Jump to content

Edit History

Fantino

Fantino

SveinHa skrev for 14 timer siden:

Spenningen på LiFePO4 batterier er ikke en så tydelig indikator på SOC som på blybatteri men iflg denne:

EN-G2-12V-PowerBrick-Discharge-Curve-at-different-temperature.png

så skal du ikke kunne ha 13V om vi antar 0 grader. Spenningen i grafen er jo under utlading så tomgangsspenningen er nok litt høyere. Kan virke som om BMVen er litt på tur...

Tja... Hjemme har jeg 26kWh (510Ah/51V) batteribank med både SOC energimåling i BMS og Victron SmartShunt og disse følger hverandre innenfor noen få prosent men BMSen kan i ny og ne gå litt på bærtur med SOC... I et stort nettforum for off-grid systemer i USA er det gjengs holdning at SOC fra BMS er lite pålitelig mens Victron SmartShunt/BMV er fasit...

Legg merke til at den utladingskurven er ved 0.5C som ikke er aktuelt i dette tilfellet. Den illustrerer dog godt hvorfor spenning alene er en unøyaktig indikator for Lithium SOC.. Har logget SOC/utlading mot spenning over tid på Lithium og har erfart at tabellen jeg linker til er brukbar ved nada strømtrekk (dvs kun de få mA som går til å holde liv i BMS + monitoren). Forøvrig støtter jeg påstanden om at SOC fra innebygget BMS er verdiløs ?, SOC fra Heyo Kina-BMS er også bare tull, men selve BMS funksjonene har gått uten feilslag.

Victron oppgir nøyaktighet av strømmåling med 500A shunt til 0.4% = 2A. Men oppløsning er 0.01A. Så med litt smart nullpunktskalibrering der en tar hensyn til ‘tyvstrømmen’ til BMS og monitor burde det gå an å få et temmelig bra system. Et forbruk på bare 1 mA i ‘dvale’ er også veldig bra.

848DD7A7-4C16-4888-816F-99DCC384B80A.png

Fantino

Fantino

SveinHa skrev for 14 timer siden:

Spenningen på LiFePO4 batterier er ikke en så tydelig indikator på SOC som på blybatteri men iflg denne:

EN-G2-12V-PowerBrick-Discharge-Curve-at-different-temperature.png

så skal du ikke kunne ha 13V om vi antar 0 grader. Spenningen i grafen er jo under utlading så tomgangsspenningen er nok litt høyere. Kan virke som om BMVen er litt på tur...

Tja... Hjemme har jeg 26kWh (510Ah/51V) batteribank med både SOC energimåling i BMS og Victron SmartShunt og disse følger hverandre innenfor noen få prosent men BMSen kan i ny og ne gå litt på bærtur med SOC... I et stort nettforum for off-grid systemer i USA er det gjengs holdning at SOC fra BMS er lite pålitelig mens Victron SmartShunt/BMV er fasit...

Legg merke til at den utladingskurven er ved 0.5C som ikke er aktuelt i dette tilfellet. Har logget utlading mot spenning over tid på Lithium og har erfart at tabellen jeg linker til er brukbar ved nada strømtrekk (dvs kun de få mA som går til å holde liv i BMS + monitoren). Forøvrig støtter jeg påstanden om at SOC fra innebygget BMS er verdiløs ?, SOC fra Heyo Kina-BMS er også bare tull, men selve BMS funksjonene har gått uten feilslag.

Victron oppgir nøyaktighet av strømmåling med 500A shunt til 0.4% = 2A. Men oppløsning er 0.01A. Så med litt smart nullpunktskalibrering der en tar hensyn til ‘tyvstrømmen’ til BMS og monitor burde det gå an å få et temmelig bra system. Et forbruk på bare 1 mA i ‘dvale’ er også veldig bra.

848DD7A7-4C16-4888-816F-99DCC384B80A.png

• Create New...