Jump to content

Sammenligning av sorpsjonsavfuktere

Steihy

Recommended Posts

Har prøvd å søke i gamle tråder, men finner ikke helt det jeg lurer på.

Jeg hadde en Munters MG50 installert av forrige eier i en tidligere båt og var fornøyd. Nå vil jeg installere samme prinsipp (sorpsjon) i Scanmar 35. Det finnes modeller som er billigere og mindre (Arida, EvoDry, Ecor etc) med tilsynelatende like gode spesifikasjoner.

Jeg har funnet en rekke tester på avfuktere, der man tester et utvalg frittstående vannutskillere og har tatt med en sorpsjonsavfukter, der sistnevnte alltid kommer best ut til helårsbruk. Jeg finner ingen tester som sammenligner sorpsjonsavfuktere.

Er det noen som har forsket på dette og kan mene noe? 

Redigert av Steihy (see edit history)

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Har heller ikke sett tester, men har hatt denne i 6-7 år:

https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/inneklima-og-varme/luftkvalitet/luftavfukter/sandstrom-luftavfukter-sdh08l15e/SDH08L15E

Den gang var det denne og Maerco 8 som var tilgjengelig. Valgte Sandstrøm da den lå på have prisen. Den brukes flittig og så langt har det bare blitt fjernet støv fra innsuget. Den bare går og går. Står gjerne på kontinuerlig med 50% relativ fuktighet. Etter en lang natt ombord er det ca en liter vann i beholdereren ved fuktig vær. Da er vi 2 som sover i båten. Om båten har stått en peride, så suger den ofte ut 2 -2,5 liter det førte døgnet.

Har i båten hatt Munters MG50 fastmontert og i bruk innstilt på litt under 50%RH i 18 år.  Rotoren stoppet en gang for kanskje 5 år siden. Husker ikke helt hva jeg gjorde, men det var relativt greit å fikse. Bortsett fra det så har den surret og gått 365 dager i året i 18 år.  Jeg ville garantert kjøpt munters en gang til om vi skulle byttet båt, selv om den er dyrere enn mange andre i innkjøp.

Redigert av Seilars (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...