Jump to content

Er biltema marintetning noe særlig?

Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Kom i skade for å impulskjøpe en patron. Sikkert mye pga den lave prisen, og at det er noe man "alltids får bruk for". Noen som har prøvd den på diverser?

Jeg har nå brukt den på skroggjennomføringen til eksosen fra kokeapparatet(Wallas 90) ombord. Det kom inn vann rundt røret når sjøen slo på. Syntes ikke å være noe til pakning på utsiden, og på innsiden var det klint på masse med noe rødt stoff. Som ikke hadde lyktes med å holde vannet ute.

Tok løs gjennomføringen, fjernet den gamle massen så godt jeg greide før jeg varmet en del på begge sider. En uke siden dette, og det naturligvis kaldt. La så inn en generøs mengde mellom flens og skrog, før jeg skrudde sammen, og klinte en del rundt røret på innsiden. Varmet så mye med varmepistol som jeg greide(det stinker kjemisk). Så langt ser det ut som stoffet tåler varme, og det har ikke kommet noe vann inn. Men det har ikke fått testet seg mot hard sjø enda.

1172115585_IMG_81622.jpeg.361aafc18fbdefddb48588732ae91c45.jpeg374777136_IMG_81632.jpeg.d682613466bb942e9b11c6ef214f8376.jpeg1706766902_IMG_81642.jpeg.d0fbf35db033305f40d9601c08dd58ef.jpegIMG_8171.jpeg.4aacaf3fe502f28cc1b51a7185751fb1.jpeg

Opplever den som helt grei. Med nåværende pris må den jo nesten kalles et kupp! Tettet rundt masta og litt her og der hvor det var nødvendig da jeg kjøpte nåværende båt i 2011. Den svarte holder best, mens den hvite varianten sprekker litt opp og får svarte prikker i seg etter en stund. Felles for begge to er at de blir forholdsvis harde etter noen år, men slik er det vel for de fleste tettemasser som ikke er silikonbasert.

Hakkannen skrev for 5 timer siden:

Opplever den som helt grei. Med nåværende pris må den jo nesten kalles et kupp! Tettet rundt masta og litt her og der hvor det var nødvendig da jeg kjøpte nåværende båt i 2011. Den svarte holder best, mens den hvite varianten sprekker litt opp og får svarte prikker i seg etter en stund. Felles for begge to er at de blir forholdsvis harde etter noen år, men slik er det vel for de fleste tettemasser som ikke er silikonbasert.

Vel, silikon blir definitivt hardt etter en gitt tid det også. 
Det som ikke blir hardt er butylmasse og diverse ms-polymerer. MS937 er UV-beskyttet i tillegg. 
Den rød utgaven som er brukt rundt eksosen er laget for å tåle varme. 

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Chilli Solbris skrev for 2 timer siden:

Vel, silikon blir definitivt hardt etter en gitt tid det også.

Absolutt, men har ikke opplevd silikon bli like raskt hard som den polyuretanmassen til Biltema, derfor sammenligningen☺️ Skal jeg tette rundt masta igjen tenker jeg at det heller blir Multibond, som er MS-polymer.

Hakkannen skrev for 4 timer siden:

Absolutt, men har ikke opplevd silikon bli like raskt hard som den polyuretanmassen til Biltema, derfor sammenligningen☺️ Skal jeg tette rundt masta igjen tenker jeg at det heller blir Multibond, som er MS-polymer.

