bør være oppmerksom på? Den er jo f a 1990 så sånn sett er den gjerne langt over tiden sin i utgangspunktet? Selger sier at motoren har lade problemer som gjør at motoren fusker så da lurer jeg litt på hva kan sannsynlig årsaken til dette være?

Jeg ser gjerne for meg at jeg kommer til å by på båten men ha i bakhodet at ladeproblemer eller annet som dukker opp forløpende er grunn til å bytte motor, med mindre folk her mener det er en god motor som er verdt pengene å evt få den i stand igjen.

takker så mye for svar. Mvh Kenneth 

Denne har vel forgasser? Med det trengs det ikke så mye strøm til for at den skal svive. Kun til tenning, og mulig ei bensinpumpe. 

Jeg tror ikke det er sammenheng mellom lade-problem og at den sviver dårlig. At den sviver dårlig kan ha mange andre grunner. 

Som du sier så må en vel forvente litt utfordringer med en motor på drøye 30 år. 

Skrur du selv? Eller tenker du sette det bort? 

Kan jo være kjekt å gjøre en grundig sjekk før kjøp.  Tenker da kompresjon, farge på plugger, og annet. 

Lykke til med båtkjøp.

En slik motor er jo egentlig ikke verd "penger" i dagens verden med høye bensinpriser samt forbruksvennlige og driftssikre moderne motorer.

Så det blir vel mere for spesielt interesserte som vil ha dette som hobby og interesse.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Takk for svar dere. Meg bekjent fra hva jeg leser er det forgasser motor. Hvis dårlig lading ikke da ikke ser ut til å være grunnen til at den fusker kan det jo som du sier være en hel del annet gjerne..?

Jeg skrur ikke selv men har litt teknisk innsikt, jeg er vandt med å bytte olje, filter, bremser og slikt på MC og bil men akkurat båtmotor er jeg lite erfaren på.

Jeg ønsker jo naturligvis at hver gang jeg drar ut på tur med unger eller er ute å trekker teiner så starter den hver gang. Det er kanskje for mye å forvente med en 33 år gammel utenbordsmotor.

Mvh Kenneth 

svolp skrev for 6 timer siden:

Selger sier at motoren har lade problemer som gjør at motoren fusker så da lurer jeg litt på hva kan sannsynlig årsaken til dette være?

Når en 2T påhenger fusker så er det ca 75% sjanse for at det er vann eller rusk i forgasseren.

Selgerens beskrivelse tror jeg du kan glemme.

Jeg antar at du har null greie på påhengere og må ha hjelp av andre til å ta en sjekk av en slik motor.
Start med å drenere forgasserne.

Ta ut pluggene og se om de er like. Hold orden på hvor de står.

Sjekk om gnisten ser grei ut.

Ta en kompresjonssjekk.

Sjekk OD merke,

Sjekk tenningspunkt med tenningslampe.

Lytt med stetoskop om synkronisering av forgassere er ca ok

Det som er greia med disse testene er at de koster ca 0 kroner og at de gir 99% tilstandskontroll.

Ganske vanlig på en motor som denne eid av en med null peiling men med flere skrutrekkere er at alt som kan skrues på er skrudd ut av grunnstilling.

Er lufttilskuddsskruene skrudd i bunn er ofte forgasserne ødelagt og må byttes. Dette er krevende for en amatør å sjekke, dessverre.

Hva du enn finner på så IKKE skru lufttilskuddsskruene inn til bunnen, for å finne 0 stilling, med annet enn en VELDIG liten trekker, og bruk kun to fingertupper, samme pokker hva du leser på facebook, eller ser på youtube og hører på brygga av en eller annen tulling.

Redigert av dieselfan (see edit history)
dieselfan skrev 39 minutter siden:

Når en 2T påhenger fusker så er det ca 75% sjanse for at det er vann eller rusk i forgasseren.

Selgerens beskrivelse tror jeg du kan glemme.

Jeg antar at du har null greie på påhengere og må ha hjelp av andre til å ta en sjekk av en slik motor.
Start med å drenere forgasserne.

Ta ut pluggene og se om de er like. Hold orden på hvor de står.

Sjekk om gnisten ser grei ut.

Ta en kompresjonssjekk.

Sjekk OD merke,

Sjekk tenningspunkt med tenningslampe.

Lytt med stetoskop om synkronisering av forgassere er ca ok

Det som er greia med disse testene er at de koster ca 0 kroner og at de gir 99% tilstandskontroll.

Ganske vanlig på en motor som denne eid av en med null peiling men med flere skrutrekkere er at alt som kan skrues på er skrudd ut av grunnstilling.

Er lufttilskuddsskruene skrudd i bunn er ofte forgasserne ødelagt og må byttes. Dette er krevende for en amatør å sjekke, dessverre.

Hva du enn finner på så IKKE skru lufttilskuddsskruene inn til bunnen, for å finne 0 stilling, med annet enn en VELDIG liten trekker, og bruk kun to fingertupper, samme pokker hva du leser på facebook, eller ser på youtube og hører på brygga av en eller annen tulling.

Takk for innholdsrik post. Som du så fint skriver er jeg etter alt å dømme en amatør hva gjelder å kjøre en teknisk gjennomgang på motor. Båten selges med henger og motor, jeg vurderer derfor å by for båt og henger da det gjerne ser ut til at det er der verdien ligger. Motoren vil nok tidvis kreve en del fiks og triks som jeg ikke har kompetanse til å utføre på strak arm.

Får jeg båten og tilhengeren for en akseptabel sum er det gjerne verdt å koste på seg en nyere 4-takt i samme størrelsesorden som gjerne sørger for litt mer uproblematisk båthold.

