Jump to content

Edit History

Hakkannen

Hakkannen

SV Arcadia skrev 1 time siden:

Kan jeg kjøpe en Moody 52DC eller ikke :giggle:

Ja, du kan kjøpe en Moody 52DC:yesnod:

Du får naturlig nok ikke opparbeidet deg erfaring med Moodyen før du har lappen i boks og blir derfor «tvunget» til å velge praktisk utsjekk (i stedet for 3 års fartstid/erfaring på fartøy større enn 8m). Da får du bruke kursbåten til utsjekken, sannsynligvis den samme båten som du får prøvd deg med på praksisturene under selve kurset. Så litt erfaring får du jo med deg før selve utsjekken. Da jeg tok kurset var det noen som kun hadde erfaring med joller på 14-15 fot fra før. Disse tok naturlig nok praktisk utsjekk med kursbåten, men fikk selvfølgelig tatt slikt som å legge til kai i sitt eget tempo, og gjøre det på nytt hvis de kom skjevt ut. Ingen kan forvente at man er ekspert og superdyktig fra starten av, og sannsynligheten for at kursbåten og Moodyen du ønsker deg er helt forskjellige å manøvrere er stor (på grunn av blant annet skrogform og kjøl). Så ikke stress dette for mye, kursholder vil/bør hjelpe deg å få det til, så opparbeider du deg erfaring med egen båt etter hvert som du tar den i bruk, under rolige og trygge forhold.

Hakkannen

Hakkannen

SV Arcadia skrev 57 minutter siden:

Kan jeg kjøpe en Moody 52DC eller ikke :giggle:

Ja, du kan kjøpe en Moody 52DC:yesnod:

Du får naturlig nok ikke opparbeidet deg erfaring med Moodyen før du har lappen i boks og blir derfor «tvunget» til å velge praktisk utsjekk (i stedet for 3 års fartstid/erfaring på fartøy større enn 8m). Da får du bruke kursbåten til utsjekken, sannsynligvis den samme båten som du får prøvd deg med på praksisturene under selve kurset. Så litt erfaring får du jo med deg før selve utsjekken. Da jeg tok kurset var det noen som kun hadde erfaring med joller på 14-15 fot fra før. Disse tok naturlig nok praktisk utsjekk med kursbåten, men fikk selvfølgelig tatt slikt som å legge til kai i sitt eget tempo, og gjøre det på nytt hvis de kom skjevt ut. Ingen kan forvente at man er ekspert og superdyktig fra starten av, og sannsynligheten for at kursbåten og Moodyen du ønsker deg er helt forskjellige å manøvrere er stor (på grunn av blant annet skrogform og kjøl). Så ikke stress dette for mye, kursholder vil/bør hjelpe deg å få det til.

• Create New...