Bare pass på at den er UV-beskyttet. Det er det ikke mange som er. Å

Mvh

Chilli Solbris

Chilli Solbris skrev 39 minutter siden:

Bare pass på at den er UV-beskyttet. Det er det ikke mange som er. Å

Kun transparent det ligger datablad tilgjengelig for:

Properties: - Sealing and gluing - Crystal clear transparency - Excellent bonding on most building materials - Bonds even on moist backgrounds - Solvent and isocyanide free - Extremely strongly when completely dry - Permanently elastic - Does not cause any corrosion in metal joints - Can be used inside and outside - UV and weather-resistant - Suitable for natural stone - Neutral, odourless glue - Mould resistant - After vulcanisation: - Multibond Transparent dries into a durable elastic and strong adhesive connection under the influence of humidity. The tensile stress at 100% elongation is 1,1 N/ mm² (ISO37), the maximum tensile stress is > 2,2 N/ mm² (ISO-37) (0,7 N/ mm² (ISO-8339), the shearing force amounts to 1,5-3N/mm² depending on the glue construction. Refer to the Technical characteristics for additional information concerning the strength qualities. - Stretch with breakage ca. 230% (DIN 53504/ISO 37)

Hakkannen skrev for 19 timer siden:

Snakker vi samme som Tec7 bare til halve prisen?

Karlsenkystfiske skrev 53 minutter siden:

I følge et tidligere innlegg her på Baatplassen mener jeg å huske det ble sagt at det kun finnes en (eller muligens to?) produsenter av MS polymer, derfor skal Biltemas variant i utgangspunktet være tilsvarende god som Tec7. Dette vet garantert @VannTro mer om.

Selv har jeg brukt Biltemas Multibond litt og kan egentlig ikke si at jeg har merket særlig forskjell i kvalitet i forhold til Tec7, verken i bruk eller varighet?

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Karlsenkystfiske skrev for 2 timer siden:

Tec7 er et lim! Det egner seg ikke som fugemasse. Den er heller ikke UV-bestandig. 

Hakkannen skrev 1 time siden:

I følge et tidligere innlegg her på Baatplassen mener jeg å huske det ble sagt at det kun finnes en (eller muligens to?) produsenter av MS polymer, derfor skal Biltemas variant i utgangspunktet være tilsvarende god som Tec7. Dette vet garantert @VannTro mer om.

Selv har jeg brukt Biltemas Multibond litt og kan egentlig ikke si at jeg har merket særlig forskjell i kvalitet i forhold til Tec7, verken i bruk eller varighet?

Det stemmer at det er et fåtall fabrikker som lager MS-polymer. Men hva den enkelte leverandør velger av tilsetningsstoffer er jo noe annet. Men Biltema sine produkter og andre fungerer helt fint om de brukes i henhold til bruksanvisningen og de bruksområder de er ment for!

Mvh

Chilli Solbris

Chilli Solbris skrev On 3.1.2023 at 0.25:

Tec7 er et lim! Det egner seg ikke som fugemasse. Den er heller ikke UV-bestandig. 

Det stemmer at det er et fåtall fabrikker som lager MS-polymer. Men hva den enkelte leverandør velger av tilsetningsstoffer er jo noe annet. Men Biltema sine produkter og andre fungerer helt fint om de brukes i henhold til bruksanvisningen og de bruksområder de er ment for!

Må innrømme at jeg ikke helt evner å skille mellom lim og fugemasse. Fugemasse må vel lime det også for å bli sittende? :) Og et elastisk lim som ikke blir for hardt egner seg vel som fugemasse det også?

Karlsenkystfiske skrev for 12 timer siden:

Må innrømme at jeg ikke helt evner å skille mellom lim og fugemasse. Fugemasse må vel lime det også for å bli sittende? :) Og et elastisk lim som ikke blir for hardt egner seg vel som fugemasse det også?

Nei, det er noen vesentlige forskjeller. Tec7 er et fantastisk lim som holder en viss fleksibilitet men ikke så mye som jeg vil ha av en fuge. Tec7 blir hardere enn en fugemasse. Og eksponeres den mot lys (UV) blir erter h ert sprø. En fugemasse er laget for å tåle vibrasjoner med en større evne til fleksibilitet enn lim. Så her er det produkter som egner seg bedre. Klemte rammer for eksempel. Her bruker jeg butyl som er vesentlig mer myk og fleksibel enn blant annet Tec7. Skal jeg lime med synlig fuge bruker jeg MS937 som er et polymerlim med UV-beskyttelse som også er fremstilt for å ha en høyere fleksibilitet enn Tec7.

