Jump to content

Nedskalere? fra cabincruiser til daycruiser - kostnader og komfort..

R.O

Recommended Posts

Noen som har erfaringer fra å nedskalere?

Er i dag storfornøyd med min 30fots cabincruiser 2009mod, men med barn på 14 og 17 som etter hvert har andre planer, og en kone som trives best med dagstur og en og annen overnatting blir det litt overkill med 30fot. Kostnadene har ikke vært avskrekkende, men det blir en del jobb i forhold til dager på sjøen, også vil det etter hvert komme noen større utgifter. Noen pluss/minus ved å nedskalere:

Pluss:

- Lavere kostnader (her også mindre risiko for store uforutsette utgifter)

- Mindre arbeid 

- Generelt enklere båthold (opplag, båtplass mm)

Minus:

- Mindre komfort

- Høyre drivstoffutgifter (bensin)

Ser ev for meg en 22-25 fots DC som er 10år og nyere -  blir det i realiteten vesentlig mindre utgifter og enklere båthold, eller blir det mest frustrasjon over trangere båt og mindre komfort..?  

Vi vurderte det samme i høst, kom frem til at det var nesten like mye jobb med en litt mindre båt, og mye mindre komfort. Droppet dette, deilig med litt plass på tur. Så er det gjerne slik at man har oppgradert og tilpasset båten til eget bruk. Krevende å kjøpe noe annet som må ettergås og kontrolleres fra propell til topplanterne. 

Scand 360 dc skrev 35 minutter siden:

Så er det gjerne slik at man har oppgradert og tilpasset båten til eget bruk. Krevende å kjøpe noe annet som må ettergås og kontrolleres fra propell til topplanterne. 

Godt poeng. Hadde en del plunder med båten rett etter at jeg kjøpte den, brukte en del tid og pengers på å fikse ting, nå virker alt og jeg kjenner båten ut og inn… 

R.O skrev 25 minutter siden:

Godt poeng. Hadde en del plunder med båten rett etter at jeg kjøpte den, brukte en del tid og pengers på å fikse ting, nå virker alt og jeg kjenner båten ut og inn… 

Det skal jo litt til å trumfe dette.
Men det meste i en 30 foter er det også i en noe mindre DC på noen å tyve fot så litt mindre polering og en skvett bunnstoff sparer man sikkert.

Jeg har også gjort den ‘feilen’ og solgt båt når mange oppgraderinger var tatt, og alt virket. For så å kjøpe noe annet, og starte på den igjen. Det koster nå mer en det smaker og det er lite å spare på slikt. Så behandler man gjerne sine egne ting med litt forsiktighet og omsorg. Det er dessverre mange( ikke alle) med litt mindre båter, som behandler båten som en bil.

Tenker det spørs veldig på hvordan båten brukes. Har selv nettopp kjøpt DC på 23 fot, veldig praktisk med båt som kan tas opp og ned på henger, gjør 40 knop med 250hk, meget enkelt vedlikehold på motor og alle fasiliteter. Trenger heller ikke stor båtplass, og jeg kommer til stort sett overalt i skjærgården og båten er lett håndterlig alene. Forbruket på moderne påhengere er ikke helt avskrekkende, og høstens service kostet meg 2500kr i originaldeler og en times jobb i oppreist stilling og lett tilkomst. Så sammenlignet med drevbåt er det en del å spare i vedlikehold, spesielt om man kan gå fra å sette det bort til å gjøre det selv.

Men så har jeg gått opp fra en 20 foter og er vandt med lite plass, vet ikke hvor stas det hadde vært å gå fra en 30 foter med godt med plass til matlaging og på toalett, til denne der du helst må rygge krokbøyd inn på do da der skal godt gjøres å snu seg når man først er inne. 

Jeg tror det viktigste med valg av båt er at en har en båt som er rett for bruken. 
Jo mer den blir brukt jo billigere blir jo hver tur ?

Jeg har en 25 fot DC. Funker bra på helgeturer. Samt den er lettvint på dagsturer. På dagsturer er den stor nok til at at bading, soling og matlaging ofte blir i båten. Lettvint. Blir båten særlig mye mindre, så blir det trangt, og da er det greiere å ta kjøleboks, engangsgrill, ta med på land å tilbringe dagen på land. Flott det å, kommer an på hva dere liker. 

Liker dere uthavner, eller gjestehavner? Smidig med liten båt for å utforske nye havner. I gjestehavner liker kanskje fruen komforten med eget bad. Dusj med kaldt vann på badeplattformen er kanskje ikke for alle. Vi trives i uthavner. Morgenbad i havet, en dusj på badeplattformen er bra for meg. 

Angående kostnad så kommer det mye an på hvordan du gjør det. Skrur du selv? Forhandlere tar seg ganske godt betalt for servise på båter med utenbords å. Sjekk ut prislisten for vedlikehold hos merkeverkstedet før du handler. Så ikke gratis som enkelte gir utrykk for. 

Hvordan gjør du med opplag? Det enkleste er jo hvis en kan ha båt på henger, har en bil som trekker et par tonn, og opplag i hagen. Hvis du er avhengig av kranbil, så blir ikke besvarelsen like stor, men presenningen blir lettere ?

Prisene på DC i den klassen har det vert stor etterspørsel etter di siste år. Det er mange som tenker som deg. Det har ført til at prisen i den kategorien har blitt høy. Både for eldre og nye båter. En 20 år gammel DC/utenbordsmotor kommer nok ikke til å bli helt vedlikeholdsfri… En ny er dyr. Samtidig så synes jeg prisen på båter i den kategorien er lav. En får mye båt for pengene. 

