Jump to content

Erstatte skruer i teakdekk med epoxy


hansa82

Recommended Posts

Tenker mye på mitt gamle teakdekk for tiden. :crazy:
Å fjerne det og tette alle hull er vel det mest fornuftige alternativet, men mye jobb og må ha noe annet i stedet.

 

Noen som har prøvd å bytte ut skruene med epoxy? Dvs fjerne skruer, muligens bore opp litt, også fylle skruehull og forsenkning i teak med lamineringsepoxy?
Da blir det vel tett og epoxy-"pluggen" vil vel holde dekket på plass sammen med det originale limet.

 

IMG_20221014_161514.jpg.83a75e582f1a0ad33a7016216f870fdf.jpg

Link to post

Vet du om det kun er skruene som holder teakstavene på plass?

Jeg holder på med å fjerne mitt dekk, og  har fjernet 95% av  teakstavene. Her ver stavene lagd i "sikaflex", og sider fast som inn i h#¤%&... Hvis teakstavene på ditt dekk også er lagd i "sikaflex" kan jeg ikke se det ikke noe i veien for å gjøre som du tenker. Bor opp hullene etter skruene så du får god heft for epoxyen.

Link to post

Litt vanskelig å se fra bildene om dekket har vært slipt før, men det kan nesten se ut med om det ikke har det. 
Jeg hadde en gang en Najad 360 der natene slapp og treverket så tilsvarende ut som på din Aphrodite. Dekket til båten med dekkstativ og presenninger. Fjernet alle natene med eget håndverktøy for jobben, leide en parkettsliper og slipte ned, natet om hele dekket og slipte dette på nytt for å få vekk overflødig natemasse. Alle skrueplugger ble boret ut, og skruene som hadde sluppet taket ble erstattet av skruer i ett hakk større dimensjon. Mener jeg også sprøytet inn fortykket epoksy der stavene var løsnet fra underlaget. Det var en sinnsykt stor jobb som tok meg ett par mnd, men resultatet ble veldig bra. 
 

3543AEC5-68EF-4639-9FF1-773BCE3A13DB.jpeg

A7982246-6D7E-4059-9656-6F482EB31EA5.jpeg

379DC08E-CB65-461F-92E2-FEF3FB6BAA32.jpeg

604814FF-87AD-457E-8B30-DE3F105E0B78.jpeg

F8F178F2-94DB-4910-BDA2-B4218C15F3A1.jpeg

A55C8D84-CB47-4ED6-8047-EBE80AB79456.jpeg

A4090342-7D93-4826-9E48-C35826EA353F.jpeg

Link to post

I de tidlige tider, 70- og 80-tallet var ikke de polymerene vi med selvfølge bruker i dag utviklet. Mye brukt var en to-komponent 'gummi', der natene måtte primes. Herdeprosessen tok et par døgn. Kostnaden var gigantisk for en blakk båteier. Derfor er det ingen fasit for med hvilken metode som ble benyttet. Så det var alt fra ingenting mellom plast og teak, til fullstendig sparkling med fugemasse. Siste spesielt der teakdekkene ble lagt på som prefabrikerte enheter. 

Link to post
hansa82 skrev for 2 timer siden:

Ikke mulig å få løs i en bit iallefall . Limt med no hvitt lim som man såvidt ser på bildet. 

IMG_20221014_155616.jpg.a977c1b1b43f0559cdd127fbef787c84.jpg

Forstår jeg deg slik at du i utgangspunktet ønsker å fikse dekket best mulig uten at det skal bli alt for stor jobb? Da ville jeg først ha sjekket ut litt rundt forbi på dekk i forkant hvis jeg var deg, av og til trengs det at man realitetsorienterer seg selv litt, ut fra hva som trengs å gjøre og mengde jobb som må til for tilstrekkelig resultat. 
 

Nå skal ikke jeg være noen partypooper her, men la merke til de to bildene du har lagt ut. Ut fra bildet her (og oversiktsbildet tidligere) kan det se ut som dekket ditt har blitt slipt noen ganger tidligere. Enkelte områder er det svært slitt, skruene står høyt, og det samme gjelder for natene. Hvis det har blitt brukt en saktegående roterende pussemaskin eller en maskin som kun vibrerer blir ofte natene stående litt igjen (natene er elastiske og vibrerer inntil en viss grad med maskinen og blir dermed ikke avvirket i samme grad som trevirket under sliping). Sammen med naturlig slitasje/erosjon fra vær vil derfor ofte teakdekk ha fuger som blir stående høyt etter noen år. Hos deg ser det som sagt dessverre litt slitt ut.
 

