S/Y Emma
Jeg synes det ikke er noe særlig å ha seilbåt i Norge, bortsett fra i sommermånedene. Nå er jeg i overkant glad i sol og varme, så seiling i varmere strøk er noe helt annet enn her. Å sitte ute i sur vind frister lite. Derfor blir det mest cockpittelt og motor når vi skal noe sted.
Siden vi bor om bord, blir det også mye arbeid med å pakke ned alt løsøre og stue det vekk. Alt som kan velte, vil velte når seilene er oppe.
Vi prøver å ha minst en seiltur i året, og da seiler vi så langt at det er verdt det.
Regatta har aldri interessert meg. Å seile om kapp på en fjord i lite vind er gørr kjedelig, selv om man sikkert kan få 0,5 knop ekstra ved å justere rette skjøtet.
Nå har jeg hatt seilbåt så lenge at jeg ikke gidder å late som det er superspennende og gøy å seile. For meg er båten primært et fremkomstmiddel til diverse destinasjoner og et hjem. Om folk blir provosert av å se meg for motor i medvind, får de bare bli det.
Hadde jeg hatt råd og plass, hadde jeg heller kjøpt en katamaran. Men det går helt fint å bo i en enkeltskrog-seilbåt også. Har gjort det i snart fjorten år og kommer ikke til å flytte på land med det første. Hadde jeg kjøpt ny enkeltskrogsbåt i dag, hadde det trolig blitt en motorseiler a la Nauticat.
Den største fordelen med en seilbåt, slik jeg ser det, er rekkevidden og at de er sjøsterke. Man kommer seg langt - over store hav, noe som er veldig vanskelig (og dyrt) med motorbåter. Det er veldig greit å kunne ta seg en sommerferie til Shetland eller lenger uten at det er noe stort prosjekt.
Og når man kommer så langt sør at man trenger bimini til solskjerm i stedet for som paraply, er det veldig deilig å kunne stå i bar overkropp i fønvinden og suse fremover.
Så for min del er seilbåt positivt fordi jeg liker eventyr og å bo i båt. Det er negativt fordi den ligger på skakke og det er kaldt å seile i nord.