Jeg bruker Tec7 til skroggjennomføringer blant annet. Men må innrømme at jeg brukte Tec7 mer som tømrer enn hva jeg gjør i båten. 
Men Tec7 brukes uten å blunke hvis jeg skal lime noe som overhodet ikke skal av igjen!??

Mvh

Chilli Solbris

• 3 måneder senere...

Jeg er i gang med å reparere skader i teaken på fordekket. Det er 45 mm brede, ca 8 mm tykke teakstaver som skal limes mot underlag av delvis kryssfiner og delvis GRP. Kryssfineren er svært tynn, hard og  limt med epoxy mot underlagert. Den sitter som bein. Det er egentlig bare det underste laget av opprinnelig finerplate som sitter igjen etter at jeg har fjernet resten.

Ifølge Sika-anbefaling kan jeg lime med Sikaflex 298 eller 291. Det måtte bli 291, da jeg vil ha den på patron av praktiske hensyn.

Spørsmålet er da: Er Biltemas fuge og tetningsmasse til halve prisen et brukbart alternativ . . . ?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev for 3 timer siden:

Jeg er i gang med å reparere skader i teaken på fordekket. Det er 45 mm brede, ca 8 mm tykke teakstaver som skal limes mot underlag av delvis kryssfiner og delvis GRP. Kryssfineren er svært tynn, hard og  limt med epoxy mot underlagert. Den sitter som bein. Det er egentlig bare det underste laget av opprinnelig finerplate som sitter igjen etter at jeg har fjernet resten.

Ifølge Sika-anbefaling kan jeg lime med Sikaflex 298 eller 291. Det måtte bli 291, da jeg vil ha den på patron av praktiske hensyn.

Spørsmålet er da: Er Biltemas fuge og tetningsmasse til halve prisen et brukbart alternativ . . . ?

Nei, Biltema er bra på mye. Men når det gjelder tettemasse holder jeg meg konsekvent til kjente merker som jeg vet hvor kommer fra. Biltema er oppkjøp og tilsatt noe som gjør det billigere i innkjøp.

Redigert av Chilli Solbris (see edit history)

Mvh

Chilli Solbris

NilsPils skrev for 4 timer siden:

En ting er sikkert, Biltema leverer både elendige produkter og produkter av kvalitet. Har inntrykket av at mer og mer av beholdningen deres, i alle fall av slikt som jeg har bruk for, heldigvis har fått bedre og bedre kvalitet de siste årene. De har nok erfart at de tjener lite på dårlig rykte og produkter som ikke holde mål.

Ref. mitt tidligere innlegg i tråden forsto jeg det slik at det ikke var så mange produsenter av MS polymer, derfor skulle i utgangspunktet Biltemas produkter (de som er merket med MS polymer) ha lignende/like god funksjon. Nå nevnes det også at tilsetningsstoffene (i tillegg til MS polymer) i tubene kan variere etter merkene og pris. Jeg har i utgangspunktet en (sunn) liten skepsis til Biltemas flytende varebeholdning (gjelder også gummi), men av og til dukker det opp perler som viser seg å være mer enn gode nok til formålet.

I 2019 skiftet jeg ut gammelt teakdekk i luker og noen benker om bord. Gammel teak var sliten, fugene enda slitnere. Gamle dører fra 50-60-tallet gikk med til produksjon av nye kantskårne teakstaver (flaskskåret teakdekk er forbudt). Siden dette med MS polymer ble diskutert for noen år siden tenkte jeg at det skader jo ikke å teste ut selv. Tenker da mest på varighet, men også hvordan massene er i bruk. Kjøpte inn BT Multibond (shore 60, hvis jeg husker riktig) til limingen og BT natemasse (shore 40) til fugingen, begge basert på MS polymer. Kjøpte også primeren som hører til natemassen + en smal teip til å ha i bunn av natene.
IMG_4821.jpeg.cf87bc657ee8b82545f11716ab778997.jpeg

