Karlsenkystfiske Startet 2.Januar.2023 Link til dette innlegget Startet 2.Januar.2023 Har BT lithium batteri fra Farco og bruker appen deres for å se ladestatus, SOC osv. Mens jeg satt her og så på TV ble det plutselig mørkt. Da hadde altså landstrømmen falt ut på landsida. Vi er to båter som deler samme kurs en småkald januardag. Inverteren hadde da tømt batteriet. Lurer på om det finnes en alternativ batteri app som man kan sette til å gi varsler når batteriet holder på å dø ut, eller kanskje når ladingen faller ut. Har nye Victron invertere noen funksjon som får dem til å stoppe før batteriet er tomt? Kan dem sende varsel via Cerbo GX? Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 3.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2023 Eg bruker og stenge av inverter når eg ligger på landstrøm. Har opplevd det samme som deg, ved bortfall av landstrøm med inverter på og el varme ovner på. Oppdaget det med ein gang siden er har volt display i dashbord Når inverter er av så får man ikkje det problem med tomt batteri Men ang spørsmålet ditt så aner eg ikkje ka som finnes på markedet Hadde ikkje vert dumt med ein alarm av ein eller form ja Sitér dette innlegget Link to post
Renzir Svart 3.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2023 Karlsenkystfiske skrev for 11 timer siden: Har BT lithium batteri fra Farco og bruker appen deres for å se ladestatus, SOC osv. Mens jeg satt her og så på TV ble det plutselig mørkt. Da hadde altså landstrømmen falt ut på landsida. Vi er to båter som deler samme kurs en småkald januardag. Inverteren hadde da tømt batteriet. Lurer på om det finnes en alternativ batteri app som man kan sette til å gi varsler når batteriet holder på å dø ut, eller kanskje når ladingen faller ut. Har nye Victron invertere noen funksjon som får dem til å stoppe før batteriet er tomt? Kan dem sende varsel via Cerbo GX? jeg har Multiplus II og Cerbo GX. Det er mange muligheter for å sette opp alarmer der. Jeg får en mail når SOC går under et nivå. Har dog ikke laget noen avanserte ting. Det finnes er bra gruppe på Facebook der det er mange drevne folk. Tipper de kan redegjøre for hvordan man setter opp alt dette. Victron Användare Skandinavien https://www.facebook.com/groups/3513652912082220 Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 3.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2023 Selv benytter jeg en BM6 i bilen. Fungerer helt greit og kan gi bluetooth varsler ved selvvalgt SOC. https://a.aliexpress.com/_msnDTXs Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 3.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2023 Karlsenkystfiske skrev for 13 timer siden: Lurer på om det finnes en alternativ batteri app som man kan sette til å gi varsler når batteriet holder på å dø ut, eller kanskje når ladingen faller ut. Har nye Victron invertere noen funksjon som får dem til å stoppe før batteriet er tomt? Victron BMV kan gi alarm direkte ved for lav spenning, samt til en GX. I tillegg kan den vel styre releer for å kutte strømmen. Min Victron Phoenix inverter har innebygget "Low battery voltage alarm trip and reset levels" og "Low battery voltage cut-off". https://www.victronenergy.com/upload/documents/Manual-Phoenix-Inverter-VE.Direct-250VA-1200VA-EN-NL-FR-DE-ES-IT.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 3.Januar.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2023 (redigert) 8 hours ago, X10an said: Selv benytter jeg en BM6 i bilen. Fungerer helt greit og kan gi bluetooth varsler ved selvvalgt SOC. https://a.aliexpress.com/_msnDTXs Men dette er vel strengt tatt bare et voltmeter med bluetooth/app - den måler kun spenningen på batteriet? Edit: Diskuteres ellers litt om mulige løsninger for varsel ved utfall av landstrøm her: Redigert 3.Januar.2023 av Arne Henriksen (see edit history) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.