Jump to content

Ødelagt varmeelement på Quick bereder

Fornomas

Recommended Posts

Jeg tømte ut alt vannet i båten i høst og glemte strømmen på varmtvannsberederen(Quick) Jeg merket det da sikringen gikk. Jeg er overbevist om at sikringen gikk fordi vannet ble tømt fra berederen og elementet ble for varmt. Nå lurer jeg på om den er ødelagt og at jeg derfor må bytte elementet. Jeg finner det jo helt sikkert ut til våren når vannet ikke blir varmt. Men dersom noen her kan fortelle meg at den er ødelagt så slipper jeg å tømme vannet ut igjen og bare bør bytte før jeg fyller vann igjen. Kan den ha overlevd?

Ask skrev for 1 time siden:

Hei. 

Du kan byrja med å ohma elementet. Dersom det er uendeleg motstand er det brot i elementet, og du må ha eit nytt.

Trikkarane her kan sikkert supplera og eventuelt korrigera. 

Takk for svar. Det skal jeg gjøre. Kanskje jeg kan måle uten å demontere også. Skal sjekke

Bårdp skrev 48 minutter siden:

I tillegg til og måle motstanden i selve elementet som skal være ca 50 ohm om elementet er på 1 Kw. Bør du måle mellom elementet og jord der skal det ikke vøre noen kontakt. Når et element overoppvarmes blir det ofte jordfeil i elementet.

Skjønner! Da har jeg en liten jobb foran meg. Takk for svar

Førstefender skrev for 3 timer siden:

Det går ofte bra og det går ofte dårlig.. Så umulig å si om det er defekt. På min Isotemp, gikk sikring på selve tanken, resatt og alt ok.

Det var løsningen for meg også da jeg glemte å slå av varmen før tømming av min Quick bereder.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...