Lykke til

Gikk fra 31 fot til 19 fots skjermsnekke. Ikke fordi jeg ville men av helsemessige årsaker. Var vant til greit med plass, båtene før 31 foteren var hhv 36, 32 og 27 fot. Er også i den heldige situasjon at jeg har et lite sted med egen brygge og båthus der jeg kan oppbevare 19  foteren vinterstid. Og vi tilbringer mye tid det sommerstid, så behovet/lysten til å overnatte i båten er ikke så påtrengende lengre. 
Skjermsnekka, Sunny 6000, var forsåvidt i ok stand ved kjøp men hadde godt av en kosmetisk oppgradering samt modernisering. Så det ble nye puter rundt det hele, badeplattform og ankervinsj. Videre litt oppgradering sv det elektriske med tanke på vinsj og mulig installasjon av kjøleskuff. En eldre kartplotter hadde jeg liggende fra før.

Den mindre, enklere båten gir oss helt klart et mye enklere og rimeligere båthold, når oppgraderingene er tatt. Mye mindre flater å stoffe og polere, færre tekniske installasjoner å holde i orden og ikke minst, mye mindre økonomisk risiko totalt sett. Et turbohavari på min tidligere 240hk kan nesten koste det samme som å bytte ut hele 27 hesteren jeg har nå. 
Selvsagt blir det en helt annen form fot båtbruk, nå er det kun dagsturer på fjorden, i finvær. Men snekka har klassens aller største solseng, maskinen er nedsenket i kjølen så den er helt under dørken. Båten har god bredde så der er mye opplevd dørkplass. Så turene i finvær blir virkelig fine, med god plass og komfort for to voksne, selvsagt sett i forhold til båtens størrelse og relevante bruk. Tidligere var det lengre turer langs hele Sørlandskysten som gjaldt.
Når helsesituasjonen den gang ble som den ble er jeg meget godt fornøyd med dagens båtsituasjon.
Men om jeg hadde kunnet velge fritt på nytt er jeg sannelig ikke sikker, båten vi hadde var i mine øyne den perfekte ‘pensjonist’ båt, to gode lugarer, styrehus med salong, uteplass med styreposisjon, akterport til plattform, og ellers en meget godt utstyrt kjølbåt med 20kn max fart. 

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Flere bra innspill her. Hadde tidligere en 18 fots skjærgårdsjeep, det var gratis opplag og generelt lave kostnader. Så tenker tilbake på det som MYE båtglede for pengene. Er nok et knekk punkt her, går den på 2T henger (normal bil) og minimalt med tekniske installasjoner så blir det billig og enkelt. Men vil jo ha toalett, ok soveplass til 2 og enkel kokemuligheter,  da blir det fort opp mot 25 fot. Litt å spare på drivlinjen tenker jeg, kan vel regner 10-15.000kr lavere årskostnader på utenbords vs drev, også lavere risiko for større uforutsette utgifter…

'Down-sizing' pleier å være bra for lommeboka på mange måter.

En større båt drar med seg flere tekniske installasjoner som skal gjøre livet behagelig ombord. Alle disse skal vedlikeholdes og skiftes ut etterhvert.

Krav om bo-comfort drar opp størrelsen, spesielt om man skal være mange ombord over noe tid.

Er dette et reelt behov? Det er forskjell på en for liten båt med altfor mange sengeplasser, enn akkurat samme størrelse båt som er ment å kun fungere for 2 personer.

Bruken styrer valget. Vær ærlig med deg selv om hva båten skal brukes til, så finner du en som passer til akkurat din bruk.

Velger du kurante merker av nyere årgang, er de stort sett omsettelige igjen, så du kan ikke gjøre så store feil. Nyere 4t utenbordsmotor er mer populært, lettere å omsette og holder seg bedre i pris enn innenbords i det segmentet du ser i.

Til slutt fremstiller du drømmebåten, og den styggeste du finner i samme prissegment slik at den du skal seile sammen med også kan identifisere seg med valget:wink::flag_bp:

Lykke til.

Havarita skrev 6 minutter siden:

'Down-sizing' pleier å være bra for lommeboka på mange måter.

En større båt drar med seg flere tekniske installasjoner som skal gjøre livet behagelig ombord. Alle disse skal vedlikeholdes og skiftes ut etterhvert.

Krav om bo-comfort drar opp størrelsen, spesielt om man skal være mange ombord over noe tid.

Er dette et reelt behov? Det er forskjell på en for liten båt med altfor mange sengeplasser, enn akkurat samme størrelse båt som er ment å kun fungere for 2 personer.

Bruken styrer valget. Vær ærlig med deg selv om hva båten skal brukes til, så finner du en som passer til akkurat din bruk.

Velger du kurante merker av nyere årgang, er de stort sett omsettelige igjen, så du kan ikke gjøre så store feil. Nyere 4t utenbordsmotor er mer populært, lettere å omsette og holder seg bedre i pris enn innenbords i det segmentet du ser i.

Til slutt fremstiller du drømmebåten, og den styggeste du finner i samme prissegment slik at den du skal seile sammen med også kan identifisere seg med valget:wink::flag_bp:

Lykke til.

Ser du har C65. Det var den vi vurderte for 5-6år siden, men så ble det 30 fot. C65 hadde blitt for liten til feriene vi har hatt frem til nå(4stk). Men nå er det en het kandidat dersom det skulle bli down sizing… Askeladden har vært utrolig flinke til å utvikle fine båter. C78 hadde vært perfekt step ned, men da ligger det ikke lenger noen besparelse i å bytte. Lavere årskostnader kanskje, men betydelig mellomlegg i investering… 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...