Jump to content

Limtype under vannlinjen i kaldt vær

Goddis77

Recommended Posts

Skal bytte eksos gjennomføring til båten denne vinteren. Den gamle var 45 graders bend mens jeg vil prøve en rett type denne gangen.

Tenkte å gjøre dette i løpet av vinteren, men gradestokken er nok en utfordring.

Sika291 for formålet tipper jeg, men den liker jo ikke grader ned mot 0 punktet..

Båten skal utpå igjen i April, men må jeg vente lengst mulig, eller finnes det typer som tåler kulde bedre?

B455520C-6812-4E01-8F29-28E4BC738F7D.jpeg.d3121fdc0b882d932dd85381645a5270.jpeg

AE292A3C-1BAA-4BE8-A2AA-38D6CFEE05C0.jpeg.967d854e67a14685449f91804a8ffe35.jpeg

Goddis77 skrev for 15 timer siden:

Tenkte å gjøre dette i løpet av vinteren, men gradestokken er nok en utfordring.

Har god erfaring med TEC7 

Ikke rette værtypen nå, lurt å vente litt.

TEC7 er en universal supersterk og fleksibel MS Polymer som kan brukes som monteringslim, tettemasse eller fugemasse på de fleste materialer. TEC7 er miljøvennlig

Påføringstemperatur: (kan påføres i minusgrader, men vil da kun fungere som tettemasse og herdes fullt ut ved plussgrader) +5 til +40 °C

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Det hender at vi står med en båt, som er for stor til å gå inn på verkstedet, og vi jobber året rundt.
Så når det er blå ute, så lager vi som regel et varmetelt av glava vintermatter, og en god varmeovn.
Varme stiger, så teltet dekker bra oppe, men ikke så mye nede.
Vi dekker også innvendig i båten, da glassfiber ikke holder så godt på varmen.
Et IR termometer viser varmen på det punktet man sikter på, og er et glimrende verktøy.
Vi bruker dog et vanlig termometer i tillegg, da har vi både temperaturen på luften, og temperaturen på emnet vi jobber med.

Er fint mulig å vente til mars / april, men godt mulig det er kaldt da og.

Leste at Tec7 bare anbefales til midlertidig tetting under vann. Halve utløpet er under vann når båten er i ro, og hele er under når jeg kjører.

Arbeidslampe var ingen dum ide, men hva da med limingen på utsiden..

Lurer også på om limet i seg selv vil holde + skruer inn i veggen, eller om jeg skal kjøre gjennomgående bolter på det her.

Eksosslangen vil ha litt press sidelengs siden jeg benytter rett utløp nå og ikke 45 graders bend. 

Goddis77 skrev 1 time siden:

Leste at Tec7 bare anbefales til midlertidig tetting under vann.

Det var vell ikke på Baatplassen? skal en ha fakta  søk datablad.

Har hatt Tec7  under vann i 25 år

https://sw1542.smartweb-static.com/upload_dir/docs/Tec7lim%2Cfuge-teknisk-datablad.pdf

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Er du i tvil? Prøv med 2biter av treverk, stål, glassfiber eller hva du har liggende. En klatt med tec 7 og press sammen. La det ligge ute noen dager før du ser hvordan det har gått. hvis det ikke herder så ta det inn i garasjen og se. Hvis det ikke herder nok til at det blir tett, så er det bare og vente til våren. 

Bruker gjerne tec7 jeg. Har brukt det mye andre steder. Var bare at jeg leste et sted at den var beregnet for midlertidig rep under vann og ikke permanent.

Ser at datablader ikke nevner midlertidig, så jeg bruker gjerne det da.

Hullet i båten er bra stort, så det trengs en del tettemiddel. Blir nok i litt mildvær å kjøre på med tec7 både inne og ute da :smiley:

Jeg ville satset på gjennomgående bolter, og gjerne en hel ring på innsiden også som skive/mothold. Varm Tek7 tuben i en bøtte varmt vann og ha på en vifteovn mens du jobber så går det nok greit. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
cosmic skrev 55 minutter siden:

Gjennomgående=6-8 nye hull i båten, i og under vannlinjen. Tror jeg ville tettet gamle skruehull,og vridd gjennomføringen,slik at jeg skrudde i frisk "ved". Bare min pers.mening,og gjorde det slik på egen båt.

Får se hva jeg gjør her. Må tenke litt på det. Både fordeler og ulemper slik jeg ser det.

• 2 uker senere...

Har festet gjennomføring med tec7 forleden dag når det var 5 grader ute. Sjekket dagen etter om det hadde tørket, og det hadde det. Hvor lang tid tenker en at det tar før denne er gjennom herdet i 4-5 graders temp før jeg kan begynne å belaste den? Tenkte å montere videre eksos slange og potte snart, men vil ikke gjøre det før gjennomføringen er ok.

Relekta skriver dette: https://www.tec7.no/tec7-2534.aspx

Hvor lang herdetid har TEC7?
I romtemperatur (+23°C ) og ved luftfuktighet på 50 %, er herdetiden 24 timer for fuger på 6 mm. Deretter beregnes 1 mm pr døgn. Dvs. at ved 8 mm tykkelse er Tec7 gjennomherdet etter 72 timer. Lavere temperatur vil gi økt herdetid.
Tec7 herder ikke under 5 grader. Og ned mot 5 grader herder den svært tregt. Tørr luft forsinker også herdingen. Der det er praktisk vil en bøtte med varmt vann i nærheten av der det er limt kunne fremskynde herdingen.

Og om bruk under vann:

Kan TEC7 brukes under vann?
Ja. Men bare til raske reparasjoner. Tec7 fullherder kun i luft, og vil svekkes raskere under vann enn over. Vi anbefaler ikke Tec7 for permanente installasjoner under vann, hvor store deler av overflaten til Tec7 er eksponert.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...