NilsPils
Hakkannen skrev for 12 timer siden:Ja, men den blir grå etter hvert, slik som grått teakdekk. Så lenge det er luftig alle sider vil den ikke råtne, men få en fin og sklisikker grå overflate. Biltemas teak, vel, der er det mye forskjellig å finne. Mye er hurtigvokst «pappteak», men leter du kan du finne perler, vel så greie i kvaliteten til sitt bruk som for 50 år siden (du må bare lete mye lengre etter perlene i dag). Se etter jevnt vokst og mest mulig kantskåren material, altså at årringene (sett fra enden) står mest mulig på høykant. Det gir større styrke (stivere plank), ser finere ut og gjør materialet mer stabilt (unngår vridninger etter som teaken blir fuktig og tørker ut om hverandre).
Kantskåret materiale er bra, eller gjerne kvartskåret. Dvs. at årringen går rundt 45 grader på skrå sett fra enden.
Men minst like viktig er det at treet er tettvokst, dvs at det er liten avstand mellom årringene. Bildet over er et godt eksepel på det motsatte, dvs. et svært hutigvokst tre. Sannsynligvis et plantasjetre. Greit til møbler innendørs, men ikke til båtdekk.
For å se årringen tydelig kan fukte enden med litt vann. Da trer årringene tydelig frem og er lette å skille fra ripene etter sagbladet.
Jeg er for tiden i Chiangmai og leter etter passende teakemne til reparasjon av båtdekket mitt når jeg kommer hjem i mars. Her er det massevis av gammel teak i fra gamle bygninger. Problemet er å finne noe uten spikerhull og diverse skader fra tideligere byggevirksomheter. Har nettop revet i stykker en benk i huset til konas milde protester for å skjære ut et passende emne.
Bildet nedenfor viser en het kandidat til å bli tatt med på tur til Norge. Det er ikke akurat noen "hagagran" det der . . .