Jump to content

Edit History

Komodo

Komodo

Seilars skrev for 1 time siden:

Det neste steget om dette ikke er nok er å bytte thruster til SE100 ettersom det er største thrusteren som passer i den 185mm kanalen. Men SE100  thrusteren krever mer strøm, så den bør også ha feks.  2xAGM batterier plassert ved thruster.

Hvorvidt det neste skritt er å bytte til SE100 er jo en diskusjon. Det neste skritt kan like gjerne være å bytte til lithiumbatterier, som klarer å holde en helt annen spenning på motoren under drift enn bly. Da kan det til og med være en fordel å ha batteribanken bak, for å ikke få for høy spenning inn på motoren. 

 

Seilars skrev for 1 time siden:

Men SE100  thrusteren krever mer strøm, så den bør også ha feks.  2xAGM batterier plassert ved thruster. Man kan derfor godt begynne med 2 nye batterier og nye 5 bladers propeller som skal gi 5kg ekstra skyvekraft og mindre støy. 

Som nevnt over ville jeg ikke begynt med nye batterier, jeg ville begynt med å feilsøke/kartlegge det anlegget han har. Som også nevnt er det viktigere med godt avrundede innganger på tunellen, det vil gi mye mer effekt enn å bytte propeller. Men selvsagt, greit å bytte propeller også. 

 

 

Hulda skrev 1 time siden:

du kan dytte på med så mye kraft du bare orker, om kraften forsvinner i kavitasjon. Det er viktig at løpet ut/inn av tunnelen er formet slik at vannstrømmen er laminær.

Ja, jeg skrev jo litt om det i mitt første innlegg her, men det gjenstår jo å se hva TS velger å legge vekt på. Det er de færreste båtprodusenter som følger Sleipners manual når det gjelder akkurat dette med avrunding av inngangene på tunellen. Sleipner har lenge vært "hoffleverandør" av trustere til Princess, men heller ikke de har fulgt anvisningene på dette punktet, så her er det rom for forbedring. 

 

Når det gjelder fembladers propell kontra den gamle firebladers som satt på SP-serien, så er dette omhyggelig testet ut i laboratoriebassenget til Sleipner under identiske forhold med konkrete tallverdier. Det gir noe mer effekt, men den største effekten er redusert støy. Så kan man jo mene og synse hva man vil. 

Komodo

Komodo

Seilars skrev for 1 time siden:

Det neste steget om dette ikke er nok er å bytte thruster til SE100 ettersom det er største thrusteren som passer i den 185mm kanalen. Men SE100  thrusteren krever mer strøm, så den bør også ha feks.  2xAGM batterier plassert ved thruster.

Hvorvidt det neste skritt er å bytte til SE100 er jo en diskusjon. Det neste skritt kan like gjerne være å bytte til lithiumbatterier, som klarer å holde en helt annen spenning på motoren under drift enn bly. Da kan det til og med være en fordel å ha batteribanken bak, for å ikke få for høy spenning inn på motoren. 

 

Seilars skrev for 1 time siden:

Men SE100  thrusteren krever mer strøm, så den bør også ha feks.  2xAGM batterier plassert ved thruster. Man kan derfor godt begynne med 2 nye batterier og nye 5 bladers propeller som skal gi 5kg ekstra skyvekraft og mindre støy. 

Som nevnt over ville jeg ikke begynt med nye batterier, jeg ville begynt med å feilsøke/kartlegge det anlegget han har. Som også nevnt er det viktigere med godt avrundede innganger på tunellen, det vil gi mye mer effekt enn å bytte propeller. Men selvsagt, greit å bytte propeller også. 

 

Hulda skrev 1 time siden:

du kan dytte på med så mye kraft du bare orker, om kraften forsvinner i kavitasjon. Det er viktig at løpet ut/inn av tunnelen er formet slik at vannstrømmen er laminær.

Ja, jeg skrev jo litt om det i mitt første innlegg her, men det gjenstår jo å se hva TS velger å legge vekt på. Det er de færreste båtprodusenter som følger Sleipners manual når det gjelder akkurat dette med avrunding av inngangene på tunellen. Sleipner har lenge vært "hoffleverandør" av trustere til Princess, men heller ikke de har fulgt anvisningene på dette punktet, så her er det rom for forbedring. 

 

Når det gjelder fembladers propell kontra den gamle firebladers som satt på SP-serien, så er dette omhyggelig testet ut i laboratoriebassenget til Sleipner med konkrete tallverdier. Det gir noe mer effekt, men den største effekten er redusert støy. Så kan man jo mene og synse hva man vil. 



×
×
  • Create New...