Hvor lett knakk treet da du løsnet teakbiten for å se under? Oppleves teaken som hard og fin, eller er den mer porøs og lett å knekke, ut fra tykkelsen på materialet? Grunnen til jeg spør er fordi bruddet her på bildet ser veldig brått og grått ut, nærmest som om det har blitt grått tvers gjennom virket. Ut fra hvordan bruddet ser ut har det avstumpede fibre og det kan derfor ikke ha vært så veldig mye gjenværende styrke i fibrene til å stå i mot. Teak er i utgangspunktet et veldig holdbart materiale, men blir det gjennomgående grått kan det dessverre tyde på at det synger på aller siste strofen. Det kan være skader i virket, sprekker som har ført til oksidering ned i treet, tynn teak kan bli gjennomfarget grå og svekket av sol og vær, eller i verste fall råte (selv for teak). Da får man avstumpede fibre som gir lite styrke. Forhåpentligvis er du heldig og at dette kun gjelder denne biten og enkelte mindre stykker, men jeg ville ha prøvd å løsne flere bord rundt om kring, gjerne slipt litt i overflaten i tillegg, bare for å sjekke. Sliper du med maskin bør det ikke slipes lenge før det kommer fram en underliggende brunfarge. Og brekkes det bør bruddflaten ideelt sett være brun, selv for gammel teak. Brekkes det bør det i tillegg virke som at fibrene i materialet holder litt igjen, slik at du får skarpe fliser når du knekker av en bit.
 

Hvis det viser seg at dette er unntaket og at teaken ellers stort sett er OK hadde jeg tenkt dekket er verdt å legge ned arbeid i. Men hvis dekket totalt sett er for slitt (skadet teak) spørs det om det er verdt bryet med å skifte ut alle skruene med epoksy? Da er jo et alternativ å heller bare la dekket være slik det er inn til videre, for så å lappe så godt det går på det ved behov? Da kan du kanskje greie å forlenge levetiden noen år til, selv om dekket ikke ser så sprekt ut. Alternativet, full sjau med fjerning og alt, vet du jo om.

 

På bildene under viser bruddflater på 30 år gammelt teakdekk. Som du kan se er bruddene stort sett brune og bruddkantene skarpe/flisete. 

ADC2B741-B928-45DE-AA27-F077E994A7A3.jpeg
 

751AA370-44DB-4FC4-8B19-48F252324088.jpeg

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
hansa82 skrev for 14 timer siden:

Tenker mye på mitt gamle teakdekk for tiden. :crazy:
Å fjerne det og tette alle hull er vel det mest fornuftige alternativet, men mye jobb og må ha noe annet i stedet.

Noen som har prøvd å bytte ut skruene med epoxy? Dvs fjerne skruer, muligens bore opp litt, også fylle skruehull og forsenkning i teak med lamineringsepoxy?
Da blir det vel tett og epoxy-"pluggen" vil vel holde dekket på plass sammen med det originale limet.

 

Høres ut som en ide som kan fungere men du bør kanskje ikke fylle hullene helt opp. Når teaken slites så vil vel epoxy pluggene etter hvert bli ubehagelig å gå på. 

Link to post

Takk for tips og tilbakemeldinger!
Nating ble byttet for få år siden, så den blir det ikke gjort noe med, men så smart ut det fein-verktøyet.

Så lenge dekket under er tett, så har det vel ikke så mye å si at det er slitt? Så lenge det ikke faller fra hverandre selvsagt.

Får se om det er grått eller brunt inni, når våren kommer. 


Har sett litt på kork-dekk, og det ser jo fint og behagelig ut. Tenker det er viktig at det er godt å gå barbeint på. :cool:
Men mye jobb! :I

Link to post
hansa82 skrev 1 time siden:

Veldig godt poeng!

Lazyjack skrev 1 time siden:

Høres ut som en ide som kan fungere men du bør kanskje ikke fylle hullene helt opp. Når teaken slites så vil vel epoxy pluggene etter hvert bli ubehagelig å gå på. 

 

Og epoxy blir virkelig ubehagelig å gå på når det får steiket i solen noen timer. 

