Jump to content

uttern D68 med ekstra-utstyr

hhs

Recommended Posts

:flag: Søker etter ny Uttern D68. Ser litt på ekstra utstyr som jeg kunne tenke meg. Det går på Ankervinsj, Fenderholdere på båt, snap off, varmtvannstank med dusj. Er det noen som har mening på om forhandleren kan endre farge på båten.. er hvit og i østfold gror det som bare det med hvit bunnstoff... Hvor mange lag primer osv. er det egentlig gjort fra fabrikken! Hva må jeg belage meg på i pris, er det noe som er mer nyttig eller unyttig..?

Kom med innspill

Jeg er ikke sikker på om jeg helt forstår hva du mener - men jeg forsøker

Da jeg kjøpte min D55 for noen år siden fikk jeg vite at bunnstoffing av båten ble gjort i Larvik, så det burde være mulig å få endret fargen på bunnstoffet. Om du skal ha annen farge på skroget - da tror jeg det blir værre. Jeg vet ikke om de primer båten før de tar på bunnstoff. Jeg vil tro at de bare rubber bunnnen for å få malingen til å feste. En "understellebehandling" med 5 lag primer og 2-3 lag bunnstoff koster nok fort 10.000 kroner.

Etter det jeg har forstått fra tidligere er Uttern ikke spesielt interessert i å fabrikkmontere masse utstyr, men jeg tror det ligger en utstyrsliste på weben deres.

Ankervinsj koster rundt 25.000 ferdig montert. Velg skikkelig anker (dvs bruce eller Engbo anker). Blytau anbefales. Og fjernkontroll.

Varmtvannstank med dusj vil jeg tro koster rundt 10.000 kroner. Snap davit koster 3000-5000 kroner. Er du sikker på at båten er bred nok til det? Husk også at båten blir tung i hekken av å ha en gummibåt på badeplatformen. Med 1.7DTI er båten kanskje litt knapt motorisert, og tyngde i hekken kan gjøre den treg opp i plan.

Skal du ha mye ekstrautstyr som drar strøm, tenkt på batterikapasiteten også. Kanskje en ide med 2 batterier sånn at du ikke bruker opp startstrømmen på forbruk.

Fenderholdere - tenker du da slike montert på rekka foran? Koster et par tusen for et par. Merk at de stjeler en hel del sikt fremover.

Om du har tenkt å selge båten igjen om 1-3 år vær obs på at du antakelig ikke får igjen pengene for utstyret du putter inn. Men båten blir nok enklere å selge.

Og med alt dette utstyret så kommer båten kanskje på 550.000 kroner, og da er du jo nesten på en Nidelv 690 SE - pent brukt med samme motor. Gjør 29 knop og har nok et par hakk høyere kvalitet og sjøegenskaper. jeg hadde en slik en i to sesonger. Eller en helt ny Nidelv 610 med samme motor. Gjør 32-33 knop. Se erfaringsdatabasen for min gamle 690 og Kristians 610. En ny 610 med bra med utstyr får du nok for under 550.000

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...