dennrick Startet 2.Januar.2023 Link til dette innlegget Startet 2.Januar.2023 (redigert) Hei, Observasjonen er over noen uker. Jeg ladet forbruksbanken som er 4x100Ah Lithium fra Maxpower til 55% i november (?). Hadde litt liten tro på kald vinter, men så ble det kaldt, og har egentlig vært det siden her i Drammen/Svelvik (Bokerøya) - der båten nå står på land. Jeg hadde vel egentlig forventet et værvindu der jeg kunne ha ladet noe høyere SOC på forbruksbanken, så jeg koplet de ikke ifra. Start- og thruster var fulladet. Lithium batteriene er med andre ord ikke mekanisk frakoplet (altså har ikke tatt av kablene). Det er heller ikke de to batteriene til thrusterne (Sikring her har vært av siden båten kom på land i oktober). Startbatteriet er frakoplet på minus polen siden det mekkes på motoren. Sikringen på Lithium banken har også vært av. Noe er sikker tilkoplet utenom, men da ville jeg ha trodd på en negativ visning av effekt på batterimonitoren. Istedet viser den 2W (positiv). Tok en tur i båten i romjulen, og over noen uker hadde altså SOC% gått fra 55 til 68%. Spenningen på banken var ihht Victron BMV 13,00V. Det harmonerer ikke med 68% SOC, vel? Landstrøm er ikke fysisk tilkoplet heller. Det er også kaldt i båten. Ingen varmekilder da alt er konservert. Bortsett fra det jeg ikke har gjort med batteriene da. Første gang jeg har båt på land, men jeg vet ikke hva som foregår her. Redigert 2.Januar.2023 av dennrick (see edit history) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Scand 360 dc Svart 2.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2023 (redigert) Jeg har ikke veldig kunnskap på dette området. Men jeg har også 4x100 Lifepo4. Merker at batterimonitoren ikke helt klarer å lese riktig prosent på banken når jeg har solcellepanelet tilkoblet i uthavn, spenningen på banken er alltid riktig. Kan det være at monitoren har blitt lurt av noe strøm fra start og trøsterbatteri? Mulig jeg er helt på viddene her…. Redigert 2.Januar.2023 av Scand 360 dc (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 2.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2023 De fleste batterimonitorer sliter over tid med lave forbruk, rett og slett fordi de ikke er nøyaktige nok rundt 0A, Victron er ikke noe unntak. Det finnes en kalibreringsrutine som kan brukes for å få denne målingen så nøyaktig som mulig. I tillegg har du Lithium med BMS som har et lite forbruk du ikke får målt (fordi shunten ikke er koplet mellom BMS og batteripol). Jeg ville derfor ikke koplet fra Lithiumbatteri ‘for vinteren’ da BMSens forbruk over tid kan knekke de. Jeg ville sjekket spec på BMSens forbruk om mulig, kjørt kalibrering og lagt inn dette forbruket som ‘nullforbruk’. 13V ubelastet tilsvarer rundt 30% SOC (men et ørlite forbruk vil droppe spenning litt så gjerne mellom 30 og 40% sannsynligvis) https://diysolarforum.com/threads/lifepo4-voltage-chart.3156/ Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 2.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2023 Å få victron-batterimåleren til å følge med på litiumbanken har jeg gitt opp. Det beste er å ha et litiumbatteri med innebygd Bluetooth, så får du helt rett informasjon om hva som foregår. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Maika Svart 3.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2023 Jeg leverte nylig inn en Victron BMV som viste konstant 0,2-0,3Ah strømtrekk og 0,2-0,3V lavere spenning enn reelt når batterier var frakoblet alt annet. Kanskje din har mottsatt problem? (Dette var uavhengig av batteritype, dvs. det skjedde med både bly og lithium, så kun en feil med BMV-en.) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 3.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2023 (redigert) Spenningen på LiFePO4 batterier er ikke en så tydelig indikator på SOC som på blybatteri men iflg denne: så skal du ikke kunne ha 13V om vi antar 0 grader. Spenningen i grafen er jo under utlading så tomgangsspenningen er nok litt høyere. Kan virke som om BMVen er litt på tur... S/Y Emma skrev On 2.1.2023 at 23.36: Å få victron-batterimåleren til å følge med på litiumbanken har jeg gitt opp. Det beste er å ha et litiumbatteri med innebygd Bluetooth, så får du helt rett informasjon om hva som foregår. Vis hele sitatet Tja... Hjemme har jeg 26kWh (510Ah/51V) batteribank med både SOC energimåling i BMS og Victron SmartShunt og disse følger hverandre innenfor noen få prosent men BMSen kan i ny og ne gå litt på bærtur med SOC... I et stort nettforum for off-grid systemer i USA er det gjengs holdning at SOC fra BMS er lite pålitelig mens Victron SmartShunt/BMV er fasit... Redigert 3.Januar.2023 av SveinHa (see edit history) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Comforthe Svart 3.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2023 Hvis du måler positiv effekt (2W) når alt er slått av trenger shunten din en strøm kalibrering, gitt at alt er koblet riktig. Koble fra alt på last siden av shunt. Åpne Victron appen og gå inn på instillinger -> Battery settings. Skroll ned til "Zero current calibration" og trykk calibrate. Lykke til. Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
