Jump to content

Lakkere med polyuretan lakk. Noen som vet?

sunseek

Recommended Posts

Grønngylt skrev for 12 timer siden:

Her er det en liten film fra en gelcoat sprøyting jeg har vært med på. For meg hadde valget vært enkelt (det er forresten mange andre båt filmer der, fra div jobber jeg har gjort på egene og kunder sine båter)

https://vm.tiktok.com/ZMFE9ntvL/

Gelcoatsprøyting blir et kostnadsspørsmål. 
Får du det til for samme peis som lakkeringen vet jeg hvem jeg skal hyre inn til jobben!??

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Jeg har fulgt denne tråden med interesse. Derfor fikk jeg bare lyst til å fortelle litt om mine opplevelser og erfaringer fra lakkeringsjobben. 

For 2 år siden bestemte jeg meg for å shine opp båten min. Det betød lakkere over og under fenderlist og delvis innvendig. Båten hadde stygge sårskader i baugen og noen stygge sår på skrogsidene. Dette ble sparklet og pusset (i det "uendelige") til overflaten var slett og fin. Ble så primet før lakkering med De Iissels primer. 

2044410314_1239-sribaugen.jpg.24eb17f1e8811006fd61525d2f6a5083.jpg

1723805487_1242-sribaugen.jpg.8f172bbaf2bb8425413328372d32e6ee.jpg

Skroget ble behandlet med avfetting fra De Iissel, med støvklut og vann fra hageslangen. Så lakkert 2 strøk med Double Coat fra De Ijssel i et garasjetelt fra Dancover (https://www.dancovershop.com/no/product/garasjetelt-pro-377x97x324m-pe-graa.aspx). Jeg brukte mohairrulle som jeg kjøpte på Biltema. Kjøpte mange ruller fordi dette ble forbruksvare. Resultatet er jeg veldig godt fornøyd med. Fått mange rosende ord på marinaen hvor båten ligger. De Iissel har fargekart som jeg fikk og kunne derfor finne riktig fargekode til skroget.

126501242_4643Maurice_1.jpg.e847e243538281bd11839603a1dd7b03.jpg

WP_20201024_14_07_13_Pro.jpg.93ab418dbdc63feaf4bd87ae87a1df3e.jpg

4643 Maurice.jpg

Nå gjenstår bare alt det innvendige - som jeg forøvrig er godt i gang med. 

WP_20210424_13_52_55_Pro__highres.jpg

Ny fenderlist, nye (dvs pent brukte) pulpit og nye kryssholt. Ser ut til å bli ganske bra dette også :thumbsup:

WP_20220610_11_27_15_Pro.jpg.150c7ec85dafc61fffde8b3f53a53383.jpg

Redigert av tom Cognac (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Chilli Solbris skrev for 3 timer siden:

Gelcoatsprøyting blir et kostnadsspørsmål. 
Får du det til for samme peis som lakkeringen vet jeg hvem jeg skal hyre inn til jobben!??

For meg som gjør alt selv, så er gelcoat billigere enn lakk.

Jeg fikk 20kg gelcoat for 110kr kg, så er det 10 pakker med slipepapir til 350kr stk, 1 flaske rubbing til 300 og div pads for rubbing og polering har jeg allerede. 7000kr og noen timer arbeid for fargeskifte på skrogsider og dekk på en stor og brei 25foter. 

Kun innkjøp av lakk, ville kosta meg rundt 10k, da kommer alt det andre i tilegg.

Redigert av Grønngylt (see edit history)
tom Cognac skrev for 4 timer siden:

Jeg har fulgt denne tråden med interesse. Derfor fikk jeg bare lyst til å fortelle litt om mine opplevelser og erfaringer fra lakkeringsjobben. 

For 2 år siden bestemte jeg meg for å shine opp båten min. Det betød lakkere over og under fenderlist og delvis innvendig. Båten hadde stygge sårskader i baugen og noen stygge sår på skrogsidene. Dette ble sparklet og pusset (i det "uendelige") til overflaten var slett og fin. Ble så primet før lakkering med De Iissels primer. 

