Zodiac-70 Startet 27.Desember.2022 Del på Facebook Startet 27.Desember.2022 Hei! Jeg har et Humminbird ekkolodd, 747C, antakelig fra 2007 eller der omkring. Det er innebygd giver i båten. En litt avlang puck i plastikk ser det ut til. Legger ved bilder. Dersom jeg har søkt opp rett informasjon på nettet så gjelder følgende spesifikasjoner: XTH 9 20 P #7101671, Plastic Thru Hull Transducer, Single/Dual Beam, 20/60 Degree, 200/83 kHz. Ekkoloddet fungerer dårlig og jeg ønsker å bytte det ut. Det viser stadig varierende dybde og det blir mye utslag av mye som ikke er fisk. Spørsmålet er om det er verdt å beholde svingeren? Den er jo innebygd og burde være bedre plassert enn ved hekken. Dette er en Rana 530 med 4o HK påhengs. Hva med en nyere modell av Humminbird? Evt annet merke men med overgang til gammel svinger? Eller ligger begrensningene i svingeren? Hadde vært kjekt med noen tilbakelmeldinger på det og antar at det handler om å kjøp ferdig pakke med giver/svinger. Drømmer om Simrad S2009, men den er jo dyr. Vil prøve ut havfiske og gå litt dypere enn det jeg har gjort til vanlig, f.eks ned mot 200 meter. Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 27.Desember.2022 Del på Facebook Svart 27.Desember.2022 Kan jo være at svingeren er defekt da., Sitér dette innlegget Link to post
Zodiac-70 Svart 27.Desember.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Desember.2022 Ja, det er mulig, så heller mot å kjøpe pakke med kartplotter og ekkolodd med svinger. Men oppdaget knekk i ledningen i en gjennomføring som kan være en årsak, mulighet for dårlig kontakt. Men tror den har gjort jobben sin uansett. Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 28.Desember.2022 Del på Facebook Svart 28.Desember.2022 vi får ofte inn båter med diverse defekter på ekkolod. Det er som regel elektronikken som feiler, ikke svingeren. og her er det som oftest monteringen som er litt alternativ, med kabelsko av dårlig kvalitet, interessant kabelføring, og lignende. En liten knekk i ledningen til svingeren, er ikke noe stort problem, men over tid vil vibrasjoner svekke kobbertrådene i ledningen, og man mister signalet. Og det er ikke mange tråder i ledningene til svingeren, så det er mye som skal briste, før signalene blir dårlige. Bytt til en nyere ekkolod, er rådet mitt. Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 28.Desember.2022 Del på Facebook Svart 28.Desember.2022 Hvis du har mulighet til å teste loddet mot en annen svinger, så er jo det en syretest. (Ta elektronikk over i en annen båt med tilsvarenede installasjon. Eller hvis du kan få låne en svinger.) Jeg hadde nok blitt skuffet hvis jeg hadde spandert på meg ny elektronikk, bare for å oppdage at ingenting ble bedre. Jeg ville nok begynt med å sjekke den kabelknekken. ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.