I bruk fungerte både lim og fugemasse som forventet, altså merket ikke noe til at det sto Biltema på tubene i forhold til erfaringer med dyrere produkter. Når det gjelder varighet gjenstår jo dette å se, men foreløpig har fugene holdt seg godt og som forventet i vestlandsklimaet vi har her. De har i tålt solsteik, mye regn, snø, frost, saltvann, fuglebæsj, osv. Hva du ender opp med å bruke blir jo opp til deg selv, men jeg har i alle fall god erfaring så langt?

Flesker til med noen bilder tatt nå nettopp, men bare så det er sagt; vannet i havna ble påskrudd i starten av påsken, så har ikke rukket å spyle av båten etter vinteren?

IMG_4823.jpeg.ae84e659414144538651aa63e14dffcb.jpeg

IMG_4826.jpeg.2f2099f8829cb8ff7dfa492645b69695.jpeg

IMG_4824.jpeg.a5081c95f85b1d7e0e5591ca20226e5c.jpeg

Takker for svar. Da ingen kan si uten forbehold at Biltemas er likeverdig, går det mot Sicaflex 291 i. Dette er snakk om en omfattende og komplisert jobb der jeg ikke kan ta noen risk. Sika har e bredt utvalg av tilsvarende stoffer, og da er det kanskje snnsynlig at de treffer bedre for hvert spesifikt bruksområde(?).

Jeg håpet på BT for å slippe å miste tid ved å kjøpe på nettet. Men nå viser det seg at West System som har det billigste tilbudet (?) på 291 har utsalg på Alnabru der jeg passerer på vei til båten. Så da blir det liming rett over påske.

Fortsatt God Påske til alle.

• 1 måned senere...

@Hakkannen Flotte fuger! Har du nå først fått skikkelig vedheft så får vi tro det holder. Å innen den tid det slipper eller degraderer på annen måte, så har dem sikkert skiftet ut produktet ;)

@NilsPils Jeg har ihvertfall ikke lyktes noe særlig med å tette med dette stoffet. Det har blitt liggende utenpå, og jeg har pent måtte dra og skjære det vekk igjen. Har nå Sika291 og noe kraftig bygglim i båten. BT tuben er her enda. Kan jo være man finner noe lurt den er godt egnet til :)

Karlsenkystfiske skrev 1 time siden:

@NilsPils Jeg har ihvertfall ikke lyktes noe særlig med å tette med dette stoffet. Det har blitt liggende utenpå, og jeg har pent måtte dra og skjære det vekk igjen. Har nå Sika291 og noe kraftig bygglim i båten. BT tuben er her enda. Kan jo være man finner noe lurt den er godt egnet til :)

Jeg brukte Biltemas natmasse da jeg la nytt akterdekk av malmfuru på tresnekka Tora Det er en del år siden og natene ser veldig fine ut. Men denne gangen er det snakk om reparasjoner på teakdekket på Saowane. Jeg er akurat ferdig Med å lime stavene og klar til å starte med natmasse etter Pinse. Tror det blir Sika da det dreier seg om bare en tube. Ikke mye å spare på å bruke BT da.

Når det gjelder natmasse er det Sikaflex 290 DC som Sika anbefaler. Sika 291 anbefales som lim lim. Ellers er det viktig å bruke primer for å få bra heft.

Jeg har brukt en høytemperatur silicon fra Locktite for å tette eksosgjennomføringen for varmeren. Den er rød så det er sannsynligvis det som originalt er brukt hos deg også. Har hold tett for meg i 16 år, har vært brukt på flere båter til kompiser også med gode resultater. 

Aldri testet med primer. Ser Sika sin primer går for 2000 kr/l og har en holdbarhetsdato på 9 måneder fra produksjon. Attpåtil må man vente en halvtime før man kan lime/fuge. Det er kanskje derfor ;)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...