dennrick Svart 3.Januar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2023 Takk for innspill. Jeg har tittet igår da jeg startet denne tråden på tilsvarende kurver / tabeller som dere har linket til her, og tenkte også at banken reellt sett lå på omkring 30%. En kalibrering og justering av monitoren høres fornuftig ut. Et spørsmål da blir vel om 30% SOC / 13,0V er litt lavt for vinterlagringen og om jeg burde få ladet lithium batteriene til omkring 60% SOC - det betyr vel hvilespenning på ihvertfall 13,2V ? Jeg har mulighet til å sette på et par frostvakter og en liten viftovn og få et par varmegrader før jeg eventuelt setter på lading. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
SveinHa Svart 3.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2023 LiFePO4 liker best lagring med 20-80% SOC. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Fantino Svart 3.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2023 (redigert) SveinHa skrev On 3.1.2023 at 7.29: Spenningen på LiFePO4 batterier er ikke en så tydelig indikator på SOC som på blybatteri men iflg denne: så skal du ikke kunne ha 13V om vi antar 0 grader. Spenningen i grafen er jo under utlading så tomgangsspenningen er nok litt høyere. Kan virke som om BMVen er litt på tur... Tja... Hjemme har jeg 26kWh (510Ah/51V) batteribank med både SOC energimåling i BMS og Victron SmartShunt og disse følger hverandre innenfor noen få prosent men BMSen kan i ny og ne gå litt på bærtur med SOC... I et stort nettforum for off-grid systemer i USA er det gjengs holdning at SOC fra BMS er lite pålitelig mens Victron SmartShunt/BMV er fasit... Vis hele sitatet Legg merke til at den utladingskurven er ved 0.5C som ikke er aktuelt i dette tilfellet. Den illustrerer dog godt hvorfor spenning alene er en unøyaktig indikator for Lithium SOC.. Har logget SOC/utlading mot spenning over tid på Lithium og har erfart at tabellen jeg linker til er brukbar ved nada strømtrekk (dvs kun de få mA som går til å holde liv i BMS + monitoren). Forøvrig støtter jeg påstanden om at SOC fra innebygget BMS er verdiløs ?, SOC fra Heyo Kina-BMS er også bare tull, men selve BMS funksjonene har gått uten feilslag. Victron oppgir nøyaktighet av strømmåling med 500A shunt til 0.4% = 2A. Men oppløsning er 0.01A. Så med litt smart nullpunktskalibrering der en tar hensyn til ‘tyvstrømmen’ til BMS og monitor burde det gå an å få et temmelig bra system. Et forbruk på bare 1 mA i ‘dvale’ er også veldig bra. Redigert 3.Januar.2023 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 5.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2023 SveinHa skrev On 3.1.2023 at 7.29: Spenningen på LiFePO4 batterier er ikke en så tydelig indikator på SOC som på blybatteri men iflg denne: så skal du ikke kunne ha 13V om vi antar 0 grader. Spenningen i grafen er jo under utlading så tomgangsspenningen er nok litt høyere. Kan virke som om BMVen er litt på tur... Tja... Hjemme har jeg 26kWh (510Ah/51V) batteribank med både SOC energimåling i BMS og Victron SmartShunt og disse følger hverandre innenfor noen få prosent men BMSen kan i ny og ne gå litt på bærtur med SOC... I et stort nettforum for off-grid systemer i USA er det gjengs holdning at SOC fra BMS er lite pålitelig mens Victron SmartShunt/BMV er fasit... Vis hele sitatet Som nevnt av andre så er ikke denne grafen representativ i det hele tatt. På TS sitt batteri ville dette vert med 200A strømtrekk. Jeg har nå 4 grader der mitt batteri står (280 ah eve celler) og har spenning på 13.2V og ca 50% soc. Så at han ikke kan ha 13V på batteriene er tull. Når mine batterier er helt fulle så er spenning 13.5V. Selv om temp er rundt 0. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 5.Januar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2023 Nå meldes det et værskifte og det blir 3-5C ifra lærdag kveld frem til torsdag kveld. Da blir det litt lunk på batteriene igjen. Jeg mener å ha sett 13,7V på mine når de er fulle med lader på. Kanskje stikke ut og inspisere og lade litt igjen da ? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
