Førstefender
Nå har jeg båt i nedre sjikt av det du spør om, 50fot og ca 16tonn.
Vi reiser rundt på Sørlandet og Svenskekysten og også vært i de havnene du nevner.
Jeg har kjetting og 30kg anker bak og bruker båten som vi gjorde når vi hadde mindre båt.
Føler meg trygg på dette, men blir litt mer nøye sjekk av værmeldig, med tanke på vind og rettning, enn jeg gjorde tidligere.
Alt i alt, ligger vi nok langt mer longside på fjell nå enn vi gjorde tidligere.
I feks Hunnebostrand er det longside det som gjelder, synketau og evt blåser som ligger klar som akterfortøyning, ligger rett og slett ikke langt nok ut til at det blir et stabilt feste. Det er forskjell fra sted til sted hvordan dette går, på feks Marstrand er man henvist til "storbåt" brygga hvis man bestiller, men synketau ligger langt nok ut hvis man forsøker seg på "småbåt" brygga.
Har ligget ved siden av en SQ58 som lå med baug mot land og anker ut bak, men dette er skjeldent, like fullt mulig.
Jeg har faktisk funnet tilbake til uthavner jeg ikke har benyttet siden jeg hadde båt på 28(!) fot, 50foteren er litt enklere å finmanøvrere enn tidligere båter på 35 og 42fot som hadde drev.