2044410314_1239-sribaugen.jpg.24eb17f1e8811006fd61525d2f6a5083.jpg

1723805487_1242-sribaugen.jpg.8f172bbaf2bb8425413328372d32e6ee.jpg

Skroget ble behandlet med avfetting fra De Iissel, med støvklut og vann fra hageslangen. Så lakkert 2 strøk med Double Coat fra De Ijssel i et garasjetelt fra Dancover (https://www.dancovershop.com/no/product/garasjetelt-pro-377x97x324m-pe-graa.aspx). Jeg brukte mohairrulle som jeg kjøpte på Biltema. Kjøpte mange ruller fordi dette ble forbruksvare. Resultatet er jeg veldig godt fornøyd med. Fått mange rosende ord på marinaen hvor båten ligger. De Iissel har fargekart som jeg fikk og kunne derfor finne riktig fargekode til skroget.

126501242_4643Maurice_1.jpg.e847e243538281bd11839603a1dd7b03.jpg

WP_20201024_14_07_13_Pro.jpg.93ab418dbdc63feaf4bd87ae87a1df3e.jpg

4643 Maurice.jpg

Nå gjenstår bare alt det innvendige - som jeg forøvrig er godt i gang med. 

WP_20210424_13_52_55_Pro__highres.jpg

Ny fenderlist, nye (dvs pent brukte) pulpit og nye kryssholt. Ser ut til å bli ganske bra dette også :thumbsup:

WP_20220610_11_27_15_Pro.jpg.150c7ec85dafc61fffde8b3f53a53383.jpg

Det blir knakende fint @tom Cognac! Derom hersker ingen tvil!

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Knude skrev On 8.1.2023 at 10.41:

Dette har blitt diskutert mange ganger før å det må dere for all del fortsette med. :smiley:

Det som sies på kursene jeg underviser på er følgende:

Etter at et laminat har herdet ligger det mye voks på overflaten som må fjernes. (Orto og iso polyester. Den riktige måten å gjøre det på er å pusse med grovt sandpapir, støvsuge eller blås bort slipestøvet. Det vil nå også ligge rester av voks I porer i overflaten.  Om man da i beste mening vasker med aceton vil den løse opp de restene å man kliner  dette utover overflaten. Dette fremgår av en vanlig støpeprocedure i et støper som produserer båter,deler eller andre ting i  fiber og polyester. 

Sist jeg så et skriv om dette var i 1983 da fenomenet miljø polyester kom. (Voksinnblanding)

Noen erfarer også at det er mindre heft i kanten på gelcoat om man vasker med denne acetonen.

ACETON er  forøvrig godt egnet til å rengjøre verktøyet etter avsluttet laminering.

Tja, også ved sliping vil du dra utover voksen. Derfor bør man avfette før og etter sliping. Selv om voksen kun er igjen i porene vil du ikke få optimal binding, siden du lager lommer med voks. Poenget med avfetting er jo å fjerne voksen, hvis den blir liggene igjen som en film har du ikke gjort god nok jobb. 

larshans1 skrev On 7.1.2023 at 1.43:

Ok, får skylde på engelsklæreren min at jeg feiltolket teksten...

and will effectively remove grease and wax for surface preparation prior to bonding or repair.

Sorry, leste ikke godt nok, og den setningen klarte jeg å overse. Overskriften var: "Industry Standard for Dissolving Resin"  og teksten var fokusert på at man ikke burde bruke aceton til å fortynne resiner ved støping. 

Krimart skrev for 2 timer siden:

Sorry, leste ikke godt nok, og den setningen klarte jeg å overse. Overskriften var: "Industry Standard for Dissolving Resin"  og teksten var fokusert på at man ikke burde bruke aceton til å fortynne resiner ved støping. 

Det går helt fint, og jeg kommer helt sikkert til å fortsette å bruke aceton til å vaske med før jeg begynner å slipe. Etter sliping vasker jeg ikke, og det har fungert fint i all tid...:thumbsup:

Torpedon skrev for 10 timer siden:

Og etter sliping og før lakkering bruker han rødsprit.

Egentlig et noe omdiskutert valg med tanke på avfetting?

Da jeg gikk på trebåtbyggerlinja var rødsprit blant de ikke-aktuelle formene for avfetting før liming eller lakkering av heltre og ved laminering/kaldbaking med epoksy. Dette ble understreket av både lærerne og produsenten av epoksy. Av to grunner; den første fordi rødsprit ikke er heftig nok til å avfette effektivt, den andre fordi rødsprit fordamper for raskt og ikke tar med seg nok fettstoffer på veien (disse blir heller fordelt som en fin hinne utover overflaten).

Har også drevet litt med liming av akvarier som hobby. Ut fra hva de med lengre fartstid enn meg selv har kunnet erfare er det isopropanol eller aceton som gjelder som avfetting av glass før silikonering, for å få et resultat som ikke å begynner å lekke etter en tid.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...