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Det første spørsmålet jeg stiller meg her er: hvordan er tilstanden på kjernematerialet under teaken? Svaret på det spørsmålet synes jeg veileder ganske bra ift videre handlinger. I grove trekk

 

1) fuktig råtten balsa eller annen vasstrukket kjerne? => bye bye Blackbird; dekk-rehab med fokus på å reetablere strukturelle egenskaper og få vekk fukt, teak går tapt
2) ok kjerne? => Utsette hele greia og få båten seilbar, ev fikse de delene som trenger det. Her ville jeg har holdt meg unna epoxy og heller brukt et mer fleksibelt lim, og bare re-bedda skruene hvor det trengs. Epoxy er generelt ekstremt lite fleksibelt (med mindre man sammelikner med  andre resiner som polyester), og jeg tenker det er fare for at det vil sprekke opp rundt epoxyen. Og det blir herk å fjerne senere.

Mulig det tyter fram her, men jeg er ingen teak-elsker når det gjelder dekk :-D

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post
Thostr skrev 1 time siden:

Det første spørsmålet jeg stiller meg her er: hvordan er tilstanden på kjernematerialet under teaken? Svaret på det spørsmålet synes jeg veileder ganske bra ift videre handlinger. I grove trekk

1) fuktig råtten balsa eller annen vasstrukket kjerne? => bye bye Blackbird; dekk-rehab med fokus på å reetablere strukturelle egenskaper og få vekk fukt, teak går tapt
2) ok kjerne? => Utsette hele greia og få båten seilbar, ev fikse de delene som trenger det. Her ville jeg har holdt meg unna epoxy og heller brukt et mer fleksibelt lim, og bare re-bedda skruene hvor det trengs. Epoxy er generelt ekstremt lite fleksibelt (med mindre man sammelikner med  andre resiner som polyester), og jeg tenker det er fare for at det vil sprekke opp rundt epoxyen. Og det blir herk å fjerne senere.

Mulig det tyter fram her, men jeg er ingen teak-elsker når det gjelder dekk :-D

Helt enig med deg!

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Jeg rev et 25 år gammelt teakdekk på en HR 352 for noen år siden. På overflaten så dekket ut omtrent som bildene av båten din. Noen steder var dekket så slitt, av tidligere eiers slipemaskin at det ikke lengre var spor til nater, og skruhoder stakk opp. Å bytte dekk var en grei jobb. Tidkrevende pirk, men noen av oss liker slikt. Den store overraskelsen lå i underdekket, og det var fukt som hadde oppstått særlig under genoaskinnen, og kryssholt. I stedet for divinycell e.l. var det her brukt plywood som forsterkning, og der skruene fra teakdekket hadde gått ned i plywooden var det mest som blomsterjord.  Det var nok ikke noe mindre fukt der det lå divinycell i dekket, men den rotter ikke. Store deler av dekket måtte skjæres ut, og støpes på nytt med divinycell eller epoxy i kjernen. Det jeg skriver er nok ikke særlig oppløftende for de som har 20-30 år gamle båter med teakdekk hvor det er brukt lim og skruer, men båten min var ikke noe unntak her. Jeg har forhørt meg med proffer på teakdekk, og de ser det stadig vekk. 
 

Personlig hvis jeg var deg ville jeg avventet, og brukt båten. Når dekket begynner å løsne går det å ordne det som løsner, men å ta ut skruene og fylle hullene med epoxy hadde jeg ikke gjort. Det gikk med 1800 skruer i dekket på båten min… Det er en flott båt du har. Bruk den, og når det må gjøres noe med teakdekket er det bare å gå «all in», og få byttet ut det gamle teakdekket med et nytt teakdekk, eller en annen løsning. Du vil da også få mulighet til å sjekke dekket under teaken, og reparere evt. skader. Å slipe gammelt dekk, sette inn nye plugger, legge nye nater på et dekk som er 30-40 år gammelt blir mest som å pynte bruden. 

Link to post

Må nok si meg enig med Nevermind her. Pynt gjerne litt på brura hvis det kan forlenge bruken noe, men vær forberedt på full utskifting. Løsningen med lamineringsepoxy gjennom skruehullene har jeg overhodet ingen tro på.

 

Og så lurer jeg igjen på hvorfor noen skurer teakdek og så sliper det når det blir furet og ujevnt etter gjentatt røff behandling.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...