Jump to content

Edit History

Ingper

Ingper

Karlsenkystfiske skrev 50 minutter siden:

Hei!

trenger ny forbruksbank ombord og var å fikk tak i 4x Marathon M12V155FT.

batteritesteren min snakket imidlertid bare i CCA, noe som ikke harmonerer helt med en slik type batteri. Er det noe annet instrument som kan fortelle meg hvor mange % som er igjen av disse?

Den kunne imidlertid måle indre motstand til 4.5 ohm (imot 3ohm ifølge datablad) og hvilespenning til 12.8

 

Gissar att det är mOhm (tusendels Ohm) som det skall vara, inte Ohm. Denna siffra kan också öka mycket om kontakten mellan instrumentets klämmor och batteriets poler inte är helt perfekt när du mäter. Men 4,5mOhm är rätt ok :wink:

 

 

Det som däremot är viktigt är kapaciteten, dvs antalet Ah. Det är mycket svårare att mäta "snabbt" med ett instrument, om inte till och med omöjligt. Gör istället så här:

1. Ladda upp batterierna, var för sig. De skall också testas var för sig/separat:

2. Anslut en vanlig H4-lampa (hel/halvljus 12V 60/55W) till batteriet. Passop så det inte blir kortslutning vid lampans anslutningar !

3. Kontrollera batterispänningen lite då och då. När den gått ner till under c:a 11,0V så kopplar du bort lampan och laddar upp batteriet direkt igen.

4. Eftersom lampan drar c:a 5A (60W/12V = 5A) så har du nu ett värde på batteriets kapacitet (i alla fall ungefär) genom att ta tiden det tog x5. Exempel: Om det tog 18h så hade det en kapacitet på 18hx5A=90Ah.

 

 

Om batteriet har mycket lägre kapacitet i denna test än det påstämplade Ah-talet är det inte friskt längre. Men 10-20% skillnad är inte ovanligt, för kapaciteten/Ah mäts ibland på olika sätt och vid olika urladdningsströmmar och ger då lite olika värden. Ofta används C/20, dvs kapacitetstalet / 20 (ett 100Ah laddas då ur med 5A), men ibland även C/100 som ger ett "bättre" värde (fler Ah). Även temperaturen kan påverka.

 

 

Någon kanske reagerar på 11V då man ofta i tabeller kan läsa att batteriet är nästan helt slut vid 12,0V. Men dessa tabeller gäller obelastade batterier, vid belastning så kommer spänningen att vara lägre vid samma laddstatus på batteriet.

Ingper

Ingper

Karlsenkystfiske skrev 30 minutter siden:

Hei!

trenger ny forbruksbank ombord og var å fikk tak i 4x Marathon M12V155FT.

batteritesteren min snakket imidlertid bare i CCA, noe som ikke harmonerer helt med en slik type batteri. Er det noe annet instrument som kan fortelle meg hvor mange % som er igjen av disse?

Den kunne imidlertid måle indre motstand til 4.5 ohm (imot 3ohm ifølge datablad) og hvilespenning til 12.8

 

Gissar att det är mOhm (tusendels Ohm) som det skall vara, inte Ohm. Denna siffra kan också öka mycket om kontakten mellan instrumentets klämmor och batteriets poler inte är helt perfekt när du mäter. Men 4,5mOhm är rätt ok :wink:

 

Det som däremot är viktigt är kapaciteten, dvs antalet Ah. Det är mycket svårare att mäta "snabbt" med ett instrument, om inte till och med omöjligt. Gör istället så här:

1. Ladda upp batterierna, var för sig. De skall också testas var för sig/separat:

2. Anslut en vanlig H4-lampa (hel/halvljus 12V 60/55W) till batteriet. Passop så det inte blir kortslutning vid lampans anslutningar !

3. Kontrollera batterispänningen lite då och då. När den gått ner till under c:a 11,0V så kopplar du bort lampan och laddar upp batteriet direkt igen.

4. Eftersom lampan drar c:a 5A (60W/12V = 5A) så har du nu ett värde på batteriets kapacitet (i alla fall ungefär) genom att ta tiden det tog x5. Exempel: Om det tog 18h så hade det en kapacitet på 18hx5A=90Ah.

 

Om batteriet har mycket lägre kapacitet i denna test än det påstämplade Ah-talet är det inte friskt längre. Men 10-20% skillnad är inte ovanligt, för kapaciteten/Ah mäts ibland på olika sätt och vid olika urladdningsströmmar och ger då lite olika värden. Ofta används C/20, dvs kapacitetstalet / 20 (ett 100Ah laddas då ur med 5A), men ibland även C/100 som ger ett "bättre" värde (fler Ah). Även temperaturen kan påverka.

 

Någon kanske reagerar på 11V då man ofta i tabeller kan läsa att batteriet är nästan helt slut vid 12,0V. Men dessa tabeller gäller obelastade batterier, vid belastning så kommer spänningen att vara lägre vid samma laddstatus på batteriet.



×
×
  • Create New...