dennrick Svart 12.Januar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2023 Comforthe skrev On 3.1.2023 at 7.47: Hvis du måler positiv effekt (2W) når alt er slått av trenger shunten din en strøm kalibrering, gitt at alt er koblet riktig. Koble fra alt på last siden av shunt. Åpne Victron appen og gå inn på instillinger -> Battery settings. Skroll ned til "Zero current calibration" og trykk calibrate. Vis hele sitatet Da har SOC gått fra 68% i romjulen til 78,5% nå på søndag. Fortsatt uten strøm tilkoplet. Om 2-3 uker er Lithium banken fulladet med det tempoet her. Startbatteri fortsatt frakoplet. Eneste "strømkilde" er thrusterbatteriene. Men med alle sikringer avslått, kan det virkelig være slik at det er de som mater inn litt strøm til forbruksbanken på egen bekostning? Jeg skal prøve det som @Comforthe foreslår, og også måle spenningen på thrusterbatteriene. Kom også gjerne med andre teorier. Jeg er oppriktig nysgjerrig. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Vestkystseiler Svart 12.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2023 (redigert) dennrick skrev On 12.1.2023 at 19.34: Da har SOC gått fra 68% i romjulen til 78,5% nå på søndag. Fortsatt uten strøm tilkoplet. Om 2-3 uker er Lithium banken fulladet med det tempoet her. Vis hele sitatet Dette stemmer jo perfekt dersom batterimonitoren "tror" at det går 2W inn på batteriet. 2W tilsvarer omtrent 150 mA. I løpet av ett døgn utgjør dette 3.6Ah, på 12 dager blir det 43.2 Ah, hvilket utgjør ca 10.8% av kapasiteten. Du observerer altså at batterimonitoren "tror" at batteriet at økt SOC med 10.5%, mens teoretisk utregning ut fra hva batterimonitoren viser av strøm inn/ut fra batteriet gir 10.8%. Stemmer ganske bra overens ! Jeg antar at problemet vil forsvinne dersom du foretar nullkalibrering av batterimonitoren. Glem teorien om at LiFePo4-banken blir ladet av thrusterbatteriene. Disse vil ikke ha nok spenning til å lade en LiFePo4 bank. Redigert 12.Januar.2023 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 13.Januar.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2023 Enig i resonnementet ditt @Vestkystseiler. Jeg var i båten idag for å gjøre dette, og fikk instruks i appen om å kople fra alt på last siden på shunten. Bare for å få det inn med teskjeer: Vi snakker da om at jeg faktisk må fysisk kople fra ledningen på last siden ? Isåfall er planen å da gjøre det. Akkurat nå har vi også mildvær her på østlandet, så jeg har satt på avfukter som gir litt varme og lader alt til topps ila natten med +4C i båten. Deretter skrur jeg av alt, og sette på en last for å ta Lithium banken ned til under 80% SOC, før jeg også skrur av den lasten. Etter det får de to neste månedene gå før man atter en gang kan begynne å planlegge sesongen. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Fantino Svart 13.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2023 (redigert) dennrick skrev On 13.1.2023 at 17.01: Enig i resonnementet ditt @Vestkystseiler. Jeg var i båten idag for å gjøre dette, og fikk instruks i appen om å kople fra alt på last siden på shunten. Bare for å få det inn med teskjeer: Vi snakker da om at jeg faktisk må fysisk kople fra ledningen på last siden ? Isåfall er planen å da gjøre det. Akkurat nå har vi også mildvær her på østlandet, så jeg har satt på avfukter som gir litt varme og lader alt til topps ila natten med +4C i båten. Deretter skrur jeg av alt, og sette på en last for å ta Lithium banken ned til under 80% SOC, før jeg også skrur av den lasten. Etter det får de to neste månedene gå før man atter en gang kan begynne å planlegge sesongen. Vis hele sitatet Dersom du har hovedbryter plassert slik at den isolerer batteriet helt fra alle forbrukere men fremdeles har shunten og batterimonitor med i kretsen så holder det å skru av bryteren. Poenget er å være 100% sikker på at du har null forbruk i det du setter nullpunktet. Jeg ville som sagt lagt det ørlite grann på minussida for å få med monitoren og BMSen/enes forbruk i ‘ligningen’ - i alle fall om det finnes spec på denne/disse (skrevet slik da jeg antar at banken består av flere batterier med innebygget BMS). Har du feks 4 x BMS med et oppgitt midlere strømtrekk på 10 mA ville jeg altså satt nullpunktet til et trekk på 0.04 A. Pirk, men siden du nå tar deg bryderiet kan det likesågodt bli så rett som mulig. Monitoren var vel oppgitt til 3-4 mA i dvale som er under oppløsningen men kan tas med i summen over. Red: ‘pirket’ forutsetter at du kan sette null-trekket manuelt. Dersom er en trykk-på-knappen nullstilling så er ikke pirket gjennomførbart ? Har ikke studert manualen. Redigert 13.Januar.2023 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.