Fantino
SveinHa skrev for 14 timer siden:Spenningen på LiFePO4 batterier er ikke en så tydelig indikator på SOC som på blybatteri men iflg denne:
så skal du ikke kunne ha 13V om vi antar 0 grader. Spenningen i grafen er jo under utlading så tomgangsspenningen er nok litt høyere. Kan virke som om BMVen er litt på tur...
Tja... Hjemme har jeg 26kWh (510Ah/51V) batteribank med både SOC energimåling i BMS og Victron SmartShunt og disse følger hverandre innenfor noen få prosent men BMSen kan i ny og ne gå litt på bærtur med SOC... I et stort nettforum for off-grid systemer i USA er det gjengs holdning at SOC fra BMS er lite pålitelig mens Victron SmartShunt/BMV er fasit...
Legg merke til at den utladingskurven er ved 0.5C som ikke er aktuelt i dette tilfellet. Den illustrerer dog godt hvorfor spenning alene er en unøyaktig indikator for Lithium SOC.. Har logget SOC/utlading mot spenning over tid på Lithium og har erfart at tabellen jeg linker til er brukbar ved nada strømtrekk (dvs kun de få mA som går til å holde liv i BMS + monitoren). Forøvrig støtter jeg påstanden om at SOC fra innebygget BMS er verdiløs ?, SOC fra Heyo Kina-BMS er også bare tull, men selve BMS funksjonene har gått uten feilslag.
Victron oppgir nøyaktighet av strømmåling med 500A shunt til 0.4% = 2A. Men oppløsning er 0.01A. Så med litt smart nullpunktskalibrering der en tar hensyn til ‘tyvstrømmen’ til BMS og monitor burde det gå an å få et temmelig bra system. Et forbruk på bare 1 mA i ‘dvale’ er også veldig bra.