dennrick
Hei,
Observasjonen er over noen uker. Jeg ladet forbruksbanken som er 4x100Ah Lithium fra Maxpower til 55% i november (?). Hadde litt liten tro på kald vinter, men så ble det kaldt, og har egentlig vært det siden her i Drammen/Svelvik (Bokerøya) - der båten nå står på land. Jeg hadde vel egentlig forventet et værvindu der jeg kunne ha ladet noe høyere SOC på forbruksbanken, så jeg koplet de ikke ifra. Start- og thruster var fulladet.
Lithium batteriene er med andre ord ikke mekanisk frakoplet (altså har ikke tatt av kablene). Det er heller ikke de to batteriene til thrusterne (Sikring her har vært av siden båten kom på land i oktober). Startbatteriet er frakoplet på minus polen siden det mekkes på motoren. Sikringen på Lithium banken har også vært av. Noe er sikker tilkoplet utenom, men da ville jeg ha trodd på en negativ visning av effekt på batterimonitoren. Istedet viser den 2W (positiv).
Tok en tur i båten i romjulen, og over noen uker hadde altså SOC% gått fra 55 til 68%. Spenningen på banken var ihht Victron BMV 13,00V. Det harmonerer ikke med 68% SOC, vel? Landstrøm er ikke fysisk tilkoplet heller. Det er også kaldt i båten. Ingen varmekilder da alt er konservert. Bortsett fra det jeg ikke har gjort med batteriene da.
Første gang jeg har båt på land, men jeg vet ikke hva som foregår her.