Jump to content

Trebåt og vinter

Actros

Recommended Posts

Hei, og litt tidlig god jul.

Spørsmålet mitt er hvordan dere med trebåter gjør om vinteren når dere tar de opp, tenker da spesielt på frostsprengning. Jeg fikk ikke tatt opp min i vår/sommer for bunnsmøring og vedlikehold pga familiesituasjonen men skal gjøre det nå før jul. Fikk da beskjed om at det måtte jeg ikke finne på pga frosten.

Men, dere har jo frost lenger sør i landet og.

Og hvordan er det når dere setter ut til våren igjen, Går det lang tid før den blir tett igjen.

Jeg har min båt ute hele vinteren, som på mange måter er en kjempefin tid å bruke båten på, spesielt når solen kommer tilbake å begynner å varme igjen i februar.

Og for ikke å snakke om hvor god fisken er om vinteren.

Takker på forhånd for svarene fra dere båtentusiaster.

Kjem ann på kor "solid" båten din er. Eg ville iallefall ikkje latt strandemarmen min lagt ute om vinteren, men den er ikkje av dei mest solide heller. :flag:

Båten min bruker ei stund på å bli tett, men meir enn 3-4 gode tura tar det ikkje.

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

Hadde en tresnekke i mange år, vanligvis tok jeg den opp om vinteren og dekket den med presseninger. Fikk aldri ødelagt noe av frost men fikk råte i bordgangen over vannlinjen. Fikset det, sammen med en eldre båtbygger, og han påstod at årsaken var at jeg hadde den for lenge på land. Han heved at trebåter skal ligge på sjøen, og at det som ga problemer med trebåter var folks tendens til og ha de oppe hele vinteren.

Men problemer med frostsprenging har jeg aldri hørt om, Båten tømmes jo for vann, og treverket tørker fort. Men massive trebåter kan være noe annet, der har jeg ingen erfaring. Vestlandet har heller ikke mye frost, så jeg kan jo bare ha hatt flaks.

Ved sjøsetting trutnet båten raskt, men det rant mye vann i her og der rett etter sjøseting. Pleide og se hvor det kom inn vann, tok silikon på fingen og strøk på innsiden av de største sprekkene, dagen etter dro jeg dette av omtrent som teip. Kunne muligens brukt grease også, men silikonen var enkel og fjerne. Det gikk ivertfall aldri mer en ett døgn etter sjøsetting før den var potte tett igjen.

Og så kjøpte jeg plastbåt :smiley:

Forsøker man å tenke logisk her, så vil en vanntrukken båt som blir utsatt for sterk kulde få frostspengning og dermed sprekker den når isen tiner igjen. Hvis man absolutt skal ta opp båten til vinteren, bør den derfor tas opp i god tid før frosten slår inn, slik at treverket får tid til å tørke ut en del slik at man unngår frostsprengning.

Skjønne jo at det er viktig båten er tørr og god ja.

Båten min er en 30 fots klinkbygd Kåre Holthe fiskebåt med 2.5cm furubord og tett i tett med spant, så det er en solid båt, veier ca 13 tonn uten innredning i styrehus/lugar.

Jeg kjøpte båten for oppussing pga brann ombord (mye mer arbeid enn man er klar over) og at jeg fikk den billig.

Når jeg kjøpte den hadde den ligget på land i ca 5 mnd og det tok mange måneder før den ble tett og pumpet ca 2 ganger pr uke.

Det blir nok til at jeg tar den opp og bare bytter sinkanoder og et par gjennomføringer, og så ut igjen i samme farta.

Jeg har også hørt at trebåter skal være utsatt for frostsprengning, og derfor må tas opp noen uker før frosten kommer slik at de rekker å tørke først. Ekstra utsatt skal visstnok mahognybåter være, og disse må derfor enda tidligere opp. Men noen egne erfaringer med dette har jeg ikke da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei Actros, ser du er fra Harstad og der har dere vel mer vinter enn vi har her på Østlandet. Spørsmål: Er havnen der du har båten isfri, eller fryser den til slik at du må ha bobleanlegg? Jeg ville ikke tatt opp båten nå. Sørg for at den ikke fryser inne. I tillegg - hvis du har tilgang til strøm - ville jeg sørget for en lunk ombord slik at også innetemperaturen holder seg over 0. Dekk den til så den ikke fylles med snø og sørg for å måke dekket etter hvert snøfall. Sjekk for lekkasjer og sørg for å lense tilstrekkelig, så tror jeg du kan se vinteren trøstig i møte. I mellomtiden gjør du som alle oss andre: Planlegger vårens arbeid. Lykke til!

Hei igjen.

Joda havna er stort sett isfri og vi bobleannlegg vi kan starte visst det er nødvendig.

Har ikkje tenkt å ta opp båten for vinterlagring, en trebåt skal være på vann, ikke land.

Det som jeg lurte på var egentlig hvordan andre med trebåt gjør som har de oppe hele vinteren siden jeg fikk anbefaling om ikke å ta opp nå på vinteren for å bunnsmøre.

I fjor vinter målte jeg 17 minus ute på det kaldeste ved havet, men nede i båten/maskinrom var det + grader hele vinteren. Så frost ombord er ikke noe problem. Ved 17 minus startet motoren uten å kny, starteren gikk kanskje 2 omdreininger før motoren gikk. Og det er en 1986 mod MWM.

Jeg dekker ikke til båten om vinteren da vi bruker den hele året. Det blir jo litt tungvint å ta av og dekke til etter hver tur. Båten er jo bygd for å tåle det skulle man tro siden den har vært brukt i aktivt fiske både i Lofoten og på Finnmarka.

Vårens arbeid er allerede planlagt, har mye innvendig arbeid igjen i den, men nu e det litt for kaldt å holde på synes jeg.

Takker så langt for alle svar.

:sailing:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...