Mvh Kenneth 

svolp skrev for 9 timer siden:

Får jeg båten og tilhengeren for en akseptabel sum er det gjerne verdt å koste på seg en nyere 4-takt i samme størrelsesorden som gjerne sørger for litt mer uproblematisk båthold.

Det høres ut som en grei plan. Å satse på en 32 år gammel motor med ukjente problemer når egen kompetanse begrenser seg til å skifte olje og filter kan fort utvikle seg til et mareritt. Det er viktig å ha en motor du kan stole på, for familiens sikkerhets skyld. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har en grei filosofi på slike prosjekter (når der er kjente feil av ukjent årsak er det et prosjekt): Om prisen du må betale er slik at du kommer greit ut av det ved å også kjøpe en nyere bruktmotor som er helt i orden (sjekk priser på Finn) så er det tut og kjør, ellers styr unna...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Takk for svar alle sammen. Da tar jeg høyde for å gi et bud der motoren ikke vil være en del av verdivurderingen.

Lite sidespørsmål, finnes det verksteder som tar på seg jobb med å bytte medbrakt motor på båt? Jeg spør da jeg ikke kjenner til praksis på båt verksteder. Skal ta noen telefoner og høre uansett.

Mvh Kenneth 

svolp skrev 45 minutter siden:

Takk for svar alle sammen. Da tar jeg høyde for å gi et bud der motoren ikke vil være en del av verdivurderingen.

Lite sidespørsmål, finnes det verksteder som tar på seg jobb med å bytte medbrakt motor på båt? Jeg spør da jeg ikke kjenner til praksis på båt verksteder. Skal ta noen telefoner og høre uansett.

Mvh Kenneth 

Jeg vil absolutt tro det vil være en jobb som verksted er interessert i. For mange verksteder er januar, februar rolige måneder. Men ikke begyn den prosessen rundt påsketider. Da blir du nok skuffet. 

Nå er det jo ikke mange her som har tro på at den motoren er noe å satse på. Men det kan jo være. Jeg vet ikke hvor du holder til. Men skal du betale folk for å kikke på en slik motor må du finne en mekaniker som har kunnskap, og interesse for en slik motor. Hvis ikke blir det bare tull. Det blir jo fort timer/penger av et slikt prosjekt. Mange verksteder vil ikke røre så gamle motorer, da regningen fort blir større enn motorens verdi. 

Lykke til

svolp skrev for 4 timer siden:

Vil absolutt anbefale deg å demontere motoren selv, om du vil holde kostnaden nede. Selve monteringen er det stort sett en mye mer "stabil" pris på...

svolp skrev for 15 timer siden:

Støtter i likhet med @index også denne planen.

Håper ikke jeg ble for "brutal" i første post. Hensikten var å kalle en spade... for nettopp det. 

svolp skrev On 20.12.2022 at 21.38:

Jeg  har litt teknisk innsikt, jeg er vandt med å bytte olje, filter, bremser og slikt på MC og bil men akkurat båtmotor er jeg lite erfaren på.

Jeg ønsker naturligvis at den starter den hver gang. Det er kanskje for mye å forvente med en 33 år gammel utenbordsmotor.

Har du litt erfaring med service på bil og mc, mestrer du fort påhenger også.

Gamle totaktere er veldig enkle å serve, og veldig pålitelige dersom de blir servet etter boka. 

Det er ikke uvalig å se båter med totaktere fra 90, 80 og 70 -tallet. Enkel konstruksjon med få deler, gir høy pålitelighet og lite kostnader til service.

Torpedon skrev 7 minutter siden:

Har du litt erfaring med service på bil og mc, mestrer du fort påhenger også.

Gamle totaktere er veldig enkle å serve, og veldig pålitelige dersom de blir servet etter boka. 

Det er ikke uvalig å se båter med totaktere fra 90, 80 og 70 -tallet. Enkel konstruksjon med få deler, gir høy pålitelighet og lite kostnader til service.

Tja, det er da ganske uvanlig. 

Totaktere fra den tiden sluker drivstoff og er både upålitelige og bråkete sammenlignet med nyere årgang. 
Utenbordsmotorer fra den tiden, er som  @Teerex helt rett sier, et prosjekt for de som vil ha det som hobby og interesse. 
Og med mindre motoren har vært i eie av en som har den av en slik grunn har nok også mange av hestene rømt siden 1990.

TS plan om å se bort i fra motor ved prissetting og kun være villig til å betale for motor og henger høres lurt ut.

Bør ikke være noe problem å finne et verksted som kan bytte motor for deg. (Bare ikke gjør det i høysesong). Kanskje finnes det en med hobby og interesse som kunne tenke seg å betale en krone eller to for motoren også.

Lykke til!

Sørlandet2 skrev On 20.12.2022 at 17.02:

Jeg tror ikke det er sammenheng mellom lade-problem og at den sviver dårlig. At den sviver dårlig kan ha mange andre grunner. 

Kjenner ikke denne motoren, men feks Yamaha forgasser 2T har flere separate spoler under svinghjulet.  Ladespole, tenningsspole + trigger spoler.   Defekt ladespole vil da ikke påvirke tenninga. 

Skal man kjøpe en eldre motor som prosjekt så tenker jeg servicemanual er et must å ha.

Også en fordel dersom det er en motor som er mer utbredt, både med kompetanse og mtp deletilgang. 

Ikke sett så mange av disse 90-talls Suzukiene så jeg tror nok jeg ville valgt noe annet som "første prosjekt" dersom man er fersk i gamet

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...