Jump to content

Beregning av sikring på landstrøm

Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Er det noen som har et enkelt oppsett på hva som må legges til grunn når det beregnes sikringsstørrelse på inntaket?

Her hos meg er det vanlig 16AA CEE plugg -> 3600kva skilletrafo -> 10A sikring b karakteristik -> Victron Phoenix lader/inverter 3000VA og èn stikk.

Etter hva man tenker fra hus så ville det vært rom for en 16A sikring, så lenge ledningene var 2,5mm2 men det er kanskje noe med båtforskriften jeg ikke tar hensyn til?

Det du bør sjekke er utløserkarekteristikken på sikringene, spseielt når du har skilletrafo da denne har høy startstrøm. Man sikrer alltid med større sikringer oppstrøm, så 16A på land mot 10 i båten er fornuftig. Du børå ha C karakteristikk på 16A sikringen om du vil være 100% sikker på at båtsikringen løser ut først.

Er du forresten sikker på at du bare har 10A intakssikring i båten din. Da har du i så fall bare mulighet for å belaste landstrømmen med maks 2300 Watt

Selektivitet sikrer driftssikkerhet. B løser ut raskere på kortvarig overbelastning og kortslutning enn C.  Bruk B16 i båten om du ønsker å utnytte kvadraten. Forskriften setter ikke absolutte krav til selektivitet, men krav til driftssikkerhet. Nøyaktige utløsekarakteristikker kan hentes hos fabrikantene, for sammenligning.

Redigert av Torpedon (see edit history)
JRK skrev 1 time siden:

Det du bør sjekke er utløserkarekteristikken på sikringene, spseielt når du har skilletrafo da denne har høy startstrøm. Man sikrer alltid med større sikringer oppstrøm, så 16A på land mot 10 i båten er fornuftig. Du børå ha C karakteristikk på 16A sikringen om du vil være 100% sikker på at båtsikringen løser ut først.

Er du forresten sikker på at du bare har 10A intakssikring i båten din. Da har du i så fall bare mulighet for å belaste landstrømmen med maks 2300 Watt

Hvis jeg gikk over til å koble meg til 32A på land, da vil jeg jo være plenty sikret oppstrøm hvis jeg skiftet ut sikringen ombord til 16?
Løser ikke B ut før C?

Ja jeg er helt sikker. Så skilletrafoen blir for øyeblikket aldri helt utnyttet.

Karlsenkystfiske skrev for 8 timer siden:

Løser ikke B ut før C?

Slike sikringer kan løse ut på to ganske forskjellige og relativt uavhengige måter.

1. Sikringene har en termisk utløsningsmekanisme som slår til dersom de blir overbelastet "over lang tid". I praksis gjelder dette overbelastning som gjelder fra ca. 5 sekunder og oppover. Her er utløserkarakteristikk type "B" og type "C" helt dønn like.

2. Sikringene har også en elektromagnetisk utløsningsmekanisme som beskytter mot overbelastning "over meget kort tid". I praksis gjelder dette overbelastning som gjelder fra "umiddelbart" og opp til et par-tre sekunder etter innslaget av lasten, slik som ved innslag av elektromotorer og trafoer. Her er type "B" og type "C"  forskjellige. Type "B" løser ut på lavere strømmer over kortere tid enn typer med bokstaver lengere ned i alfabetet.

Redigert av X10an (see edit history)
Dreamer skrev for 19 timer siden:

Når du velger sikringsstørrelse på land, må du tenke på at den sikringen også skal beskytte kabelen fra skapet på land til koblingspunkt i båten.

Absolutt. Så har egentlig tenkt å gå over til 32A ratio kabel og inntak. Da vil blir jeg mer robust, og får tilgang til en ekstra type tilkobling i tilfelle det ikke er 16A å finne. Men er litt usikker på om det kan være farlig for skilletrafoen å bli koblet til en sikring >16A

Redigert av Karlsenkystfiske (see edit history)
Karlsenkystfiske skrev for 2 timer siden:

Absolutt. Så har egentlig tenkt å gå over til 32A ratio kabel og inntak. Da vil blir jeg mer robust, og får tilgang til en ekstra type tilkobling i tilfelle det ikke er 16A å finne. Men er litt usikker på om det kan være farlig for skilletrafoen å bli koblet til en sikring >16A

Du må ha beskyttelse av transformatoren. Hvis sikringen på land er for stor, må du ha en passende sikring foran trafoen ombord.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...