baatglede
Chilli Solbris skrev for 17 timer siden:Det er krav om papirkart ja. Skal du kunne droppe papirkart må du ha godkjent navigasjonssystem ombord av typen ECDIS med backup. Elektroniske hjelpemidler for fritidsfartøy slik vi kjenner de gjennom Garmin, Simrad og Raymarine er ikke godkjent som stand alone system. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2014-09-05-1157
(1) Forskriften gjelder for norske
a.lasteskip, herunder fritidsfartøy med største lengde 24 meter eller mer. Lasteskip med lengde (L) under 24 meter og som har bruttotonnasje under 500 skal følge § 2, kapitlene 5 og 6 og vedlegg II
b.passasjerskip
c.flyttbare innretninger. Flyttbare innretninger uten egen framdrift skal følge kapittel 5 og 6, § 2, § 5, § 6, § 9 og § 10
d.lektere.
(2) Skip med sikkerhetssertifikat for hurtiggående fartøy skal følge kapittel 2, 3, 5 og 6 og § 2 og § 22.
Endret ved forskrifter 20 des 2017 nr. 2379 (i kraft 1 jan 2018), 28 juni 2022 nr. 1234 (i kraft 1 juli 2022).
Slik jeg ser det så gjelder den forskriften fra fritidsbåter som er 24 meter og oppover. Altså båter som ikke kan føres med D5L.
Jeg anbefaler alle som skal føre stor båt å ta D5L og trene på manøvrering av egen båt under trygge forhold. Jeg har selv D5L og opplevde kurset som nyttig, interessant og lærerikt.